» عمومی » پزشکی سلامت » کدوحلوایی؛ ضدتب، ضدالتهاب، ضددیابت
پزشکی سلامت

کدوحلوایی؛ ضدتب، ضدالتهاب، ضددیابت

آذر 25, 1392 008

کدوتنبل خوردنی خوشمزه و پرخاصیت مخصوص فصل زمستان است که به دلیل سرشار بودن از ویتامین‌های مفید و ضروری، انتخاب مناسبی برای تامین انرژی و کمک به سلامت بدن در فصل سرما است.

پاییز و زمستان که از راه می‌رسند، مصرف خوراکی‌های خاص این فصل‌های سرد سال مانند کدوحلوایی هم بیشتر می‌شود.

کدوحلوایی جزو گیاهانی با طبع سرد و دارای املاح و ویتامین‌هایی مانند سدیم، پتاسیم، فیبر، قند، پروتئین، کلسیم، آهن،‌ ویتامین D، ویتامین A و ویتامین 12‌B است.

تا به حال، خواص متعددی برای کدوحلوایی از نظر علمی به اثبات رسیده که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

* محققان متوجه شده‌اند مصرف کدوحلوایی می‌تواند تا حدی باعث کاهش قند خون شود.

* این سبزی، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی هم است و تا حدی می‌تواند تب را هم کاهش دهد.

* از دیگر خواص کدوحلوایی یا همان کدو زرد، خلط‌آور و مدر بودن آن است.

* این گیاه به اندازه کمی هم می‌تواند مانند سیر باعث رقیق شدن خون شود.

* در طب سنتی و منابع علمی آمده روغن دانه برخی انواع کدوتنبل‌ها هم برای کاهش تورم پروستات موثر است. معمولاً از روغن نوع خاصی از کدوحلوایی که مصرف دانه آن باعث کاهش تورم پروستات می‌شود،‌ کپسول‌های نرم یا داروهایی با اشکال دیگر در صنعت تهیه و به‌صورت دارو روانه بازار می‌کنند. غیر از این داروی تهیه‌شده از روغن دانه کدو، سایر خواص آن، از طریق مصرف خوراکی این گیاه به بدن می‌رسد.

* ویتامین A ی موجود در کدوحلوایی برای حفظ سلامت چشم‌ها و بهبود بینایی مفید است و بعلاوه به تقویت رشد استخوان‌ها، سیستم ایمنی بدن و دستگاه تولیدمثلی کمک می‌کند.

* کدوتنبل هم چنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین K است که حدود 40 درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می‌کند. این ویتامین نیز برای استخوان‌ها و قلب مفید است.

* همچنین مصرف یک نوبت کدوتنبل 20 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می‌کند که این ویتامین نیز به نوبه خود برای رشد و ترمیم بافت‌ها در تمام اعضای بدن ضروری است و در زمستان بدن را در برابر بیماری‌های فصلی مقاوم‌تر می‌کند.

* علاوه بر این‌ها، کدوتنبل سرشار از آهن، پتاسیم و منیزیم است که تمام این املاح برای بهبود سلامتی ضروری هستند و به ویژه منیزیم برای حفظ عملکرد مطلوب عضلات حیاتی است.

* کدوتنبل یک منبع غنی از فیبر خوراکی است و تخمه کدو نیز حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر است. به همین دلیل چاره خوبی برای رفع یبوست است.

خوردنی مغذی زمستانی

کدوتنبل خوردنی خوشمزه و پرخاصیت مخصوص فصل زمستان است که به دلیل سرشار بودن از ویتامین‌های مفید و ضروری، انتخاب مناسبی برای تامین انرژی و کمک به سلامت بدن در فصل سرما است.

در فصل زمستان می‌توان از کدوتنبل در طبخ غذاهای مختلف مانند سوپ و انواع نان‌ها و کیک‌ها استفاده کرد و به دلیل دارا بودن فیبر زیاد چاره خوبی برای رفع یبوست است.

خوشبختانه تاکنون هیچ‌گونه سمیتی برای کدوحلوایی گزارش نشده است و تمام افراد در گروه‌های سنی و جنسی مختلف می‌توانند به‌صورت متعادل از این گیاه پرخاصیت استفاده کنند.

برخی افراد عادت دارند کدوحلوایی پخته‌شده را با مقداری شهد شیرین که معمولاً ترکیبی از آب، شکر و گلاب یا هل است، مصرف کنند. به طور کلی، میزان شیرینی برخی از کدوحلوایی‌ها از انواع دیگرشان کمتر است و خوردن کدوهای کم‌شیرین هم چندان باب طبع مردم نیست. به همین دلیل هم افزودن کمی شهد شیرین به کدوحلوایی‌های کم‌شیرین، اشکالی ندارد.

البته حواستان باشد که این شهدهای شیرین، حاوی کالری هستند و افراد مبتلا به اضافه‌وزن، چاقی، بیماران دیابتی و آن‌هایی که مشکلات متابولیک دارند باید در خوردن کدوحلوایی آغشته به شهد احتیاط کنند.

در نهایت اینکه کدوحلوایی، دارای املاح، ویتامین‌ها، آب و فیبر است و از این رو مصرف آن در فصل‌هایی که به وفور در بازار وجود دارد، به تمام افراد توصیه می‌شود.

منابع:

سلامتیران – دکتر محمدحسین صالحی‌سورمقی، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه تهران

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×