» عمومی » فرهنگی ادبی » فیلمی درباره فرش اهدایی مصدق به سازمان ملل نمایش داده می‌شود
فرهنگی ادبی

فیلمی درباره فرش اهدایی مصدق به سازمان ملل نمایش داده می‌شود

مرداد 28, 1394 0011

در سالروز کودتای ۲۸ مرداد علیه دکتر مصدق، فیلم کوتاهی درباره فرش اهدایی این نخست وزیر فقید ایران به سازمان ملل نمایش داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، حمید کارگر رییس مرکز ملی فرش ایران با اعلام این خبر گفت: مرحوم دکتر مصدق به هنگام نخست وزیری قالیچه دستباف ایرانی را به سان هدیه ای فرهنگی و هنری از کشورمان به سازمان ملل متحد تقدیم کرد و حال برای نخستین بار تصاویر این فرش در قالب فیلمی ۱۰۰ ثانیه ای نمایش عمومی می یابد.

رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: با همکاری نمایندگی دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، و به سفارش مرکز ملی فرش ایران تصاویری از این فرش دستباف اهدایی تهیه شد و اکنون همزمان با سالروز کودتای آمریکایی علیه دولت دکتر مصدق و در آستانه بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران به نمایش در می آید.

کارگر با تاکید بر نقش فرش دستباف در دیپلماسی هنری کشور گفت: فرش دستباف به عنوان یکی از اقلام مهم صادرات غیرنفتی کشورمان که افزون بر وجوه اقتصادی جنبه های بارز فرهنگی و هنری را نیز داراست می تواند بستر مناسبی برای یک کنش دیپلماتیک در دیگر کشورها باشد.

وی با اشاره به فرش دیگری که با دارا بودن اشعاری از سعدی در دولت اصلاحات به سازمان ملل اهدا شد و سال گذشته وزیر امور خارجه کشورمان با یادکرد از آن، تصاویرش را رسانه ای ساخت گفت: فرش دستباف دستمایه مناسبی برای ترسیم چهره ای متفاوت از ایران در مجامع جهانی است.

رییس مرکز ملی فرش ایران اهدای فرش به چهره های سیاسی دیگر کشورها، بافت فرش برای مناسبت های مهم بین المللی مانند جام جهانی فوتبال، بافت فرش هایی با گره زدن نمایندگان ملل و نژادهای مختلف با عنوان پیام صلح و دوستی ایرانیان و مواردی از این دست را از نمونه های ابتدایی از ایفای نقش فرش در حوزه دیپلماسی هنری دانست.

کارگر با اشاره به برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران از یکم تا هفتم شهریورماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران، از پخش و انتشار فیلم «یادگار گمنام مصدق» در این نمایشگاه خبر داد.

http://media.mehrnews.com/d/2015/08/19/3/1799764.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×