» عمومی » فناوری اطلاعات » کشف گاز گلخانه‌ای جدید با قدرت هفت هزار برابری دی‌اکسید کربن در گرم کردن زمین
فناوری اطلاعات

کشف گاز گلخانه‌ای جدید با قدرت هفت هزار برابری دی‌اکسید کربن در گرم کردن زمین

آذر 21, 1392 2015

محققان کانادایی موفق به شناسایی گاز گلخانه‌ای جدیدی به نام «پرفلورو تری بوتیل آمین» شده‌اند که هفت هزار برابر قوی‌تر از دی‌اکسیدکربن در گرم کردن زمین تأثیرگذار است.

 

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه ، گاز گلخانه‌ای پرفلورو تری بوتیل آمین (PFTBA)‌ از اواسط قرن بیست و یکم در صنایع برق و الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

«آنگلا هانگ» یکی از نویسندگان تحقیق و از محققان دپارتمان شیمی دانشگاه تورنتو تأکید می‌کند: این گاز گلخانه ای دارای بالاترین بازده تابشی از هر نوع مولکول شناسایی شده در جو تاکنون است.

 

این مطالعه نشان می‌دهد، گاز گلخانه‌ای پرفلورو تری بوتیل آمین هفت هزار و 100 برابر قوی‌تر از دی‌اکسیدکربن در گرم کردن زمین طی یک بازه زمانی 100 ساله است.

 

غلظت گاز پرفلورو تری بوتیل آمین در جو در مقایسه با غلظت دی ‌اکسید‌کربن که 400 واحد در میلیون است، پایین‌تر بوده و حدود 0.18 واحد در تریلیون است.

 

دکتر «دریو شیندل» از متخصصان هواشناسی در موسسه تحقیقات فضایی گودارد ناسا تأکید کرد: در صورتی که میزان این گاز گلخانه‌ای در جو افزایش پیدا کند، تأثیر بسیار زیادی بر تغییرات آب و‌ هوایی خواهد داشت، اما میزان کنونی آن چندان نگران‌کننده نیست.

 

محققان پیش بینی می‌کنند که گاز گلخانه‌ای پرفلورو تری بوتیل آمین به مدت 500 سال در جو باقی بماند و بر خلاف دی اکسیدکربن که توسط جنگل و اقیانوس جذب شده، توسط هیچ عامل طبیعی جذب نشود.

 

نتایج این مطالعه در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×