» عمومی » فناوری اطلاعات » پارازیت در ایران هیچ مشکلی ندارد
فناوری اطلاعات

پارازیت در ایران هیچ مشکلی ندارد

شهریور 1, 1394 008

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که براساس رصدهایی که تاکنون انجام شده است ، پارازیت در ایران کمتر از شاخص های بین المللی است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛” محمود واعظی ” درباره حرف و حديث ها در خصوص پارازيت ها و تاثير آن بر سلامتي افراد جامعه نيز تصريح كرد: برخي فكر مي كنند بي.تي.اس ها يا فرستنده هايي كه در سطح شهر وجود دارند، براي سلامتي افراد مضر هستند. در اين خصوص بايد دانست هر فرستنده راديويي در ارسال امواج اگر از شاخص بين المللي و سطح “آي.تي.يو”ي بين المللي فراتر رود، براي سلامتي افراد جامعه زيان بخش خواهد بود، اما اگر اين امواج كمتر از آن شاخص باشند، مشكل ساز نيستند.
وي تأكيد كرد: در اين راستا، ما سازماني داريم تحت عنوان سازمان تنظيم مقررات كه وظيفۀ آن رصدِ همه امواجي است كه در سطح شهرها وجود دارد. اين رصد هم به صورت رَندوم و هم به آنلاين صورت مي گيرد تا اطمينان يابد كه سطح امواج موجود از حد شاخص بين المللي فراتر نرود.
وی افزود: در اين ميان، شورايي هم وجود دارد كه نتيجه بررسي هاي ميداني را بررسي مي كند. اين شورا از نماينده وزارت بهداشت، نماينده محيط زيست، نماينده سازمان انرژي اتمي عضويت دارند و جلسات اين شورا در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات برگزار مي شود. اين شورا به عنوان مقام بالاتر، مراقب است تا امواج موجود در سطح شهرها از شاخص بين المللي فراتر نرود. بر اساس رصدهايي كه تاكنون ما انجام داده ايم، هيچ مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
حملات سايبري به ايران روزانه است
واعظي در پاسخ به اين سؤال كه آيا ايران اخيراً مورد تعرض حملات سايبري قرار گرفته است، يا خير گفت: گزارش‌هايي كه به ما مي دهند ، حاكي از وجود حملات روزانه است كه منشأ اين حملات كشورهاي منطقه و كشورهاي بزرگ جهان است كه برخي از اين حملات دولتي است و برخي ديگر غيردولتي است و سيستم ما هم اكنون به گونه اي است كه مي تواند جلوي اين حملات را بگيرد.
وی با تاكيد بر اين كه در صورت وقوع حمله هاي سايبري منشأ حمله و كشور حمله كننده، از روي آي.پي قابل شناسايي است، خاطر نشان كرد: ميان شركت ها و كشورها مراوده ها و ارتباطاتي صورت گرفته است كه در صورت بروز حملات سايبري منشأ آن را به يكديگر اطلاع مي دهند، ايران نيز همين كار را انجام مي دهد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات خاطر نشان كرد كه منشأ بسياري از حملات سايبري ضد ايران، در گذشته از سوي رژيم صهيونيستي و آمريكا و برخي كشورهاي غربي بوده است كه اين حملات، اخيرا كاهش يافته است.
وي در پاسخ به سؤالي درباره ادعاي آمريكا مبني بر حملۀ سايبري ايران و برخي سايت هاي آمريكايي اظهار داشت: حملات سايبري هر روز وجود دارد و بسياري از افراد غيرمرتبط به دولت ها اين گونه حملات را انجام مي دهند كه ارتباطي به كشورها ندارد. اما آن چه براي كشورها اهميت
دارد، حملاتي است كه به تاسيسات و سايت هاي حياتي صورت مي گيرد.
حمله سايبري رژيم صهيونيستي بي پاسخ نمی ماند
واعظي تأكيد كرد: حمله سايبري به تاسيسات كشورها در سياست جمهوري اسلامي ايران جايي ندارد، مگر اينكه كشور ما از سوي كشوري ديگر، در معرض چنين حمله اي قرار گيرد كه در آن صورت ايران سياست ديگري در پيش خواهد گرفت.
وي درباره حملۀ سايبري رژيم صهيونيستي به تاسيسات ايران با ويروس استاكس.نت نيز گفت: اين موضوع به گذشته بر مي گردد و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در حال حاضر با چنين مساله اي مواجه نيست، اما اگر رژيم صهيونيستي مرتكب چنين حمله اي شود، اين حمله را بي پاسخ نخواهيم گذاشت.
وي در خصوص فعاليت شبكه هاي ارتباط اجتماعي نيز گفت: با توجه به اين كه مردم كشور ما به آموزه هاي مذهبي پايبندند، ما با فعاليت هر يك از اين شبكه ها كه اصول اخلاقي و قوانين كشور را رعايت كنند، مخالفتي نداريم، زيرا ما به حقوق شهروندي اعتقاد داريم و آزادي دسترسي به اطلاعات را از برنامه هاي خود مي دانيم، بر اين اساس در اين زمينه مشكل خاصي نداريم. اما هر شبكه اجتماعي كه مقررات دولت يا قيودات مذهبي و ديني را زير پا بگذارد، نمي تواند در ايران فعاليت كند.
ایران به دنبال بومی کردن تحولات حوزه فناوری اطلاعات
واعظي در خصوص تحولات اخير در كشور در زمينه فناوري اطلاعات گفت: اين تحول فقط در اين عرصه خلاصه نشده و توانسته در عرصه هاي ديگر هم تأثير شگرفي را بگذارد، و انقلابي را در عرصه مسائل اطلاع رساني به وجود آورده است.
وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات افزود: تحول صورت گرفته همراه خودش فرصت مي افريند و البته تهديد هم دارد؛ و دولت بايد بتواند با بومي كردن اين تحولات همراه با فرهنگ سازي و بالا بردن آگاهي، تهديداتش را كم بكند و به فرصتهايش اضافه كند.
واعظي تأكيد كرد: ما در ايران در اين عرصه دو راه موازي را در پيش گرفتيم كه يك راه اين است كه از نظر فني از نظر شبكه زيرساخت كشور خودمان را براي اينكه به استقبال اين تحول بزرگ برويم آماده كنيم.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: اكنون در كشور ما تلفن نسل سه و چهار داريم و تقريبا اكثريت مردم از تلفن هوشمند استفاده مي كنند. اكنون تقريبا سيصد شهر تلفن نسل سوم دارند و حدود نود شهر تلفن نسل 4 دارند و اين به سرعت ادامه پيدا مي كند در ارتباط با اينترنت تا الان حدود بيش از 22 ميليون نفر دارند از اينترنت پر سرعت استفاده مي كنند، و اين رقم همينطور در حال افزايش است.
وی ادامه داد: شبكه هاي مختلفي در داخل كشور فعال هستند هر روز اپليكيشنهاي جديدي) برنامه های کاربردی) نوشته مي شود و در اختيار مردم قرار مي گيرد و لذا همه اينها مظاهر اين تحول جديد است كه به وجود آمد از سوي ديگر بحث اينكه مردم چگونه از اين شبكه و اپليكيشنها استفاده كنند.
زیر ساخت های شبکه ملی اطلاعات آماده است
عضو دولت یازدهم بیان کرد: دولت اكنون به دنبال اين است كه بحث دولت الكترونيك يا به زبان بهتر -‌با توجه به اينكه الان همه موبايلها اينترنت دارند- دولت همراه را با شدت پيش ببرد.
وی با بيان اينكه اكنون بخش قابل توجهي از زيرساختهاي شبكه ملي اطلاعات در كشور آماده شده است، تأكيد كرد: اكنون وزارت خانه‌هاي مختلف در حال پيوستن به اين شبكه هستند. توليد محتوا در كشور افزايش پيدا كرده شركتهاي دانش بنيان براي اين منظور به صورت گسترده فعاليت مي كنند، لذا اعتقاد اين دولت بر اين است كه به حقوق شهروندي به طور اساسي احترام بگذارد و دسترسي آزاد به اطلاعات را بخشي از حقوق شهروندي اين مردم ميداند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: به همين دليل ما سال گذشته چارچوبي كه مجلس تهيه كرده اساسنامه اش و آيين نامه اش را مصوب و در دولت ابلاغ كرديم لذا در مجموع آنچه دارد در دنيا اتفاق مي افتد ما در داخل كشور داريم با فرهنگ و اعتقادات اسلامي و رسم و رسوم خود آنها را بومي و از آنها استفاده مي كنيم.
دور كردن پيامدهاي منفي اخلاقي از فضاي مجازي
واعظي تأكيد كرد: ما از اصل فناوري اطلاعات و ارتباطات استقبال مي‌كنيم ولي با آن چيزي كه يه مقدار مخالف هستيم به دليل پيامدهاي اخلاقي منفي است؛ كه تلاش داريم آن را از فضاي مجازي دور كنيم.
وی درباره وضعيت اينترنت كشور و دليل كند بودن اينترنت اظهار داشت: در اين دو سال گذشته در دولت آقاي دكتر روحاني تحولي جدي در اينترنت به وجود آمد، به اين معنا كه تا قبل از اين كه اين دولت بر سر كار بيايد حدود سه ميليون و دويست هزار مشترك اينترنت داشتيم و اكنون به بيست و دو ميليون مشترك اينترنت رسيده و اين يك تحول است.
وي افزود: از سوي ديگر در ايران اينترنت توسط شركتهاي خصوصي به مردم واگذار مي شود و سرعت اينترنت بستگي به اين دارد كه كاربر چه قراردادي ببندد؛ سرعت قرارداد 128 كا با 256 متفاوت است و اگر قراداد 512 كيلوبيت بر ثانيه باشد، سرعت آن متفاوت خواهد بود.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات خاطرنشان كرد: در همه دنيا به همين شكل است، وقتي پول بيشتر ميدهيد قرارداد با سرعت بالاتر مي بنديد، خوب سرعت اينترنت هم بيشتر است.
واعظي تأكيد كرد: اكنون هر كسي امروزاراده كند فردا اينترنت خواهد داشت، به طوري كه ما هشت هزار روستا را سال گذشته اينترنت برديم و 25هزار روستا را امسال اينترنت مي بريم و لذا اعتقادمان بر اين است كه اينترنت الان بخشي از ابزاري است كه مردم در فعاليتهاي خصوصي خودشان و در فعاليتهاي حرفه اي تحصيلي علمي و تجاري بايد استفاده كنند؛ در ابتداي اين دولت پهناي باند 620 گيگ بر ثانيه داشتيم امروز رسيده به 2400 گيگ بر ثانيه پايان امسال به 4000 گيگ بر ثانيه مي رسد و همين طوري افزايش پيدا خواهد كرد، و اين سياستي است كه دولت براي
گسترش اينترنت دارد.
راوبط خوب ايران و همسايگان در زمينه ارتباطات و فناوري اطلاعات
واعظي در پاسخ به اين سؤال كه آيا طرحي براي همكاري با كشورهاي همسايه خصوصاً در زمينه فيبرنوري وجود دارد، گفت: سياست جدي دولت همكاري با كشورهاي منطقه است كه كشورهاي همسايه در اولويت هستند و اصولاً تعامل سازنده با جهان جزئي از سياست كلي دولت است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: ايران در زمينه ارتباطات و فناوري اطلاعات داراي ارتباطات خوبي با همسايگانش است و با اكثر همسايگانش فيبرنوري ، ارتباط اينترنتي و كانال هاي صوتي دارد و حتي همسايگان مي توانند از طريق خاك ايران ديتها را ترانزيت كنند  و از ما اينترنت بخرند و ما نيز در صورت لزوم از آنها اينترنت بخريم به عنوان مثال ما هم اكنون فيبرنوري با عمان ، امارات ، عراق ، تركيه ، آذربايجان ، تركمنستان ، پاكستان و افغانستان داريم و به طور كلي با همه كشورهاي همسايه فيبرنوري داريم  و با آنها در اين حوزه ارتباطات و همكاري نزديكي داريم و معتقديم كه در دنياي امروز يكي از ابزارهائي كه مردم را به همديگر نزديك مي كند و از طريق مردم دولت ها به همديگر نزديك تر مي شوند و روابط مستحكمتر مي شود ، بحث راحتي تبادل اطلاعاتي و ارتباط مخابراتي مردم با همديگر از طريق فضاي مجازي است .
واعظي در پاسخ به اين سؤال كه خودكفايي در پخش شبكه‌هاي ماهواره‌اي كشور طرح پرتاب ماهواره ملي هم اكنون به كجا رسيده است، گفت: ما دو مسير موازي را در حوزه ماهواره طي مي كنيم يكي مسير ادامه دادن به تحقيق و توسعه براي ساخت ماهواره و شما مي دانيد كه ما در گذشته ماهواره هاي مختلفي را آزمايشي پرتاب كرديم تا بتوانيم خودمان در آينده يك ماهواره
بسازيم و در پرتاب ماهواره نيز خودكفا بشويم.
ایران به دنبال ماهواره ملي
وي ادمه داد: ماهواره تكنولوژي پيشرفته اي است و قراردادن ماهواره در مدار ژئو زمان بَر است و شايد 10 سال تا 13 سال زمان ببرد. ما دو برنامه موازي داريم يكي اينكه يك ماهواره براي امور مخابرات، پخش صدا و سيما و تأمين نياز بخش هاي ديگري مانند شركت هاي پپ ، بانك ها و شركت هاي انفورماتيك داشته باشيم و همچنين به دنبال ماهواره ديگري هستیم براي استفاده در امور هواشناسي ، محيط زيست، كشاورزي و همه امور مربوط به سنجش از راه دور . ما ان شاء الله اگر ماهواره اي ملي داشته باشيم ، اتفاقي كه براي كانال هاي پرس تي وي و العالم افتاد ، ديگر تكرار نخواهد شد .
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ به اين سؤال كه آيا ايران براي پرتاب ماهواره ملي خود ماهواره يك كشور ديگري را اجاره خواهد كرد يا در اين زمينه خودكفا خواهد بود، اظهار داشت: همكاري با يك كشور ديگر در زمينه ماهواره كار خيلي سختي نيست، و ما هم اكنون ماهواره عرب ست را به صورت مشترك استفاده مي كنيم. ايران درپي دست يابي به ماهواره اي مستقل است كه كاملاً در اختيار خودش باشد.
وي تأكيد كرد كه اين ماهواره ملي براي استفاده در امور مخابرات ، پخش صدا و سيما و اينترنت خواهد بود.
ساخت ماهواره ملي تا 3 سال ديگر طول مي كشد
واعظي درپاسخ به اين سؤال كه ماهواره ملي چه زماني ساخته خواهد شد، گفت: ما هم اكنون مشخصات فني ماهواره ملي را تدوين  و با دستگاه هاي استفاده كننده مذاكره مي كنيم و مذاكره با شركت هاي سازنده هم شروع شده است و پيش بيني مي شود كه ساخت ماهواره ملي تا 3 سال ديگر طول بكشد .
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره تدبير ايران براي مقابله با حملات سايبري به تأسيسات حساس و مهم خود، گفت: يكي از وظايف جدي ما امن نگه داشتن شبكه خودمان است. براي امن نگه داشتن شبكه خودمان از تهديدها و ويروس هاي خارجي و حتي جاسوسي هاي خارجي در چند سال گذشته برنامه هاي مختلفي را اجرا كرديم. ما هم اكنون در درگاه هاي ورودي كشور سيستم‌هايي را نصب كرده ايم كه در هر روز حملات وتك‌ها و ويروس ها را شناسايي مي‌كند و جلوي آنها را مي گيرد و هم اكنون حملات ويروسي در مقايسه با گذشته كمتر شده است و شما  كمتر درباره اين حملات مي شنويد يا اصلاً نمي شنويد زيرا در زمينه مبارزه با حملات ويروسي خوب كار كرديم البته موضوع فناوري اطلاعات سيال است و اين تكنولوژي به سرعت در حال پيشرفت است و ما نبايد خاطر جمع باشيم كه آنچه ايجاد كرده ايم ، براي هميشه كار خواهد كرد لذا دانشمندان و متخصصان ما پيوسته نظارت و كنترل و صيانت مي كنند كه مشكلي پيش نيايد.
http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1394/6/1/3495594_368.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×