» عمومی » علمی آموزشی » تأیید وجود اقیانوسی از مایعات در مهمترین قمر زحل
علمی آموزشی

تأیید وجود اقیانوسی از مایعات در مهمترین قمر زحل

شهریور 27, 1394 0010

ناسا از وجود اقیانوسی از مایعات در زیر سطح «انسلادوس» قمر معروف سیاره زحل خبر داد تا تلاشها برای کشف حیات فرازمینی در این جرم فضایی ادامه یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، انسلادوس همواره برای دانشمندان علوم فضایی از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. تا پیش از این تصور می شد که این جرم فضایی تکه ای عظیم از یخ سرگردان در فضا باشد اما حالا دانشمندان می دانند که در زیر سطح قمر زحل انبوهی از مایعات و شاید آب وجود دارد.

آنها این یافته مهم را با توجه به بخارات مشاهده شده در قطب جنوب انسلادوس به دست آورده اند و حالا در تازه ترین دستاورد مربوط به این جرم فضایی مشخص شده است که در زیر سطح یخ زده آن اقیانوس عظیمی از مایعات وجود دارد که به واسطه تأثیرگذاری جاذبه درونی آن و تغییر هسته این جرم فضایی به شکل مایع در جریان است.

تا پیش از این دانشمندان مطمئن نبودند که ابعاد این اقیانوس در چه حد و اندازه ای است اما اطلاعات فضاپیمای کاسینی نشان می دهد انسلادوس اقیانوس عظیمی از مایعات در حال جریان، به دور هسته خود دارد.

دانشمندان ناسا با بررسی دقیق حرکات تند و آهسته این جرم فضایی در گردش به دور زحل متوجه شده اند که در نتیجه کندی و تندی حرکت، جابجایی هایی در صخره های درونی آن صورت می گیرد. از این رو دور از ذهن نخواهد بود که لایه مایعی میان پوسته و هسته انسلادوس وجود داشته باشد.

این جرم فضایی به عنوان یکی از اهدف اصلی دانشمندان در کشف ردپای احتمالی حیات فرازمینی در منظومه شمسی محسوب می شود و حالا دانشمندان روزی را تصور می کنند که فضاپیمایی راهی آن شده و ضمن نمونه برداری از مایع مورد نظر، محتوای تشکیل دهنده آن را مشخص کند.

http://media.mehrnews.com/d/2015/09/18/3/1835827.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×