» عمومی » فناوری اطلاعات » روبات فیزیوتراپ درمانگر جدید بیماران
فناوری اطلاعات

روبات فیزیوتراپ درمانگر جدید بیماران

شهریور 4, 1394 009

محققان امریکایی با روبات فیزیوتراپیست به حرکت دوباره بازوها در قربانیان سکته مغزی کمک می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سکته مغزی آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خون رسانی به قسمتی از بافت مغزی است که به دلیل انسداد رگ مغزی به وسیله یک لخته خونی یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده آن قسمت بافت مغز بروز می کند. به بیان دیگر، اگر خون رسانی به قسمتی از مغز به هر دلیلی دچار اختلال شده یا متوقف شود، این قسمت از مغز دیگر نمی‌ تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. این وضعیت را اصطلاحا «سکته مغزی» می‌ نامند.

سکته مغزی می‌ تواند به دلایل مختلفی مانند بسته یا پاره شدن یکی از رگ‌ های خون رسانی مغز ایجاد شود. یکی از مشکلات مبتلایان به سکته های مغزی را می توان در اختلالات حرکتی دانست.

اکنون محققان امریکایی با کمک روبات فیزیوتراپیست و بازی رایانه ای «چوب و توپ» به حرکت دوباره بازوهای قربانیان سکته مغزی شتافته اند. این روش می تواند در بهبود حرکت بازوها تاثیر به سزایی داشته باشد تا جایی که روبات ها توانبخشی را بهتر از انسان ها انجام می دهند.

استفاده از این روش می تواند امید جدیدی برای مبتلایان به سکته های مغزی در سراسر دنیا باشد. برای مثال، ۱۱۰ هزار قربانی سکته مغزی در انگلیس وجود دارند که با مشکلاتی مانند عدم حرکت بازو، شانه و دست خود روبرو هستند.

روبات فیزیوتراپیست توسط محققان موسسه MIT ساخته شده است. بازتوانی به کمک روبات ها، یک حوزه جدید در درمان های پزشکی محسوب می شود که می تواند گام موثری در درمان سریعتر باشد. این روبات با اطلاع از کارهایی که بیمار قادر به انجام آنها است یا کارهایی که قادر به انجام آنها نیست در کارهای مختلف به یاری بیماران می شتابد.

این درمان می تواند به مرور زمان به اتصالات عضلانی که در اثر سکته مغزی از بین رفته اند، کمک کند. روش جدید درمانی حتی برای بیمارانی که ۵ سال از سکته مغزی آنها می گذرد نیز کارآمد و مفید بوده و بهبودهای قابل توجهی در بیماران مشاهده شد.

بیماران تحت درمان باید پشت یک میز و روبروی یک صفحه رایانه نشسته سپس بازوهای خود را بر نقطه خاصی قرار دهند. همزمان با حرکت بازوی بیمار، بازوی روباتیکی که به رایانه متصل است نیز شروع به حرکت در صفحه نمایش کرده تا بیمار قادر به بازی باشد.

این بازی رایانه ای می تواند تقویت حرکات دستان بیمار را به دنبال داشته باشد. بیماران ۱۲ هفته تحت درمان قرار می گیرند تا بتوانند سلامتی خود را بازیابند.

robot physiotherapist

 

http://media.mehrnews.com/d/2015/08/25/3/1808589.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×