» عمومی » پزشکی سلامت » استرس و فشارعصبی دشمن زخم معده است
پزشکی سلامت

استرس و فشارعصبی دشمن زخم معده است

آذر 21, 1392 1011

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه و به نقل از ایمنا ، شيوا زاهد كارشناس مسوول واحد بهبود تغذيه مركز بهداشت شماره ۲ اصفهان با اشاره به غذاهای حاوی فلاونوئیدها مانند سیب، کرفس، زغال‌اخته، قره‌قاط، پیاز، سیر و چای، بیان داشت: این مواد غذایی از رشد هلیکوباکترپیلوری جلوگیری می‌کند و نیز میوه‌هاي رنگي نظيرزغال‌اخته، گیلاس، گوجه فرنگی و سبزیجات (کدو و فلفل) که خاصيت آنتي‌اكسيداني دارند.
وی افزود: این مواد غذایی کاهش‌دهنده علائم گاستریت یا به عبارت دیگر ورم معده هستند، علاوه بر اینکه مصرف غذاهای سرشار از ویتامین B و کلسیم مانند بادام، لوبیا، غلات کامل، سبزی برگدار تیره مانند اسفناج و کلم‌پیچ و نیز گوشت بدون چربی، ماهی آب سرد، توفو، سویا و دانه‌های پروتئین برای این اختلال توصیه می‌شود.
این کارشناس استفاده از روغن‌هاي سالم نظیر روغن زیتون را مفید دانست و تصریح کرد: ازغذاهای تصفیه شده نظیر نان سفید، پاستا و شکر اجتناب کنید و بدانید که اسیدهای چرب ترانس موجود در محصولات تجاری پخته شده مانند كلوچه، کراکر، کیک، سیب زمینی سرخ کرده، پیراشکی، غذاهای فراوری شده و مارگارین در ورم معده مشكل ايجاد مي‌كنند، همچنین توجه داشته باشید که خوردن نوشیدنی‌ها مانند قهوه، الکل و نوشابه‌های گازدار ممکن است لایه پوشاننده معده را تحریک و یا تولید اسید را افزایش دهد.
زاهد به ضرورت نوشیدن روزانه شش تا هشت لیوان آب اشاره کرد و خاطرنشان کرد: حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز برای ۵ روز در هفته داشته باشید.
وی با بیان اینکه مصرف مولتی‌ویتامین‌ها مانند A, C, E, B و مواد معدنی منیزیم، کلسیم، روی و سلنیوم باشد با تجویز پزشک بسیار موثر است، اظهار داشت: اسید چرب امگا ۳ مانند روغن ماهی ۱- ۲ کپسول روزانه یا ۱ قاشق سوپ‌خوری روغن ماهی سه بار در روز موجب کاهش التهاب معده شود اما در عین حال ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهد. در ضمن مراقب باشید که اگر شما آسپیرین یا داروی ضد انعقاد مصرف می‌کنید، قبل از مصرف روغن ماهی با پزشکتان در میان بگذارید.
وی مکمل پروبیوتیک را حاوی لاکتوباسیلوس اسیدوس دانست که موجب سرکوب عفونت هلیکوباکترپیلوری شده و به حفظ تعادل بین باکتری‌های خوب و مضر در دستگاه گوارش کمک می‌کند و بیان داشت: افرادی که بدن ضعیفی دارند یا در حال مصرف داروهای سرکوبگر ایمنی هستند، لازم است پروبیوتیک‌ها را تحت نظر مستقیم پزشک مصرف کنند.
این کارشناس مسوول با تاکید بر خودداری از مصرف غذاهای سرخ شده و ادویه دار در افراد مبتلا به زخم معده،افزود: بعضی از ادویه‌ها، به‌ویژه فلفل سیاه و قرمز، موجب فرسایش سطحی مخاط شده و غذاهاي شور و ترشي‌، غذاهاي پرچرب و سس‌ها به خصوص مايونز و گوجه فرنگي و نوشابه‌هاي گازدار نیز باعث درد و سوزش و نفخ مي‌شود.
وی به اجتناب از مصرف ادویه‌ها برای مبتلایان به زخم‌ معده اشاره نمود و ادامه داد: این افراد رژیم غذایی کافی و متعادلی داشته باشند و در صورت داشتن کمبودهای تغذیه‌ای از مکمل استفاده نمایند، خوب جویدن غذاها و اجتناب از مصرف پوست پوست میوه‌ها و سبزیجات بویژه در بیمارانی که فاقد دندان هستند، توصیه می‌شود.
زاهد بیان داشت: سوءتغذیه در مبتلایان به زخم‌‌معده بر سلول‌هایی مانند سلول‌های لوله گوارش که تقسیم سریعی دارند، تاثیر منفی داشته باشد بنابراین جلوگیری از ایجاد کمبودهای تغذیه‌ای و برطرف‌کردن آنها می‌تواند در حفاظت علیه بیماری زخم معده موثر باشد و همچنین ممکن است در التیام زخم‌ها نیز تا حدودی سودمند باشد.
وی متذکر شد: به طورکلی افرادی که با این بیماری درگیر هستند باید غذا را به آرامی خورده و خوب بجوند، از استرس پرهیز کنند، مایعات را با نی ننوشند و از مصرف مایعات به همراه غذا خودداری کرده و پس از آن پیاده‌روی کنند.
وی سوسیس و کالباس، همبرگر و فلافل، انواع ساندویچ و نیزمواد غذایی اسیدی مانند مرکبات پرتقال و نارنج را دشمن معده عنوان کرد و اظهارداشت: حبوبات مانند نخود، لوبیا، عدس سبزیجات نفاخ مانند کلم، ترب، تربچه، خیار، شلغم، پیاز و پیازچه میوه‌های نفاخ مانند هندوانه، گوجه سبز، هلو، چاقاله بادام نیز منجر به افزایش ورم معده می‌شود. همچنین غذاهای خیلی سرد و خیلی گرم؛ آجیل و تخم آفتابگردان انواع چیپس و پفک‌ها، شکلات و بیسکویت كاکائودار، سیر و پیاز و نیز خوردن غذاهای سرد و مانده، بی‌نظمی در غذا خوردن و ریزه‌خوری نیز موجب ابتلا به زخم معده خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه مبتلایان از مصرف وعده غذایی حجیم قبل از خواب اجتناب کنند؛ اظهار داشت: مصرف قهوه، چای پررنگ، الکل و ادویه در تشدید و بروز بیماری زخم معده دخالت دارند. همچنین مصرف زیاد غذاهای ترش، شور، میوه و سبزیجات خام و برنج نیز در ازدیاد ترشح اسید معده و سوزش و دردهای معده و اثنی‌عشر و در نتیجه مزمن شدن و تورم آن دخالت دارند.
زاهد مبتلایان به زخم‌ معده و اثنی‌عشر و ناراحتی روده بهتر است از غذاهایی استفاده کنند که هضمشان آسان و ساده بوده و موجب نفخ دستگاه گوارش نشود که از جمله این غذاها می‌توان به غذاهای کبابی و خورشتی، انواع سوپ کم چرب، آب میوه‌ها، نان، پنیر و ماست در مقدار کم اشاره کرد.
وی استرس و فشار عصبی را دشمن زخم معده عنوان کرد و متذکر شد: لازم به ذكر است كه مصرف میوه و سبزی خام در افرادی که ناراحتی معده دارند ، مضر است بنابراین باید میوه و سبزی را تا حد ممکن به صورت پخته مصرف کنند.
این کارشناس تغذیه در خصوص اثر شیر در زخم معده؛ بیان داشت: در گذشته شیر یک غذای مهم در رژیم غذایی که در درمان زخم‌ها استفاده می‌شد، بوده است و علت مصرف آن این بوده که تصور می‌شد شیر باعث خنثی‌سازی محتویات معده می‌شود. اگر چه پیرو بسیاری از غذاهای دیگر می‌توانند بطور موقتی اثر خنثی‌کننده داشته باشند، اما به علت اینکه محتوی کلسیم و پروتئین شیر بالا است، یک تحریک‌کننده قوی ترشح اسید نیز محسوب می‌شود..
زاهد به ضرورت درمان زخم معده اشاره کرد و گفت: درمان خنثی‌سازی اسید به‌وسیله داروهای که اثر ضد ترشحی دارند مانند آنتاگونیست‌های گیرنده H۲ مانند رانیتیدین و فاموتیدین و سایمتیدین، آنتی‌کولینرژیک‌ها، بازدارنده‌های پمپ پروتون مثل دسته داروهای امپرازول و …، یا پروستاگلندین‌ها متمرکز شود.
وی با اشاره به اینکه آنتی‌اسیدها و داروهای محافظت‌کننده مخاط مانند سوکرالفات، دیگر بعنوان عوامل اصلی درمان‌کننده در این بیماران مورد استفاده قرار نمی‌گیرند؛ تاکید کرد: بهترین روش درمانی داروهای ضدترشحی برای التیام زخم است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×