» اخبار ایران و جهان » دولت آمریکا تعطیل شد!
اخبار ایران و جهان

دولت آمریکا تعطیل شد!

مهر 9, 1392 1010

دولت آمریکا تعطیل شد؛ همه آنچه که باید از تعطیلی دولت فدرال آمریکا بدانید

سرانجام با به پایان رسیدن فرصت تصویب لایحه بودجه در کنگره آمریکا، دولت فدرال این کشور برای اولین بار در ۱۷ سال اخیر، تعطیل شد.

فارس به نقل از روزنامه دیلی‌تلگراف نوشت: با پایان زمان قانونی تصویب بودجه و ناتوانی نمایندگان کنگره در دستیابی به توافق، دولت فدرال آمریکا تعطیل شد.

کاخ سفید با صدور بخشنامه‌ای به مراکز زیرمجموعه خود دستور توقف فعالیت تعداد زیادی از نهادهای دولتی را صادر کرده است. با اجرای این دستور، بیش از 700 هزار کارمند بخش دولتی تا زمانی که نمایندگان کنگره بتوانند در مورد بودجه به توافق برسند، از کار بیکار می‌شوند.

آخرین بار که یک دولت فدرال در آمریکا تعطیل شده به 17 سال قبل و زمانی که «بیل کلینتون» نتوانست لایحه بودجه را در کنگره به تصویب برساند باز می‌گردد.

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریتی جمهوری‌خواه دارد، روز گذشته لایحه بودجه‌ای را به تصویب رساند که طرح «خدمات درمانی» مورد حمایت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا را یک سال به تعویق می‌انداخت. این لایحه با مخالفت اوباما مواجه شد و مجلس سنا نیز با اکثریت دموکرات، به این لایحه رأی منفی داد.

رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته تنها چند ساعت مانده به پایان مهلت قانونی، با صدور بیانیه‌ای از کنگره به خصوص نمایندگان جمهوری‌خواه خواست «مسئولیت‌پذیر» بوده و بودجه را به تصویب برسانند. با این حال دو طرف بر سر موضع خود باقی ماندند و با پایان مهلت قانونی دولت فدرال عملا وارد وضعیت تعطیلی شد.

همه آنچه که باید در مورد تعطیلی دولت فدرال آمریکا بدانید

دولت فدرال آمریکا در پی اختلاف میان مجلس نمایندگان و مجلس سنا بر سر لایحه بودجه، از روز سه‌شنبه رسما در وضعیت تعطیل قرار گرفته است.

«واشنگتن‌پست» هم نوشت: دولت آمریکا با پایان روز دوشنبه رسما تعطیل شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا نتوانستند تا پایان سال مالی این کشور در مورد بودجه به توافق برسند.

دولت فدرال رسما از روز سه‌شنبه تعطیل شده و خدمات‌دهی بخش بزرگی از نهادهای دولتی متوقف شده است.

البته تعطیلی دولت فدرال فعلا به معنی تعطیلی همه خدمات دولتی نیست، اما بسیاری از آژانس‌های فدرال از آژانس‌های حفاظت محیط زیست گرفته تا صدها پارک ملی آمریکا از امروز درهای خود را بسته و کارکنانشان را به خانه می‌فرستند.

در ادامه نگاهی داریم به چگونگی تعطیلی دولت فدرال و بخش‌هایی که به تبع تعطیلی دولت فدرال خدمات‌دهی را متوقف می‌کنند.

چرا دولت فدرال تعطیل می‌شود؟

بخش‌های بزرگی از دولت فدرال آمریکا برای آنکه بتوانند به کار خود ادامه دهند، نیازمند دریافت بودجه سالیانه هستند. اگر کنگره نتواند در مورد چگونگی تخصیص بودجه به آن‌ها به جمع‌بندی برسد، این بخش‌ها باید تعطیل شوند. حالا هم، کنگره نتوانسته به این جمع‌بندی برسد.

مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا باید هر سال بودجه‌ای 12 ماهه برای دولت فدرال تصویب کند. در سال‌های اخیر کنگره (متشکل از مجلس نمایندگان و سنا) در تصویب این بودجه سالانه با مشکل مواجه بوده و به همین دلیل به تصویب بودجه‌های موقت چند ماهه متوسل شده است. آخرین مورد از این بودجه‌های موقت روز 28 مارس به تصویب رسید و روز 30 سپتامبر (دیشب) دوره آن به پایان رسید.

در حالت تئوری، کنگره می‌توانست پیش از مهلت انقضای این بودجه، بودجه اضطراری دیگری تصویب کند تا دولت از تعطیلی نجات یابد. اما مشکل اینجاست که مجلس نمایندگان با اکثریت جمهوری‌خواه و مجلس سنا با اکثریت دموکرات در مورد نحوه تصویب این بودجه با هم اختلاف دارند. مجلس نمایندگان دو روز قبل لایحه بودجه‌ای را به تصویب رساند که طرح خدمات درمانی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور این کشور را یک سال به تعویق انداخته و دریافت مالیات بر تجهیزات پزشکی را از سر می‌گرفت. مجلس سنا با این لایحه بودجه مخالفت کرد. با وجود آنکه رأی‌گیری در مورد این بودجه چند بار انجام شد، اما باز هم توافقی حاصل نشد و در نتیجه دولت آمریکا در وضعیت تعطیل قرار گرفت.

آیا تعطیلی دولت به این معنی است که تمام کارکنان دولت فدرال باید به خانه بروند؟

نه کاملا. قوانین و قواعد حاکم بر وضعیت تعطیلی، کارکنان دولت فدرال را به دو دسته «ضروری» و «غیرضروری» تقسیم می‌‌کند. دفتر مدیریت و بودجه آمریکا اخیرا با صدور بخشنامه‌ای از مدیرانت تمام نهادهای فدرال خواست با بررسی وضعیت کارکنان خود مشخص کنند که هریک در کدام دسته قرار می‌گیرند. با آغاز وضعیت تعطیل، کارکنان ضروری در محل کار خود باقی می‌مانند، اما ممکن است حقوقی دریافت نکنند. کارکنان غیرضروری هم پس از آماده‌سازی مقدمات برای تعطیلی، به خانه می‌روند.

کدام بخش‌های دولت فدرال به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند؟

بخش‌های مهم و اصلی دولت از جمله نهادهای مربوط به امنیت ملی، سلامت عمومی و یا برنامه‌هایی که به صورت قوانین دائم درآمده‌اند (نظیر امنیت اجتماعی)، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. آژانس‌های مراقبت پرواز، بخش‌های اورژانس مراکز درمانی، گشت مرزی، زندان‌های فدرال، مراکز اعمال قانون، امداد اضطراری، شبکه بانکی و شبکه توزیع برق از جمله مراکز مهمی هستند که در وضعیت تعطیلی نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

آیا کارکنان «ضروری» حقوق دریافت می‌کنند؟

1.3 میلیون کارمند «ضروری» دولت در دوره‌ تعطیلی باید به کار خود ادامه دهند، اما تا زمانی که دولت فدرال تعطیل باشد (که مشخص هم نیست این تعطیلی چقدر طول بکشد)، حقوقی دریافت نخواهند کرد. تنها پرسنل نظامی هستند که طبق مصوبه کنگره و امضا اوباما حتی در دوره تعطیلی حقوق خود را دریافت می‌کنند.

کدام بخش‌های دولت تعطیل می‌شوند؟

تقریبا تمام دیگر بخش‌های زیرمجموعه دولت فدرال از روز سه‌شنبه تعطیل خواهند بود. لیست‌های بلندبالایی از مراکز و نهادهای تعطیل ارائه شده است. تحقیقات و ارائه مشاوره‌ در مراکز درمانی، ارائه وام‌های مسکن، بخش ارائه خدمات مهاجرت، رسیدگی به تعداد زیادی از پرونده‌های قضایی، فعالیت صدها موزه و پارک ملی، فعالیت مراکز نظارتی، فعالیت نهادهای نظارت مالی، ارائه خدمات صدور ویزا و گذرنامه و فعالیت مراکز خدمات بازنشستگی تنها برخی از مواردی است که از روز سه‌شنبه کاملا یا بخشی از آن، متوقف می‌شود.

چه تعداد از کارمندان تحت تاثیر تعطیلی دولت فدرال قرار می‌گیرند؟

دولت آمریکا تعداد کارکنانی را که با تعطیلی باید به خانه‌هایشان بازگردند، حدود 800 هزار نفر برآورد کرده است.

علاوه بر این، 1.3 میلیون نفر از کارکنان «ضروری» دولت فدرال نیز هرچند در محل کار خود حضور پیدا می‌کنند، اما حقوقی دریافت نخواهند کرد. 1.4 میلیون نفر از پرسنل نظامی و 500 هزار نفر از کارکنان بخش پستی هم به عنوان نیروهای «ضروری» به شمار می‌روند.

میزان تاثیرگذاری تعطیلی بر وزارتخانه‌های مختلف چقدر است؟

مقداری که این تعطیلی بر فعالیت وزارتخانه‌ها تاثیر می‌گذارد، متفاوت است. در ادامه درصد کارکنانی که از هر وزارتخانه و نهاد باید فعلا از کار دور باشند، آمده است:

وزارتخانه و نهادتعداد کل کارکناندرصد
اقتصاد4642087
دفاع80000050
انرژی1381469
حفاظت محیط زیست1620594
سلامت و خدمات انسانی7819852
امنیت داخلی23111714
مسکن و توسعه شهری870995
کار1630482
ناسا1813497
کشور7256281
دادگستری11448615
اداره تامین اجتماعی6234329
خزانه‌داری11246180
حمل و نقل5546833
امور بازنشستگان3320254

در همین زمی

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×