» اخبار ایران و جهان » ایران قدرتی مهم در منطقه است/ همکاری اقتصادی ماندگار خواهیم داشت
اخبار ایران و جهان

ایران قدرتی مهم در منطقه است/ همکاری اقتصادی ماندگار خواهیم داشت

شهریور 2, 1394 006

وزیر خارجه انگلستان با بیان اینکه ایران یک قدرت مهم در منطقه است و می‌تواند نقش مسئولانه‌ای به نفع ثبات منطقه داشته باشد گفت: من منتظر یک دیالوگ باثبات با ایران هستم.

به گزارش خبرنگار مهر، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه سفر من به ایران اولین سفر وزیرخارجه انگلیس پس از سال ۲۰۰۳ است، اظهار کرد: خوشحالم که سفارتخانه های دو کشور به صورت همزمان بازگشایی شد.

وی افزود: از زمان انتخاب آقای روحانی ما در زمینه روابط ایران با فضای بین الملل یک بهبود همیشگی و باثبات را دیدیم. تا امروز کاردارهای غیر مقیم داشتیم و از این پس کاردارهای دو کشور مقیم خواهند شد.

هاموند تاکید کرد: سال گذشته دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان با آقای روحانی دیدار کرد که این دیدار اولین ملاقات روسای دو کشور پس از سال ۱۳۵۷ بود. همچنین ما شب های زیادی را در جریان مذاکرات در لوزان، ژنو و وین با آقای ظریف داشتیم.

وزیر خارجه انگلستان، ایران را یک کشور مهم در منطقه دانست و گفت: ایران در منطقه ای استراتژیک و بی ثبات، کشوری قدرتمند هست و خواهد بود.

وی افزود: بسیار مهم است که گفتگوها را میان خودمان حفظ کنیم و سفارتخانه ها در این زمینه می توانند نقش مهمی را ایفا کنند. بازگشایی سفارتخانه ها دو کشور نیز در راستای این موضوع بود.

هاموند تاکید کرد: سفارتخانه ها تنها یک سمبل نیست بلکه برای این است که بتوانیم ارتباط بهتری با هم برقرار کنیم.

وزیر خارجه انگلستان افزود: قرار است از روابط بین ایران و انگلیس استفاده کنیم تا بتوانیم نسبت به اجرای توافق برجام اطمینان یابیم و همکاری های اقتصادی و تماس تجاری را گسترش دهیم.

وی افزود: کاملا می دانید که آینده چه شکلی خواهد داشت و فرصت های بزرگی بوجود خواهد آمد البته اختلاف نظرهای شدیدی بین ایران و انگلیس وجود دارد اما ما می خواهیم به این بحث ها بپردازیم و تحلیل مشترک داشته باشیم تا بتوانیم منافع مشترک ود را تامین کنیم.

هاموند با بیان اینکه از کانال های جدید ایجاد شده برای همکاری ها استفاده خواهیم کرد، گفت: ما منافع مشترک دو کشور را تامین می کنیم و با برخی مشکلات از جمله داعش، تروریسم، مواد مخدر و چالش مهاجرت های غیر قانونی مقابله می کنیم.

وزیر خارجه انگلستان تماس های مردمی بین دو ملت ایران و انگلستان را بسیار مهم و حیاتی دانست و افزود: برای اینکه بتوانیم اعتماد را به ملت ها بازگردانیم باید تماس هایی همچون ارتباطات پارلمانی، تجاری، دانشگاهی و فرهنگی بین دو ملت داشته باشیم.

وی گفت: بازگشایی سفارتخانه ها اولین قدم برای تسهیل ارتباط بین مردم ایران و انگلیس است تا بتوانیم روابط دو ملت را تثبیت کنیم. هاموند تاکید کرد: من متنظر یک دیالوگ با ثبات با ایران هستم تا بتوانیم مباحثی صریح و دوستانه داشته باشیم البته همانطور که گفتم

اختلاف نظرها بین ما همچنان وجود دارد.

وزیر خارجه انگلستان با بیان اینکه مسئله مهم در روابط سیاسی این است که یک دیالوگ منظم وجود داشته باشد گفت: باید قبول کنیم با یکدیگر اختلاف نظر داریم و قدم مهم در این راستا بازگشایی سفارتخانه ها در دو کشور بود.

وی تصریح کرد: ما می خواهیم روابط اقتصادی ماندگار و طولانی با هم داشته باشیم و اعتماد را میان یکدیگراحیا کنیم و بفهمیم که نیازهای دو کشور چه چیزهایی است.

هاموند با اشاره به جلسات امروز خود در ایران گفت: ما امروز جلسات خوبی داشتیم و تجاری که همراه من بودند از این جلسات راضی هستند. ما واکنش های مثبتی برای سرمایه گذاری در ایران دریافت کردیم و تجار انگلیس واقعا مشتاق هستند که در ایران سرمایه گذاری کنند.

وزیر خارجه انگلستان در پاسخ به سئوالی در خصوص آسیب هایی که بر روی سفارتخانه انگلیس در تهران صورت گرفته است، اظهار داشت: یک سری آسیب هایی وجود دارد که برطرف نشده است و ما قطعا در طول زمان این تخریب ها را برطرف می کنیم.

وی در واکنش به سئوال دیگری مبنی بر اینکه بر روی دیوار سفارتخانه انگلیس در تهران دیوارنویسی هایی با عنوان «مرگ بر انگلیس» نوشته شده است گفت: مادرم همیشه می گوید سنگ می تواند به شما آسیب بزند اما کلمات نمی تواند بنابراین این کلمات برای من اصلا اهمیتی ندارد.

هاموند با بیان اینکه مردم ایران تحصیلات، فرهنگ و جمعیت مناسبی دارند، افزود: ایران یک قدرت مهم در منطقه است و می تواند نقش مسئولانه ای به نفع ثبات منطقه داشته باشد. باید اجازه بدهیم با یکدیگر کار کنیم سپس با یکدیگر قدم برداریم و در نهایت همراه یکدیگر بدویم.

وزیر خارجه انگلستان با اشاره به اهمیت توافق هسته ای ایران و ۱+۵ گفت: برجام مهم است و ما باید اطمینان پیدا کنیم که این توافق توسط همه طرفین اجرا می شود. من اعتقاد دارم که اعتماد می تواند از طریق برجام ساخته شود. این یک پروسه تعاملی است و امیدوارم بتوانیم مشکل بی اعتمادی را برطرف کنیم.

وی با اشاره به دیدگاههای آمریکایی ها در خصوص توافق برجام خاطرنشان کرد: نظرات ما در خصوص توافق هسته ای با نظرات آمریکایی ها کاملا متفاوت و مستقل است.

وزیر خارجه انگلستان افزود: این توافق باعث مباحثی در آمریکا، ایران، انگلستان، آلمان و فرانسه شده اما در عین حال استقبال کلی از آن بوجود آمده است.

وی با بیان اینکه صداهای مخالف نسبت به این توافق در این کشورها بلند است ادامه داد: در عین وجود مخالفت ها غالبا همه از این توافق استقبال کردند آمریکا نیز پروسه های خا ص خودش را دارد و ما می دانیم آنها چه مشکلاتی را در داخل کشور خود دارند.

هاموند گفت: ما اطمینان داریم آمریکا تصمیم مناسبی در این خصوص خواهد گرفت و برجام را تایید خواهد کرد ما نیز در انگلستان از برجام حمایت کردیم.

وزیر خارجه انگلستان تاکید کرد: ما به توافق هسته ای متعهد هستیم و من مطمئنم ایران و ۱+۵ در این خصوص پیش خواهند رفت و به وعده های خود عمل خواهند کرد.

http://media.mehrnews.com/d/2015/08/23/3/1806153.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×