» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » جلوگیری از برداشتهای غیرمجاز زاینده رود، تاثیر بسزایی در تامین حق آبه کشاورزان دارد
اخبار شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

جلوگیری از برداشتهای غیرمجاز زاینده رود، تاثیر بسزایی در تامین حق آبه کشاورزان دارد

شهریور 10, 1394 0019

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان گفت: جلوگیری از برداشت های بی رویه آب بوسیله حفر چاههای غیر مجاز تاثیر بسزایی در تامین حق آبه کشاورزان دارد.

به گزارش پایگاه خبری شمس شهرستان مبارکه ، مسعود میر محمد صادقی در جلسه بررسی مشکلات منابع آب شهرستان مبارکه افزود: آب کشاورزی استان اصفهان بر اساس حق آبه توزیع می شود.
وی گفت: لازم است کشاورزان و حق آبه داران برای در اختیار گرفتن حق آبه خود مدارک را لازم را به آب منطقه ای استان ارائه و دراینخصوص همکاری لازم را با شرکت آب منطقه ای داشته باشند.
میرمحمد صادقی با بیان اینکه خوشبختانه میزان بارش نزولات آسمانی نسبت به 10سال گذشته بیشتر از متوسط شده است، اضافه کرد: در پی بهبود بارش نزولات آسمانی، توانستیم در چند نوبت آب زاینده رود را در اختیار کشاورزان استان قرار دهیم که موجب رضایت مردم وکشاورزان استان شد.
وی بابیان اینکه برای سال آبی جاری نیز از هم اکنون در حال برنامه ریزی هستیم تصریح کرد: برخی از مشکلات آبی استان مربوط به چاه های غیر مجاز است که باید مسدود شوند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان ،ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم و بستر زاینده رود را از جمله مشکلات این حوضه آبریز اعلام کرد و افزود: برخی از ویلاها بطور کلی غیر قانونی ساخته شده و برای برخی دیگر نیز بدون استعلام از آب منطقه ای استان مجوز ساخت صادر شده است و مشکلاتی را برای این حوضه ایجاد کرده است.
میر محمد صادقی با بیان اینکه آب منطقه ای استان اصفهان برای استفاده بهینه از آب زاینده رود اهداف خاصی را دنبال می کند اضافه کرد: مدیریت چاههای غیر مجاز داخل بستر و حریم رودخانه و نصب کنتور در چاههای مجاز از جمله این اهداف است.
وی با اشاره به اینکه اجرای طرح نصب کنتور در چاههای مجاز در یکی از شهرستانهای استان انجام شده است، گفت: این طرح در همه شهرستانهای استان اجرایی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان، ساماندهی بستر زاینده رود و کانالهای این حوضه را از دیگر اقدامات این شرکت بیان کرد و گفت: شهرداریها و دهیاریهایی که در مجاورت بستر رودخانه و کانالهای آب این حوضه قرار دارند می توانند برای ساماندهی حریم و بستر رودخانه پیشنهادات خود را به شرکت آب منطقه ای استان و کمسیون های مربوطه ارائه کنند تا تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شود.
فرماندار شهرستان مبارکه نیز در ادامه این جلسه از استاندار و مسئولان استان برای مدیریت مصرف و اختصاص سهمیه آب زاینده رود به کشاورزان شهرستان مبارکه تقدیر کرد و افزود: شهرستان مبارکه پس از چند سال شاهد کشت محصول بهاره بود و نوید بخش آینده خوب برای کشاورزان این منطقه شد.
علی اصغر ذاکری با اشاره به کاهش نزولات آسمانی در طی چند سال گذشته در این شهرستان، افزود: مبارکه مانند دیگر شهرستانهای استان با کاهش نزولات آسمانی مواجه بود.
وی افزود: کمبود آب در این شهرستان ، مشکلاتی را برای کشاورزان این منطقه بوجود آورد و موجب خسارت به کشاورزان شد.
فرماندار مبارکه از مسئولان ذیربط خواست تا نسبت به جبران خسارات کشاورزی این شهرستان اقدامات لازم را انجام دهند.
ذاکری به ساخت وسازهای غیر مجاز در حریم وبستر رودخانه اشاره کرد و گفت: این وظیفه آب منطقه ای است که ساخت و سازهای غیر مجاز را شناسایی و برای آنان پرونده تشکیل وبه مراجع قضایی معرفی کند.
وی با بیان اینکه متاسفانه این اقدام با کندی انجام می شود، افزود: انتظار داریم با دستور مسئولان استان ، این اقدام تسریع شود.
فرماندار مبارکه با اشاره به اینکه ساماندهی زاینده رود در این شهرستان ضروری است ، افزود: :با توجه به اینکه آب منطقه ای وظیفه حفظ وحراست از رودخانه وحریم آن را بر عهده دارد ، لازم است برای ساماندهی حریم این رودخانه اقدام کند.
وی آمادگی مسئولان فرمانداری و شهرداری مبارکه برای همکاری با شرکت آب منطقه ای جهت ساماندهی حاشیه زاینده رود را اعلام کرد.
ذاکری از کشاورزان شهرستان مبارکه خواست از کشت محصولاتی که به آب زیاد نیاز دارند، خودداری و در صورت امکان از کشت های جایگزین استفاده کنند.
وی همچنین از حق آبه داران این شهرستان خواست با ارائه مدارک مربوطه با شرکت آب منطقه ای برای تامین آب مورد نیاز خود همکاری کنند.

http://img7.irna.ir/1394/13940610/81744057/81744057-70136945.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×