» اخبار ایران و جهان » دفاع تمام‌ قد عراقچی از توافق/ برجام بارابطه اقتصادی تضمین می‌شود
اخبار ایران و جهان

دفاع تمام‌ قد عراقچی از توافق/ برجام بارابطه اقتصادی تضمین می‌شود

مرداد 18, 1394 0010

وزیرخارجه با بیان اینکه حضور گسترده مردم در انتخابات مذاکرات را به ثمر رساند، گفت:حضور ۷۳ درصدی مردم در انتخابات موجب توازن در متن برجام شد و طرف مقابل فهیمد نمی‌تواند اراده‌اش را به ایران تحمیل کند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست ویژه بررسی توافق هسته‌ای به همت سایت دیپلماسی ایرانی با حضور محمد جواد ظریف، علی اکبر صالحی، عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی با اجرای صادق خرازی صبح امروز در ساختمان موسسه اطلاعات برگزار شد.

محمدجواد ظریف در این نشست توافق هسته‌ای با ۱+۵ را یک فرصت دانست و گفت: این فرصت به یمن حضور مردم در انتخابات بوجود آمد.

وی افزود: حضور ۷۳ درصدی مردم در انتخابات این مذاکره را به ثمر رساند و در توافق هسته‌ای، توازن ایجاد کرد که این صحبت های من شعار نیست.

وزیر امور خارجه با اشاره به هدف شورای امنیت در اعمال تحریم بر علیه دیگر کشورها گفت: هدف از تحریم را هیچ کس فشار اقتصادی بیان نمی کند بلکه هدف آن تغییر سیاست است تا به مردم فشار بیاورند و از حاکمیت جدا کنند و مردم نیز حاکمیت را راضی کنند که به خواسته وضع‌کنندگان تحریم گردن نهند. لذا بیشتر تحریم ها در نهایت به جنگ و یا تغییر رژیم منجر شده است.

http://media.mehrnews.com/d/2015/08/09/3/1789306.jpg

ظریف تاکید کرد: حضور مردم در انتخابات نشان داد که تحریم ها در ایران اثر ندارد و این موجب شد که طرف مقابل از اینکه بتواند اراده اش را بر ایران تحمیل کند، ناامید شده و به مذاکرات روی آورد.

وی با بیان اینکه این توافق نتیجه ۱۲ سال مذاکره بوده است، با اشاره به داده های طرف مقابل در این مذاکره تصریح کرد: داده های طرف مقابل موفقیت نسبی پروژه امنیتی سازی ایران بود که تبلور آن در ۱۶ قطعنامه شورای امنیت علیه ایران بود و از طرفی دیگر داده های ما نیز این بود که توان علمی و فنی خود را ذخیره کردیم و مجموعه این عوامل باعث شد که به یک توافق متوازن دست یابیم.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشکر از زحمات شبانه‌روزی معاونانش عراقچی و تخت‌روانچی و همچنین تخصص صالحی گفت: این متن یک متن متوازنی است و اینطور نیست که ما تمام خواسته‌هایمان را به طرف مقابل تحمیل کرده باشیم و بالعکس؛ که این اسمش توافق نیست بلکه سند تسلیم است که حتی طرف مقابل نیز نتوانست چنین کاری بکند.

ظریف با بیان اینکه در داخل این متن حتی از نظر تناظر اقدامات زمانی که صورت می گیرد، توازن وجود دارد، توضیح داد: این قطعنامه مختومه شدنش را در خودش پیش‌بینی کرده است.

وی پایان یافتن قطعنامه شورای امنیت بعد از ۱۰ سال را قطعی دانست و ادامه داد: قطعنامه جدید ممنوعیت ندارد بلکه محدودیت دارد. یعنی در گذشته کشورها مجاز نبودند که با ایران معامله و در برنامه هسته ای ما مشارکت کنند، اما در قطعنامه جدید حتی کشورها برای مشارکت در فعالیت هسته‌ای ایران تشویق هم شده اند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بند ۹ قطعنامه اضافه کرد: در این بند ممنوعیت موشکی ایران تبدیل به محدودیت آن هم در مدت مشخص شده است و ظرف ۱۰ سال پرونده در شورای امنیت مختومه می شود و همین موضوع از دستور کار حذف خواهد شد.

ظریف با اشاره به دیگر ویژگی برجام گفت: از روز پایان مذاکرات برخورد دنیا با ایران در موضوع هسته ای بر اساس متن برجام و قطعنامه تغییر کرد.

وی افزود: در مقدمه قطعنامه آمده است روزی که ما به جمع بندی در مورد برجام رسیدیم، و نه به اجرای کامل، اظهار کرد: یعنی از همان روز اول فعالیت هسته‌ای ایران دیگر تهدید علیه صلح و امنیت جهانی نیست و بعد از اجرای توافق نیزکل پرونده هسته ای از شورای امنیت خارج می شود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه یک زمانی شورای حکام وضعیت ایران را یک وضعیت استثنایی، فوری و ضروری اعلام کرده بود، افزود: در سپتامبر ۲۰۰۳ که من سفیر ایران در سازمان ملل بودم، وضعیت ایران به عنوان یک وضعیت فوری و ضروری مطرح شد، اما در قطعنامه اخیر، شورای امنیت تصمیم می‌گیرد از روزی که توافق منعقد شد، یعنی ۱۴ جولای یک تغییر اساسی در برخورد با موضوع هسته‌ای ایران انجام دهد و دیگر فعالیت هسته‌ای ایران را تهدید علیه صلح و امنیت جهانی نداند.

ظریف در ادامه این نشست با اشاره به محدودیت موشکی قطعنامه گفت: در قطعنامه ۱۹۲۱ ممنوعیت ساخت هر گونه موشک بالستیک در ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل آمده بود و هر گونه فعالیت موشکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را داشته باشد، ممنوع بود و کشورها نیز موظف بودند هر اقدامی در حوزه اقتدار حاکمیتی‌شان برای جلوگیری از این اقدام ایران انجام دهند.

وی افزود: این ممنوعیت موشکی در قطعنامه هفتم به محدودیت هشت ساله تبدیل شده و ایران به مدت هشت سال در طراحی موشک‌هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، محدود شده است و از سوی دیگر این خواسته نیز غیرالزام‌آور است.

نشست بررسی توافق هسته‌ای

در برجام هیچ محدودیت موشکی و هسته‌ای برای ایران وجود ندارد

وزیر امور خارجه با اشاره به تفاوت‌های برجام و قطعنامه گفت: نقض برجام تبعات دارد و نه نقض قطعنامه، در برجام نیز هیچ نوع محدودیت موشکی و هسته‌ای برای ایران نیامده است، بر این اساس توان موشکی ایران بدون محدودیت ادامه خواهد یافت.

اگر ایران مردانه نایستاده بود، بسیاری از پایتخت‌ها در اختیار داعش بود

ظریف با بیان اینکه ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد، گفت: اگر ایران در منطقه مردانه نایستاده بود، معلوم نبود که بسیاری از پایتخت‌ها در اختیار داعش نباشند.

وی قطعنامه ۱۹۲۹ را یکی از بدترین قطعنامه‌های تاریخ شورای امنیت دانست و گفت: زمانی که این قطعنامه علیه ایران صادر شد، هیچ اعتراضی نبود اما امروز فریاد «وا اسلاما» سرمی‌دهند.

وزیر امور خارجه قطعنامه ۲۲۳۱ را یکی از عجیب‌ترین قطعنامه‌های شورای امنیت نام برد و گفت: بعد از صدور این قطعنامه، شرایط کشور از نظر حقوقی زیر و رو شده است و خود هیات آمریکایی اعتراف کرده است که ما نمی‌دانیم این قطعنامه چه معجونی بود و چگونه به این شکل درآمد.

ظریف، توافق هسته‌ای را یک دستاورد بزرگ برای ملت ایران دانست و گفت: بزرگترین خیانت است که به مردم بگویند شما شکست خورده‌اید.

مهمترین تضمین اجرای برجام، روابط اقتصادی و سیاسی با دیگر کشورهاست

وی مهمترین تضمین اجرای برجام را در هم تنیدن روابط اقتصادی با دیگر کشورها نام برد و گفت: باید بتوانیم روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را در سطح منطقه و جهان به نوعی تنظیم کنیم که برای کسی صرف نداشته باشد زیر قطعنامه بزند.

وی همچنین در پاسخ به سئوال یکی از حضار مبنی بر اینکه ما چقدر برای حفظ دانش هسته‌ای هزینه کرده‌ایم و هر برق چند کیلو وات برای این ملت تمام شده است؟ گفت: آنچه ما هزینه‌ دادیم، هزینه سانتریفیوژ نبوده، ما هزینه دادیم که به دنیا بگوییم شما نمی‌توانید خواسته‌تان را به ما تحمیل کنید و این هزینه برای اقتدار ملی بوده است.

وی با اشاره به مولفه‌های قدرت گفت: علاوه بر قدرت اقتصادی، قدرت معنایی نیز یکی از مولفه‌های قدرت محسوب می‌شود و ما هزینه دادیم و فشار تحمل کردیم تا قدرت معنایی‌مان را افزایش دهیم و اینکه بگوییم انرژی هسته‌ای چند کیلووات برایمان درآمده است، نباید قدرت مبنایی را فراموش کنیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه این توافق ثابت کرد که پارادایم حذف یا محروم کردن، ناکارآمد است، گفت: بازی با حاصل جمع صفر، مبنای پارادایم حذف است و این بازی به جنگ می‌انجامد و اگر می‌خواستیم مبنای برخورد خود را به حاصل جمع صفر برسانیم، حتماً این مساله به جنگ می‌انجامید.

ظریف گفت: گفتگوی تمدن‌ها که به جامعه جهانی ارائه شد نیز برای این بود که بازی برد – باخت را کنار بگذاریم که این بازی برای هیچ کس منفعت ندارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در این توافق و در این معادله‌ای که صورت گرفت، همه طرف‌ها و کشورها که دنبال صلح بودند، پیروز شدند و جنگ‌طلبان و آنها که به دنبال جنگ و درگیری بودند، شکست خوردند.

صالحی : مردم ایران مطمئن باشند خطوط قرمز رعایت شده است

در ادامه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در این نشست در پاسخ به دو سوال مجری این نشست مبنی بر اینکه آیا ایران در توافق وین محدودیت صادرات خواهد داشت و نحوه تعامل سازمان انرژی اتمی با آژانس در خصوص گزارش راستی آزمایی چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت: بعد از وین صحبت هایی می شود که فعالیت هسته ای ایران متوقف یا کند شده است و بنده بارها با صدای رسا اعلام کرده ام که مردم ایران مطمئن باشند خطوط قرمز رعایت شده است و ما به گونه ای عمل کردیم که ظاهراً محدودیت داریم و عملاً محدودیتی نداریم.

وی افزود: فعالیت های هسته ای کشور ما از دهه چهل شروع شده بود و بیش از ۴۵ سال است که ایران دارای فعالیت های هسته ای است و جزء اولین کشورهای منطقه هستیم که شاهد راکتورهای تحقیقاتی بوده ایم.

صالحی با بیان اینکه پیش بینی شده بود در افق ۲۰ ساله، ایران دارای ۲۰ مگاوات برق هسته ای باشد، گفت: بعد از انقلاب و شروع جنگ تحمیلی این موضوع از اولویت خارج شد. از گذشته تاکنون هدف ما تولید برق هسته ای بوده است.

وی با اشاره به نیاز ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای اظهار داشت: این مقدار بسیار بالا است و هم اکنون ما هزار مگاوات برق هسته ای داریم و امیدواریم در ۱۰ سال آینده حدود سه هزار مگاوات داشته باشیم.

صالحی افزود: بعد از جنگ، نظام تصمیم می گیرد بازگشتی به بحث هسته‌ای داشته باشد و ساخت نیروگاه‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد و هم مجلس شورای اسلامی و هم مقام معظم رهبری به روی برق هسته‌ای ۲۰ هزار مگاواتی تاکید می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه هدف ما از بخش هسته‌ای صلح‌آمیز و برای تولید برق هسته‌ای است، تاکید کرد: بنابراین این هدف صلح‌آمیز را می توانیم به چند دوره تقسیم کنیم؛ دوره اول قبل از انقلاب، دوره دوم بعد از انقلاب و پس از جنگ تحمیلی و دوره سوم بعد از توافق وین است.

وی تصریح کرد: بعد از جنگ با این درس که باید خودکفا باشیم، وارد این مساله شدیم و با سرمایه‌گذاری حدود ۶ میلیارد دلار در بوشهر باید سوخت آن را نیز تامین می‌کردیم.

صالحی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت وارد چرخه سوخت شود و نشان دهد که توان تأمین سوخت خود را دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: بعد از توافق وین چشم‌انداز فعالیت هسته‌ای تجاری‌سازی است و قبل از توافق ما تحریم بودیم و به هیچ وجه با ما همکاری نمی‌کردند، اما دستاوردهای مهمی با توافق به وجود آمد.

وی با بیان اینکه آنها می گفتند ایران نسبت به فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز باید محدود شود، اظهار کرد: با ظریف موافقم که هدف این مذاکرات تغییر پارادایم سیاسی بود. بارها گفته‌ شد که به دنبال فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز نیستیم و ما بیشتر کمک می‌کنیم تا جلوی این راه ها را بگیرند. در این شرایط بود که جمهوری اسلامی ایران به‌ عنوان تنها کشور در حال توسعه توانست حق خود را گرفته و انرژی هسته ای را تثبیت کند.

نشست بررسی توافق هسته‌ای

صالحی با بیان اینکه بعید می دانم که کشور دیگری در بین کشورهای در حال توسعه بتواند به حد ایران برسد، گفت: آنها می گفتند روی فلز غنی شده و پلوتونیم کار نکنیم و واقعیت این است که ما اصلا این فلز را نداریم و در افق ۱۰ الی ۱۲ ساله اصلا پلوتونیم نداریم که تبدیل به فلز کنیم و قصد آن را نیز نداشته‌ایم و این محدودیت محسوب نمی شد.

رئیس نیروگاه انرژی اتمی با اشاره به بخش راستی‌آزمایی نیز تصریح کرد: ما دو قسم راستی‌آزمایی داریم و ما عضو آژانس و NPT هستیم و در فعالیت های صلح‌آمیز هسته ای طبق قراردادها، باید اجازه بازرسی بدهیم. سی و چند سال است که این بازرسی ها انجام می شود و تا زمانی که این نظم جهانی وجود دارد، این راستی‌آزمایی‌ها خواهد بود.

وی افزود: یک نوع بازرسی دیگر این است که ما بعد از وین سانتریفیوژ خود را کم کنیم و طرف مقابل را مطمئن کنیم.

صالحی ادامه داد: در دوره توافق ما برای خرید تجهیزات علی‌الظاهر یکسری محدودیت را پذیرفته‌ایم و اینها لیستی از تجهیزات را درآورده اند که می گویند دو منظوره است و ما پذیرفته ایم اگر تجهیزات خواستیم بخریم، از این لیست محدود نخریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما هم‌اکنون محدود هستیم، اضافه کرد: هم‌اکنون ما از طریق غیررسمی می خریم و از این به بعد نیاز خود را رسمی خواهیم خرید و اگر در آن خرابکاری اتفاق افتاد، در برابر آن کمپانی طرح دعوا خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما نه می‌خواهیم مثل کره شمالی باشیم و نه مثل لیبی و هزینه هایی که ما هم‌اکنون می کنیم، برای حفظ استقلال سیاسی‌مان است.

صالحی عنوان کرد: ما بعد از جنگ از اسپانیا و آمریکا خواستیم که بیایند و روی نیروگاه های ما که قبل از انقلاب ۲.۵ میلیارد دلار برای آن خرج شده بود، کار کنند، اما قبول نکردند و آیا ما باید آن را رها می کردیم؟

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اینکه ما بتوانیم دو کالای استراتژیک در جهان مثل اورانیوم و آب سنگین را بفروشیم، دستاورد مهمی است و کنگره حق دارد که مخالفت کند. ایران با مقاومت خود نیروگاه بوشهر را ساخت و یک‌هزار مگاوات برق تولید کرد و هم اکنون سوخت نیروگاه را نیز تضمین می‌کند، اما کشور امارات و برخی از کشورهای منطقه که قصد ساخت نیروگاه دارند تنها یک باطری بزرگ را وارد می کنند و البته ما نمی‌خواهیم باطری بزرگ بخریم.

وی اذعان کرد: امروز بچه های شما روی گداختی که ۵۰ سال دیگر مطرح می شود، کار می کنند و ۱+۵ می داند ما چه قدرتی داریم و به دنبال سلاح نیستیم و آنها می دانند که ما چه داریم، اما برخی در داخل نمی دانند و برای اولین بار یک کشور در حال توسعه توانسته در عرصه دیپلماسی در جایگاه کشورهای توسعه یافته قرار گیرد.

صالحی بیان کرد: این ملت در برابر جهان استکبار ایستاد و حق خود را گرفت و گفت من می خواهم از لحاظ علمی مثل ژاپن باشم، اما از لحاظ سیاسی نه و می خواهم استقلال خود را حفظ کنم.

وی در پایان تاکید کرد: ما هزینه‌ای نکردیم و اگر هم کرده ایم، هم‌اکنون روی سکوی پرتاب قرار داریم.

عراقچی: تمام قد از توافق دفاع می کنم/ باید جشن بگیریم

بنابراین گزارش سید عباس عراقچی در این نشست ضمن تبریک از بابت توافق هسته ای اخیر، اظهار داشت: می‌خواهم به خودمان این توافق را تبریک بگویم و آن را باید جشن گرفت و تمام قد از این توافق دفاع می‌کنم.

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای این توافق، بالا بردن سطح شعور و بلوغ سیاسی است و سراغ ندارم که تا این حد بحث جدی صورت گرفته باشد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای با بیان اینکه در طول مذاکرات خیلی به ما فشار وارد شد، افزود: اما این فشارها مبارک بوده و چند صدایی و شعور سیاسی در ایران را اثبات کرده‌ایم.

عراقچی با اشاره به اینکه در خصوص تحریم‌ها خیلی مباحث مطرح شده که آیا اول ما اقداماتمان را انجام دهیم یا اینکه اول تحریم‌ها برداشته شود؟ اظهار داشت: اصل مذاکره بر بی‌اعتمادی است و آنها به ما اعتماد ندارند و ما هم به آنها اعتماد نداریم.

وی گفت: در نهایت کار، درجه‌ای از ریسک‌پذیری به هر ترتیب باید وجود داشته باشد و در بحث تحریم‌ها همواره این نکته وجود داشته است که به دلیل عدم اعتماد باید اول تحریم‌ها برداشته شود یا اینکه بالعکس اول ما تعهدات خود را اجرا کنیم؟

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در نهایت این مباحث منجر به این شد که اقدام هر دو طرف همزمان باشد، تصریح کرد: مشکل اینجاست که کاری که ما باید انجام دهیم، ممکن است چند ماه به طول بیانجامد، اما برداشتن تحریم‌ها سریع صورت می‌گیرد.

عراقچی تصریح کرد: وقتی این مرحله ـ که حداکثر ۹۰ روز فرصت است ـ انجام شود و مراحل قانونی توافق در مجلس و کنگره طی شود، به روزی می‌رسیم که روز توافقنامه نامیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در روز توافق، آمریکا و اروپا تحریم‌های اقتصادی را لغو یا متوقف می‌کنند، گفت: تحریم‌های شورای ‌امنیت هم قبل از این روز لغو شده است، اما زمانی این توافق اجرا می‌شود که ما کارهایی که به آن متعهد شده‌ایم، انجام دهیم و تعهدات خود را انجام خواهیم داد و در نهایت به روز اجرا خواهیم رسید.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: بنابراین هیچ فرمول دیگری برای همزمانی اجرای توافق توسط دو طرف وجود نداشت.

عراقچی با اشاره به محدودیت‌های تسلیحاتی و موشکی ادامه داد: محدودیت‌های تسلیحاتی و موشکی هم در فاصله معقول برداشته می‌شود و در جدولی که وجود دارد، این مشخص شده است.

وی با اشاره به مشکلات سوئیست افزود: در مورد سوئیست طبق قوانین اروپا فقط علیه کسانی که اسامی آنها در لیست تحریم وجود دارد، برداشته نمی‌شود و این افراد کسانی هستند که سوئیست هم حق کار کردن با آنها را ندارد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه سوئیست به دلیل دارا بودن اثر روانی تحریم و خطر اعتبار شرکت‌ها با ایران کار نمی‌کردند، گفت: اثر تحریم‌های سوئیست ۹۰ درصدش روانی بود که علیه ایران وجود داشت و خیلی از کمپانی‌ها، منعی برای کار کردن با ایران نداشتند، اما با ایران کار نمی‌کردند.

عراقچی افزود: یک دستاورد دیگر فرو ریختن مبنای روانی تحریم‌هاست و هر کس که از لیست تحریم‌ها خارج شود، سوئیست هم علیه آن اجرا نخواهد شد و ۸۰۰ نهاد و فرد در ایران از تحریم‌های سوئیست خلاص خواهند شد.

وی با بیان اینکه متن توافق متوازن است، اظهار داشت: خود توافق نیز متوازن است، زیرا هر دو طرف به خواسته‌های خود رسیدند. ولی آیا طرف مقابل ما خواسته‌اش تغییر رژیم و رفتار سیاسی ایران بود که این‌طور نبود و آنها از مدت‌ها پیش از این هدف خود منصرف شده‌اند و می‌خواستند تنها از رفتن ایران به سمت سلاح هسته‌ای جلوگیری کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داد: آنها می‌خواستند از زمانی که ایران اراده می‌کند، به سمت سلاح هسته‌ای برود، یک سال طول بکشد و این هم تنها برای ۱۰ سال است و آنها از طریق برخی محدودیت‌ها و بازرسی‌ها، به این رسیده‌اند.

عراقچی با بیان اینکه خواسته ما خارج شدن از فضای امنیت‌سازی علیه ایران بوده است، گفت: ما می‌خواستیم از فضای ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی و اجماع علیه ایران خارج شویم.

وی تصریح کرد: اینکه ۶ قطعنامه ذیل فصل هفت در شورای امنیت لغو می‌شود و یک قطعنامه‌ای ذیل فصل ۶ صادر می‌شود، نشان‌دهنده این است که ما به خواسته دیگر خود رسیده‌ایم و آن تثبیت برنامه هسته‌ای از نظر شورای امنیت بوده است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه یک چشم‌انداز صنعتی- تجاری داشته‌ایم، تصریح کرد: این برنامه طی ۱۰ الی ۱۵ سال به اهداف خود خواهد رسید.

وی ادامه داد: لغو تحریم‌ها خواسته دیگر ما بود که این هم اتفاق خواهد افتاد و اینکه ایران تثبیت برنامه هسته‌ای خود را از شورای امنیت گرفته است، در تاریخ این شورا سابقه نداشته است.

عراقچی افزود: از همه اینها مهمتر این بود که در یک دعوای ۱۲ ساله ما حرف خود را به کرسی نشاندیم و اینکه ما وارد یک معرکه ۱۲ ساله شدیم و با طرف غربی که موضعش عدم غنی‌سازی در ایران بود و با ۶ قطعنامه می‌خواست جلوی غنی‌سازی را بگیرد، توانستیم با یک قطعنامه این قطعنامه‌ها را کنار گذاشته و آنها با ما همکاری کنند.

وی با اشاره به مخالفت اسرائیل به توافق هسته ای اظهار داشت: هنوز نتانیاهو بال‌بال می زند که یک سانتریفیوژ هم به ایران داده نشود و این دعوا به نفع ایران حل شده است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: آنهایی که دشمن را از تهدید نظامی مایوس کردند، مردم بودند و دستاوردهای ما مدیون ایستادگی، توان دفاعی و تلاش دانشمندان هسته ای ما بوده است.

نشست بررسی توافق هسته‌ای

تخت‎روانچی: نقض توافق توسط دولت آینده آمریکا هزینه سیاسی دارد

همچنین مجید تخت‌روانچی توافق هسته‌ای را یک فرصت دانست و گفت: از ابتدای مذاکرات تاکید داشتیم که اجرای این توافق به شخص متکی نباشد.

وی با بیان اینکه ممکن است در اجرای این توافق با اشکالاتی مواجه شویم، گفت: برخورد با مشکلات در اجرای توافق طبیعی است که در متن توافق نیز پیش‌بینی شده و ساز و کارهایی برای آن از جمله کمیسیون مشترک رسیدگی به حل اختلاف در نظر گرفته شده است.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه تمام تلاش ما این بود که به یک توافق قابل اجرا دست یابیم، گفت: دلیل طولانی بودن مذاکرات هم این بود که به یک توافق خوب و قابل اجرا برسیم.

وی در پاسخ به این سئوال که در دوران بعد از اوباما چه اتفاقی خواهد افتاد، آیا رئیس جمهور آینده آمریکا نیز به این توافق پایبند خواهد بود، گفت: در متن توافق بندی داریم که تعهدی برای دولت آمریکا اجرا می‌کند و تحریم‌هایی که برداشته می‌شود به صورت مستمر خواهد بود، یعنی بر اساس توافق دولت آمریکا متعهد است که به صورت مستمر، اجرای تحریم‌ها را لغو کند.

تخت‌روانچی با بیان اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ بخشی از حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود، گفت: بر اساس حقوق بین‌الملل، ایران و ۱+۵ موظف هستند که این توافق را اجرایی کنند و اگر رئیس‌جمهور بعدی آمریکا آن را لغو کند، طبیعتا نقض واضح برجام محسوب می‌شود که این نیز بسیار دور از ذهن خواهد بود.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای توضیح داد: اگر آمریکا و یا کشور دیگری بخواهد که توافق را به هم بزند، طبیعتا در برابر کل کشورهای سازمان ملل قرار خواهد گرفت و فشار سیاسی برای آن کشور ایجاد خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اگر دولت بعدی آمریکا توافق را لغو کند، خود آمریکاست که منزوی خواهد شد، چرا که امروز شاهد رقابت کشورهای غربی برای همکاری با ایران هستیم که البته ما خودمان شرکای اقتصادی‌مان را انتخاب می‌کنیم، در نتیجه رئیس‌جمهور جدیدی که در کاخ‌سفید روی کار بیاید، نمی‌تواند برخلاف سایر کشورها، تصمیم بگیرد و حرکت کند که این کار برای آن هزینه سیاسی دارد.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، مذاکره با ۶ کشور عضو ۱+۵ را کاری بسیار سخت برای تیم مذاکره‌کننده دانست و گفت: ما به یاری خداوند و دعای مردم این توافق را به نتیجه رساندیم.

تخت‌روانچی خاطرنشان کرد: ما یک مجموعه یک‌دست و تیم بی‌حاشیه بودیم که تنها فکرش دفاع از منافع ملی بود؛ لذا طرف مقابل هم این حس را کرد که با تیمی دارد مذاکره می‌کند که نمی‌تواند در آن اختلاف ایجاد کند؛ لذا توانستیم بعد از دو سال مذاکرات سخت و پیچیده به توافق دست یابیم.

خرازی: غفلت از نکات مهم برجام/نگاه امنیتی علیه ایران شکست

در این نشست، صادق خرازی هم با اشاره به نکات مهم برجام، اظهار داشت: نکات مهم این توافقنامه مورد غفلت واقع شده است و دستاوردهای موجود در متن برجام مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

وی افزود: یکی از آثار مهم در قطعنامه اخیر، رفع تحریم‌ها است که کمتر به آن توجه شده و در برجام، جمهوری اسلامی ایران در سطح محاسبات و مناسبات بین‌المللی، از امنیتی بودن خارج شد.

خرازی تاکید کرد: با امنیتی شدن ایران، توان کشورمان محدود شده بود.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان اظهار داشت: با برجام، تعامل با ایران و اقبال نسبت به کشورمان بیشتر شد و این اتفاق نقطه پایان شکست نگاه امنیتی و نظامی به ایران است.

خرازی تصریح کرد: نکته دوم انزوای رژیم صهیونیستی و تلاش اسرائیل برای مشروعیت‌سازی با شعارها بود و با برجام، آنها در انزوای اساسی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه پس از تاسیس رژیم صهیونیستی تاکنون، نمی‌توانیم مولفه‌ای را نام ببریم که تا این حد بین متحدین این کشور شکاف ایجاد کرده باشد، تصریح کرد: مساله بعدی تغییر موازنه منطقه‌ای به نفع جمهوری اسلامی ایران است. در برجام می‌توان آزاد شدن توان ایران را به غایت دید.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان خاطرنشان کرد: در گذشته نیز این تجربه مهم را داشته‌ایم و دیده‌‌ایم که جمهوری اسلامی در منطقه توانسته از توان خود بهره بگیرد.

خرازی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران یک قدرت امنیت‌ساز است و برجام نشان خواهد داد ایران در آینده قدرت امنیت‌سازی در خاورمیانه را خواهد داشت و هیچ کشوری مثل ترکیه، عربستان، اسرائیل و مصر قادر به این امر نیستند.

وی افزود: ترسیم کمربند امنیتی منطقه در آینده بدون نقش ایران امری دشوار به نظر می‌رسد.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: دیپلماسی ایران به مثابه یک قدرت نرم است و این قدرت، قدرت برتر در عرصه سیاست خارجی کشورها محسوب می‌شود.

خرازی با بیان اینکه همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند «باید گره هسته‌ای باز شود»، اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی با برجام نشان داد که می‌تواند ضمن باز کردن گره هسته‌ای، زمینه‌ساز گشایش در امور دیگر کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: ایران به عنوان قدرت نوظهور اقتصادی، با برجام می‌تواند دستاوردهای بزرگی در صحنه اقتصادی و توسعه ایران پدید آورد و یادمان باشد ایران زمانی داشت قدرت برتر در آسیا می‌شد و توانایی اقتصادی کشورمان مهم است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×