» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » فولاد مبارکه » عملکرد درخشان فولاد مبارکه در دولت تدبير و اميد
فولاد مبارکه - مطالب ویژه

عملکرد درخشان فولاد مبارکه در دولت تدبير و اميد

شهریور 8, 1394 0017

پایگاه خبری شمس شهرستان مبارکه : شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سالهای 92 و 93 توانست بیش از 50 درصد فولاد کشور را توليد نمايد . گروه فولاد مبارکه در مدت زمان مذکور موفق شد با صادرات بيش از 2.5 ميليون تن محصولات فولادي خود به بازارهاي جهاني به ارزش يک ميلياردو سيصد میلیون دلار، سهم یک درصدی در تولید ناخالص داخلی(GDP) را به خود اختصاص دهد، ضمن اينکه کسب سهم 6 درصدی در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت ، کسب عنوان دومین شرکت بورس اوراق بهادار از لحاظ ارزش بازار و “کسب تنديس زرين تعالي سازماني” و عنوان “شرکت سرآمد سال” و “شرکت دانشی برتر کشور” از دیگر افتخاراتی است که شرکت فولادمبارکه اصفهان طي دو سال گذشته به آن دست یافته است .

مزیت های نسبی تولید فولاد در ایران

در سند چشم انداز 1404 دستیابی به تولید فولاد به میزان 55 میلیون تن را هدف ‌گذاري شده کرده است. امید است با توجه به شرایط اقتصاد جهانی و فضای رقابتی و با توجه به عوامل مثبت داخلی از جمله معادن سنگ‌ آهن ، منابع انرژي ، دسترسی به نیروی کارمتخصص، منابع و دانش فنی مطلوب و ايجاد و بهره‌برداري از ظرفيتهاي جديد و ميزان مصرف و بازار داخلی، فولادسازان بتوانندضمن تحقق اهداف سند چشم انداز در تامین نیاز داخل و کسب بازارهای جهانی گام بردارند.

بديهي است چنانچه در بحث نوع توليدات ، محل استقرار و قيمت تمام شده معيارها به درستي ديده نشود، رقابت فولادسازان ايران با رقباي خارجي خود نتيجه‌اي جز شکست در بر نخواهد داشت. صنعت فولاد به دلیل تاثیر زیادی كه بر روی توسعه صنعتی كشورها دارد صنعت مادر نامیده می شود و به همین دلیل مهمترین کالای صنعتی و عاملی اثر بخش در توسعه سایر بخش های اقتصادی، صنعتی، علمی و رفاه اجتماعی در سطح جهانی محسوب می گردد به طوری که میزان تولید و مصرف آن نشان‌دهنده پیشرفت کشورهاست.

رشد 100 درصدی صادرات محصولات فولادی

ايران سال 92 را بابيش از 2 میلیون تن صادرات و 6.3 میلیون تن واردات پشت سر گذاشت اين در حاليست که در سال 93 این ارقام به 3.3 میلیون تن صادرات و 4.3 میلیون تن واردات رسید تا در مجموع 2 سال، افزایش 100 درصدی صادرات و کاهش 50 درصدی واردات فولاد را نسبت به مجموع سالهای 90 و 91 شاهد باشیم.

fa1

رشد 16 درصدی تولید فولاد خام و 74 درصدی فروش در گروه شرکت های فولاد مبارکه اصفهان
دستیابی به رکوردهای تولید روزانه، ماهانه و سالانه در کلیه واحدهای شرکت طی 2 سال گذشته  دستیابی به تولید 1172 هزارتن تختال در فولاد هرمزگان ، رشد 50 درصدی در تولید و فروش محصولات کیفی و ویژه (1680 هزار تن در سال 93) و پرداخت بیش از 720 میلیارد تومان در قالب مالیات و عوارض سالانه در سال1393 و افزایش 66 درصدی مشارکت کارکنان در نظام های تحولی بخش دیگری از گام های کارکنان فولادمبارکه اصفهان در راستای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده است.

fa2

پيشتازي در توليد فولاد خام گروه فولاد مبارکه ( فولاد مبارکه، سبا و هرمزگان) باعث شد تا اين گروه در سال 92 به میزان 7 میلیون و 168 هزار تن و در سال 93 به ميزان 7 میلیون و 472 هزارتن فولاد خام توليد نمايد که با اين ارقام، رشد 16 درصدی تولید فولاد خام گروه در مجموع دو سال 92و93 نسبت به مجموع دو سال 90 و91 را شاهد هستیم تا درصد سهم تولید فولاد خام فولاد مبارکه در ایران روی عدد 50.1 تثبیت گردد.

با بررسي برنامه و عملکرد سالهای 92 و93 تا مرداد سال 1394 درمي­يابيم فولادمبارکه در تمامی موارد به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کرده و در مواردی بالاتر از برنامه حرکت نموده است. براي مثال تولید گندله سازی شرکت فولاد مبارکه در سال 92 برابر با 7 میلیون و 141 هزار تن بوده که در سال 93 با 13 درصد رشد به رقم 7 میلیون و 246 هزار تن رسیده است . در تولید واحدهای شماره 1 و 2 احیاء مستقیم شرکت فولاد مبارکه در سال 92 به میزان 6 میلیون و16 هزار تن و در سال 93 به میزان 6 میلیون و 513 هزارتن آهن اسفنجی تولید شده که رشد 16 درصدی تولید آهن اسفنجی در مجموع دو سال 92و93 نسبت به مجموع دو سال 90 و91 رقم خورده است.

fa3

فولادمبارکه سال 92 را با 97354  میلیارد ریال و سال 93 را با  102000 میلیارد ریال پشت سر گذاشت که اين ميزان فروش رشد 74 درصدی فروش در مجموع دو سال 92و93 نسبت به مجموع 0دو سال ماقبل خود را نشان مي‌دهد.
صادرات در فولاد مبارکه 5 میلیارد دلار ارز عاید کشور کرد
با نگاهی به صادرات محصولات شرکت فولاد مبارکه طي سال‌هاي 93-90 به روند صعودی آن پی خواهیم برد تا جاییکه شرکت فولادمبارکه در سال 92  با صادرات يک ميليون و18 هزارو 534 تن محصول توانست سال 93 را هم با 1.475.000 تن محصول پشت سر گذارد تا ثبت رکورد سالانه صادرات از ابتدای راه اندازی تاکنون  و صادرات بیش از 10 میلیون تن محصولات فولادی تخت طی سالهای 80 تا 93 و ارزآوری بیش از 5 میلیارد دلار برای کشور را در کارنامه خود به ثبت برساند.

fa4

بازارهای صادراتی فولاد مبارکه در سال 92 خاورمیانه49 درصد ، 21 درصد خاور دور و 30 درصد اروپا بوده است. فولادمبارکه در سال 93 توانسته 53 درصد از صادرات خود را به بازار اروپا ، 13 درصد خاور دور و 34 درصد خاورمیانه را از آن خود نماید که افزایش سهم بازار اروپا خود نشان دهنده کیفیت رقابتی محصولات فولادمبارکه با رقبای خارجی است.

سرمایه گذاری های جدید و تحقق طرح های توسعه درشرکت فولاد مبارکه اصفهان

از مهمترین پروژه هاي بهره برداري شده درسال های 92 و93 در شرکت فولادمبارکه می توان به راه اندازي و بهره برداري از واحد مگامدول B احیا مستقیم شهیدخرازی ، راه اندازي و بهره برداري از پروژه واگن برگردان شماره 2 ، راه اندازي و بهره برداري از پروژه گاززدایی RH-Top جهت تولید فولادهای کیفی اشاره کرد.

فولادمبارکه اصفهان همواره بر این عقیده استوار است که سرمایه گذاری های هدفمند و جدید راه را برای پیشرفت و بهبود سازمانی این بنگاه اقتصادی هموار خواهد نمود که در همین راستا مشارکت در فولاد سپید دشت با 65 درصدسهم ، ورق خودرو چهارمحال با 66.6 درصدسهم ، فولاد امیرکبیر کاشان با 53.2 درصد سهم ، الکترود گرافیتی اردکان با 39 درصد سهم ، کارخانه کنسانتره سنگان با100 درصد سهم وگندله سازی سنگان با 100 درصد سهم بخشی از سرمایه گذاریهای جدید شرکت درسال های 94 -92 میباشد.

توسعه زیر سقف فولاد سبا از هفتصد هزار به یک و نیم میلیون تن فولاد در سال ، ماشین ریخته گری شماره 5 با ظرفیت تولید یک میلیون 800 هزار تن تختال در سال ، مشارکت در اجرای شبکه فاضلاب شهری مبارکه و لنجان با سرمایه گذاری بیش از 120 میلیارد تومان ، آغاز توسعه زیر سقف فولاد هرمزگان از یک و نیم میلیون تن به 3 میلیون تن و آغاز به ساخت گندله­سازی فولاد هرمزگان از دیگر طرح های سرمایه گذاری است که در گروه فولادمبارکه برنامه ریزی و اجرا گردیده است.

 

گستردگی زنجیره تامین کالا و خدمات در گروه فولاد مبارکه اصفهان

گستره زنجیره تأمین مشتمل بر 2800 تامين کننده خدمات و کالا با حدود 80 درصد ساخت داخل ، شبکه گسترده مشتریان شرکت شامل 1000 کارخانه و کارگاه بطور مستقیم و 3000 کارخانه و کارگاه بطور غیرمستقیم ، مديريت واحدهاي تولیدی در گروه فولاد مبارکه مانند گالوانیزه فجر امير کبيرکاشان، ورق خودرو چهار محال بختیاری و فولاد سپید دشت و انتقال دانش فنی به سایر شرکتها (گل گهر سیرجان، فولاد هرمزگان و…) با حدود یک میلیون نفر ساعت مهر تاییدی بر توانمندی متخصصین و کارکنان این گروه بزرگ صنعتی است.

صرفه جویی و مدیریت مصرف بهینه آب در تولید فولاد

با توجه به کمبود منابع آبی کشور و لزوم صرفه جویی در صنایع به ویژه صنعت فولاد ، شرکت فولادمبارکه اصفهان با استفاده از بروزترین تکنولوژی­ها در فرایند تولید و چرخه استفاده و تصفیه آب (تعریف پروژه های بهینه سازی در فرآیندهای تولید ، بازچرخانی و تصفیه آب خطوط تولید) و سرمایه گذاری در توسعه شبکه جمع آوری و تصفیه پساب شهرهای مجاور توانسته مصرف آب مورد نیاز خود را کاهش دهد تا جاییکه کل مصرف ويژه آب بر تن کلاف گرم این بنگاه تولیدی در سال 93 به رقم 4.13 مترمکعب رسیده است. این میزان مصرف به معنی کاهش 68 درصدی آب مورد نیاز تولید به نسبت استانداردهای پیش بینی شده اولیه میباشد.

البته راه اندازی و بهره برداري از پروژه های توسعه انرژی و سیالات شامل دریاچه مصنوعی سبا ، تصفیه خانه پساب صنعتی و انسانی سبا ، تصفیه خانه آب صنعتی و آشامیدنی سبا ، توسعه شبکه برق فولاد مبارکه و فولادسبا، راه اندازی و بهره برداری از جرثقیل 110 تن زیر سقف فولادسازی ، راه اندازی و بهره برداری از کوره پاتیلی LF6 ، بهینه سازی کوره های قوس الکتریک فولادسازی فولاد مبارکه ، راه اندازی بریکت سازی واحد احیاء مستقیم فولاد سبا و راه اندازی واحد انباشت و برداشت فولاد سبا از دیگر پروژه های مهمی است که در راستای افزایش ظرفیت و تولید کیفی در شرکت فولادمبارکه اصفهان برنامه ریزی و اجرا گردیده است.

فولاد مبارکه اصفهان، صنعت سبز کشور و دوستدار محیط زسیت

شركت فولاد مباركه متعهد است كه تاثيرات زيست محيطي ناشي از فعاليت ها و محصولات خود را با به كار گيري روشهاي مناسب و بهبود مستمر در عملكردها با رعايت اصول كلي همچون انطباق با قوانين و مقررات، استقرار مؤثر و بهبود مستمر سيستم مديریت زيست محيطي، مشاركت در رسيدن به توسعه پايدار، مديريت بر محصولات، پايش و گزارش دهي مناسب، ترغيب و تشويق تامين كنندگان و پيمانكاران در راستاي حفظ محيط زيست و توجه به مسووليت‌هاي اجتماعي زيست محيطي به حداقل برساند که در همین راستا سرمایه گذاری بیش از 200 میلیارد تومانی در تجهیز و در مدار قرار دادن امکانات کاهش اثرات زیست محیطی از جمله غبارگیرها و صرف هزینه سالانه 20 میلیارد تومان جهت نگهداری و تعمیرات تجهیزات فوق همراه با کاهش مصارف عمومی آب، برق و گاز به ازای تن تولید را در برنامه خود قرار داده است.

در این بین باید به انجام پايشهاي زيست محيطي توسط آزمايشگاه هاي معتمد محيط زيست بصورت سه ماهه و ارائه گزارش به سازمان حفاظت محيط زيست ، نصب و راه‌اندازي سيستم‌هاي لحظه ای پايش آلاينده ها (Online Monitoring) ، حفظ و نگهداري از 1600 هکتار فضاي سبز با پوشش گیاهی با مصرف آب کم و تصفيه پساب کارخانه و بازچرخاني پسابهاي تصفيه‌شده در خطوط تولید و خرید پسابهای شهرهای مجاور نیز در راستای انجام تعهدات زیست محیطی شرکت اشاره کرد.

رسالت خطیر مسولیت های اجتماعی، افتخارات و دستاوردهای فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولادمبارکه اصفهان در همسویی با جامه عمل پوشاندن به مسئولیتهای اجتماعی خود توانسته با حمايت مالی از طرح های فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، مذهبی ، مشارکت در تکمیل ورزشگاه نقش جهان، مصلی اصفهان، کمپ امداد هلال احمر سه راهی مبارکه ، جشن گلریزان و راه اندازی رادیوفولاد در عرصه های فرهنگی نيز مشارکت فعال و قابل توجهي داشته باشد

فولاد مبارکه اصفهان از نظر ميزان توليد و علم و فناوري يکي از افتخارات صنعت کشور است و توليدات کمي ‌و کيفي فولاد مبارکه منشاء خدمات بسيار ارزنده‌اي در صنايع مي‌باشد و همه کارکنان فولاد مبارکه در اين افتخار آفريني‌ها سهيم هستند.

fa5

کسب عنوان سازمان سرآمد سال ، کسب تندیس زرین تعالی سازمانی با بالاترین امتیاز (682 در سال 1393) ، کسب عنوان برترین شرکت دانشی کشور و راهیابی به جایزه مدیریت دانش (MAKE) آسیا ، کسب رتبه اول در گروه فلزات اساسی در رتبه بندی 100 شرکت برتر ایرانی، کسب عنوان برتر بهره وری در گروه صنایع معدنی ایمیدرو ، کسب تندیس نقره ای حمایت از حقوق مصرف کنندگان، دریافت گواهینامه CE MARKING ،کسب تندیس سیمین چهارستاره تعالی آموزش از جمله افتخارات سالهای 92 و 93 است که با همدلی همه مدیران و کارکنان این گروه صنعتی ایجاد گردیده است.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×