» عمومی » فرهنگی ادبی » 2 موفقیت جهانی برای سینمای ایران در یک روز
فرهنگی ادبی

2 موفقیت جهانی برای سینمای ایران در یک روز

آذر 22, 1392 0010

امزدی فیلم «گذشته» اصغر فرهادی در جوایز گلدن گلوب و اهدای جایزه‌ی «یونسکو» جوایز آسیاپاسفیک به فیلم «حوض نقاشی» از موفقیت‌های بین‌المللی سینمای ایران در روز 12 دسامبر 21 آذر ماه بود.

 

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه و به نقل از ایسنا، در حالی «گذشته» جدیدترین ساخته‌ی اصغر فرهادی به عنوان نامزد گلدن گلوب معرفی می‌شود که نماینده سینمای ایران در اسکار پیش‌رو است.

 

چندی پیش هم هیات منتقدین فیلم آمریکا در مراسم سالانه‌ی خود فیلم «گذشته» را به عنوان برترین فیلم خارجی سال انتخاب کرد.

 

فیلم «گذشته» در جشنواره‌ی کن گذشته، جایزه‌ی بهترین بازیگری زن را برای برنیس بژو دریافت کرد.

 

این فیلم با بازی برنیس بژو، علی مصفا و طاهر رحیم نماینده ایران در بخش بهترین فیلم خارجی زبان اسکار است و به عنوان یکی از شانس‌های دریافت این جایزه، نامش در پیش‌بینی‌های رسانه‌های دنیا برای اسکار مطرح می‌شود.

 

همچنین به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه لس‌آنجلس تایمز، فیلم‌های “آبی گرم‌ترین رنگ است”، برنده نخل طلای کن، ساخته عبدالطیف کشیش، “زیبایی بزرگ”، ساخته پائولو سورنتینو، “شکار” و “باد برمی‌خیزد” رقبای “گذشته” فرهادی برای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی گلدن گلوب 2014 محسوب می‌شوند.

 

مراسم سالانه اعطای جوایز گلدن گلوب 12 ژانویه 2014 (22 دی) برگزار می‌شود.

 

اصغر فرهادی پیش از این در سال 2012 با فیلم «جدایی نادر از سیمین» توانسته بود جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی را کسب کند.

 

 

فیلم «حوض نقاشی» برگزیده‌ی جایزه‌ی یونسکو

 

فیلم سینمایی «حوض نقاشی» ساخته مازیار میری جایزه یونسکو را از مراسم آسیا-پاسیفیک دریافت کرد.

 

به گزارش ایسنا، فیلم «حوض نقاشی» ساخته مازیار میری سال ۹۱ در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نظر تماشاگران را دریافت کرد. این فیلم را منوچهر محمدی تهیه کرده و محصول حوزه هنری است.

 

نگار جواهریان که برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن آسیاپاسیفیک شده بود در مراسم حضور داشت و به نمایندگی از گروه تولید این پروژه جایزه را دریافت کرد.

 

این مراسم در شهر بریسبین استرالیا برگزار شد.

 

ژانگ زی یی از چین چایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.

 

39 فیلم از 21 کشور منطقه آسیا و پاسیفیک (اقیانوسیه) نامزد دریافت جایزه سینمای آسیا و پاسیفیک بودند. مراسم اعطای جایزه سینمای آسیا و پاسیفیک با حمایت شهرداری بریسبین، فیاپف و یونسکو امروز در محل شهرداری بریسبین برگزار شد. این جایزه بیش از هفتاد کشور با جمعیت چهار و نیم میلیارد نفر را پوشش می‌دهد.

 

جایزه «یونسکو» به فیلمی که بیشترین مشارکت در ارتقا و حفظ تنوع فرهنگی را داشته اعطا می‌شود.

 

 

نامزدهای رشته‌های مختلف هفتمین دوره جایزه سینمای آسیا و پاسیفیک (آپسا) پیش از این اعلام شد که نام اصغر فرهادی و فیلم «گذشته»، نگار جواهریان و شهرام مکری در میان نامزدها دیده می‌شد.

 

تبریک مازیار میری به اصغر فرهادی و عوامل فیلم «حوض نقاشی»

 

 

مازیار میری که جایزه‌ی «یونسکو» جوایز فیلم آسیاپاسفیک را دریافت کرده است،گفت: به گروه سازنده‌ی «حوض نقاشی» دریافت این جایزه را تبریک می‌گویم.

 

این کارگردان سینمای ایران در گفت‌وگویی با خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،درباره‌ی عدم حضورش در مراسم‌ اهدای جوایز آسیاپاسیفیک، گفت: به دلیل مشغله‌ی کاری و همچنین حضورم در هیات انتخاب جشنواره‌ی فیلم فجر، نتوانستم در این مراسم شرکت کنم و خانم نگار جواهریان بازیگر فیلم «حوض نقاشی» زحمت کشیدند و در این مراسم در استرالیا حضور داشتند.

 

کارگردان فیلم «حوض نقاشی» با اشاره به جایزه‌ی «یونسکو» ادامه داد: در واقع من باید به گروه «حوض نقاشی» تبریک بگویم که همدلی و همراهی آنها موجب شد، هر اتفاقی که در «حوض نقاشی» می‌افتد این چنین دیده شود.

 

به گزارش ایسنا، همزمان با اهدای جایزه‌ی آسیاپاسفیک، لیست نامزدهای جایزه‌ی «گلدن گلوب» اعلام شده است، مازیار میری همچنین با اشاره به نامزدی «گذشته» گفت: لازم است به اصغر فرهادی به خاطر نامزد شدن فیلم «گذشته» در گلدن گلوب تبریک بگویم و امیدوارم سینمای ایران همچنان به موفقیت خودش ادامه دهد.

 

میری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه جایزه یونسکو با توجه به مضمون فیلم چقدر برایش ارزشمند است؟ گفت: چون این جایزه با توجه به مفاهیم فیلم اهداء شده است،‌اتفاق جذاب‌تری است و گروه علاقه‌مند بودند به بخشی از صحبت‌هایی که در‌ «حوض نقاشی» مطرح می‌شود، توجه بکند.

 

او در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدوارم امید به سینمای ایران که روزهای سختی را سپری کرده است و به نظر می‌آید در حال حاضر دوران خوبی را پشت سرمی‌گذارد، بازگردد و مسوولان فرهنگی و هنری کشور جدا از مسوولان وزارت ارشاد که این روزها امید را به اهالی سینما برگردانده‌اند، نگاه مهربانه‌تری به سینما داشته باشند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×