» عمومی » خانواده » می خندم پس سالمم!
خانواده

می خندم پس سالمم!

مرداد 13, 1394 0011

خنده می تواند نشانه خوبی برای سلامتی جسم و روح شما باشد ،بهتر است بدانید خندیدن درمانی بر اکثر بیماری هاست!
خنده علاوه بر اینکه باعث کاهش هورمون‌های استرس‌زا و بهبود عملکرد قلب می‌شود به افراد کمک می‌کند تا در تصمیم‌گیری بهتر عمل کنند.
کسانی که نمی‌خندند، درد بیشتری تحمل می‌کنند اندورفین‌ها یا مسکن‌های طبیعی بدن موادی هستند که از غدد مخاطی و غده هیپوتالاموس ترشح می‌شوند و اثر اصلی آنها تسکین درد است.
مغز انسان تفاوت میان خنده‌ی مصنوعی و طبیعی را تشخیص نمی‌دهد و تمام اتفاقاتی که در زمان خندیدن طبیعی رخ می‌دهد،‌ در خندیدن‌های مصنوعی نیز صورت می‌گیرد.
خندیدن هدیه خدا به انسان
خندیدن سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند و افراد را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها ایمن می‌کند به عبارت دیگر از دیدگاه علمی، خنده باعث ترشح بیشتر اندورفین یا همان مسکن طبیعی بدن می‌شود.
شادترین استان‌های ایران کدامند؟
نتایج یک پژوهش بر روی 27 هزار و 883 ایرانی با میانگین سنی 18 تا 65 سال در کشور نشان داده که 39.3 درصد مردم از شادکامی سطح متوسطی برخوردار هستند و 35.4 درصد نیز شادکامی خود را کم توصیف کرده و در این میان، تنها 3 درصد خود را در سطح بسیار زیاد شادکام می‌دانند.
همچنین استان‌های گلستان، بوشهر، هرمزگان و کردستان از میزان شادکامی بالاتری از خط میانگین برخوردار بوده‌اند و یافته‌های بدست آمده از این تحقیق نشان داده که افراد مطلقه و متاهل از سطح شادکامی کمتری نسبت به افراد مجرد برخوردار هستند؛ به‌گونه‌ای که افراد مطلقه و افراد متاهل 11.1 برابر نسبت به افراد مجرد،‌ سطح شادکامی کمتری دارند.
هورمونی که درمانگر است
دکتر شاهمرادی مشاوره خانواده و مدرس دانشگاه تهران در خصوص اثرات خنده بر سلامت روانی و جسمانی می‌گوید: خنده دو نقش دارد که هر دو آنها در سلامت روانی و جسمانی بدن اثر می‌گذارند که نقش اول آنها پیشگیری است، همچنین کسانی که زیاد می‌خندند در برابر اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب و حتی در برابر بیماری‌های جسمانی مقاومت بیشتری دارند.
وی اضافه کرد: کسانی که می‌خندند، بر اثر خنده هورمونی به نام آندورفین ترشح می‌شود که در نهایت سیستم ایمنی بدن فرد را افزایش می‌دهد و حتی تحقیقات نشان داده است که خانواده‌های شاد و خانواده‌هایی که زیاد می‌خندند و مسائل روزمره زندگی خود را تبدیل به موضوعی برای خندیدن می‌کنند هم شادتر هستند و هم اینکه روابط آنها استحکام بیشتری می‌یابد و روابط والدین با فرزند و والدین با یکدیگر نیز تقویت می شود.
شاهمرادی در پایان گفت: شادی بیشتر در خانواده در نهایت باعث می‌شود که افراد خروجی بهتری در خانواده‌ها داشته باشند و باعث درخشیدن آنها در عرصه‌های مختلف می‌شود همچنین باید در نظر داشته باشیم که مغز نسبت به خنده‌های طبیعی و مصنوعی یک عکس‌العمل نشان می‌دهند و می‌تواند تاثیر خود را حتی بصورت مصنوعی اعمال کند.
پشت‌لب‌های خندان یک دنیا دارو است
براساس مطالعاتی که صورت گرفته خنده یک پاسخ فیزیولوژیک به شوخ‌طبعی می‌باشد و قابل سرایت هم می‌باشد.  صدای خنده متشکل از آواهایی است که در هر 210 میلی ثانیه تکرار می‌شوند، انسان‌ها بسته به اینکه در حضور چه فرد و یا افرادی هستند، بطور متفاوتی می‌خندند علاوه بر این‌ها حداکثر فرکانس صوتی که مردها قادرند با خنده تولید کنند 1200 هرتز است، اما زنان قادرند فرکانسی تا 200 هرتز تولید کنند، همچنین کودکان 300 بار در روز و بزرگسالان بطور متوسط 17 بار در روز می‌خندند.
متخصصان انکولوژی (سرطان شناسی) معتقدند که بیماران مبتلا به سرطان که تحت درمان قرار دارند، در صورتی که روحیه شاد و امیدوار داشته باشند، به درمان پاسخ بهتری می‌دهند و می‌توان به بهبود آنها امیدوار بود،‌ در حالی که بیماران ناامید به درمان‌ها پاسخ مثبت نمی‌دهند و با زندگی وداع می‌کنند.
تمرین خنده به فواصل زمانی در روز باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به مغز برسد و با آزاد شدن هورمون‌های انرژی زا در بدن، فرد احساس آرامش بیشتری کند و حتی خندیدن باعث می‌شود که شما کمتر دچار سرماخوردگی و عطسه شوید و همین طور بروز عفونت‌های حلق و ریه را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد و می‌تواند درد ناشی از آرتروز، دیسک کمر وستون فقرات را کاهش دهد.
خنده زبانی جهانی است،‌ زبانی که بوسیله‌ آن تمام افراد با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند یا به مفهوم دیگر خنده تنها دارویی است که با به ارمغان آوردن آن روی صورت‌ها، می‌توانیم از بروز خیلی از بیماری‌ها جلوگیری کنیم.
http://www.hidoctor.ir/wp-content/uploads/2015/08/woman_smiling.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×