» اخبار ایران و جهان » زمان بازیهای بیهوده پایان یافته است/ لزوم گفتگوهای درون منطقه‌ای
اخبار ایران و جهان

زمان بازیهای بیهوده پایان یافته است/ لزوم گفتگوهای درون منطقه‌ای

مرداد 12, 1394 0010

وزیر امور خارجه کشورمان نامه ای را خطاب به کشورهای عربی نوشته و خواستار همکاری در زمینه های مختلف شده است، این نامه در روزنامه های السفیر و الشروق منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران یادداشتی را خطاب به کشورهای عربی نوشت. در این یادداشت که تحت عنوان «الجار ثم الدار؛ یک توصیه اخلاقی یا یک ضرورت راهبردی» در روزنامه های السفیر لبنان و الشروق مصر منتشر شده آمده است: در آیین و سنت دیرینه ما و همچنین در دین مبین اسلام توصیه حکیمانه ای وجود دارد مبنی بر اینکه «الجار ثم الدار»(اول همسایه بعد خود). در جهان امروز ما این توصیه اخلاقی عمیق طی قرن ها به ما رسیده است و در جهان امروز ما نمی توان آن را انکار کرد. رفاه و امنیت تنها در محیطی برخوردار از این دو نعمت بزرگ دست یافتنی است.

اولویت ایران از ابتدا برخورداری از روابط حسنه و مستحکم با همسایگانش بوده است و این موضوع به ویژه از ابتدای تشکیل دولت جدید ایران با جدیت پیگیری شده است. سفر منطقه ای من به ۳ کشور همسایه شامل کویت، قطر و عراق بلافاصله پس از توافق هسته ای تاریخی ایران و ۱+۵ بر همین راهبرد و اهتمام در سیاست خارجی ایران تاکید دارد.

منطقه ما در شرایط کنونی با ناآرامی ها مواجه است و با خطرات جدی که اساس جامعه و فرهنگ را تهدید می کند مواجه است. هر چند ایران با تکیه بر جمعیت منعطف و در عین حال مقاوم خود در برابر سلطه گری و با ارائه افق های جدیدی از تعامل سازنده به لطف خدا در امنیت و ثبات بسر می برد اما نمی تواند نسبت به ناآرامی ها و ویرانی های عمیق پیرامون خود بی تفاوت باشد. تجربه به ما می گوید که بی ثباتی و ناآرامی مرزی نمی شناسد. امروز امنیت هیچ کشوری در این دنیا در محیط ناآرام تضمین نمی شود.

توافق وین یک آغاز ضروری برای منطقه بود و نه تنها به ضرر هیچیک از همسایگان ما نیست بلکه دستاوردی برای تمامی منطقه است چرا که به یک تنش غیر ضروری و ۱۲ ساله که بیش از همه منطقه ما را تهدید می کرد پایان داد. اکنون زمان رسیدگی به کارهای مهمتری است که در رأس آنها جستجو برای راهکارهایی است که به ایران و دیگر کشورهای منطقه برای ریشه کنی عوامل بی اعتمادی و تنش در منطقه کمک می کند. تاسیس یک مجمع گفتگوی منطقه ای در منطقه ما و در مرحله بعد میان کشورهای اسلامی خاورمیانه به منظور تسهیل تعاملات، نیازی اساسی است که می بایست از مدت ها قبل به آن پرداخته می شد. این گفتگوی منطقه ای باید بر اساس اهداف مشترک و برخی اصول عمومی پذیرفته شده میان کشورهای منطقه صورت گیرد که مهمترین آنها عبارتند از: احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی تمامی کشورها، مرزهای غیر قابل نقض، عدم دخالت در امور داخلی سایر کشورها، حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، ممنوعیت تهدید یا استفاده از زور و اشاعه صلح و ثبات و پیشرفت در منطقه.

ما باید این حقیقت را بپذیریم که زمان بازی های بیهوده پایان یافته است و ما همه با هم یا برنده و یا بازنده ایم. امنیت پایدار از طریق ناامن کردن دیگران حاصل نمی شود و هیچ ملتی نمی تواند به منافع خود دست یابد بدون اینکه منافع دیگران را در نظر بگیرد. این سرنوشت ما است چه خوشمان بیاید چه بدمان بیاید.

بالطبع این همکاری اجتناب ناپذیر یک ضرورت تلخ تعامل با دشمنان نیست بلکه یک روند شیرین اصلاح و دوستی میان براداران و اعضای یک خانواده است که مدتی است از هم فاصله گرفته اند.

اگر قرار باشد از میان فجایع کنونی منطقه یک موضوع را برای آغاز گفتگوهای جدی انتخاب کنیم یمن نمونه خوبی خواهد بود. ایران یک راهکار عاقلانه و عملی برای حل بحران دردناک و غیر ضروری یمن ارائه داده است، طرح چهارجانبه ای که ایران ارائه کرده است خواهان توقف فوری درگیری ها و ارسال کمک های انسانی به غیر نظامیان یمنی و تسهیل در گفتگو میان گروه های یمنی در داخل این کشور و در نهایت تشکیل دولت وحدت ملی است.

همزمان با این می توان از مذاکرات راهبردی برای اتخاذ اقدامات مشخص در راستای تحقق تفاهم بهتر برای حل و بررسی موضوعاتی همچون تروریسم و افراط گرایی و جلوگیری از بروز جنگ های مذهبی و طائفه ای و همچنین تنوع بخشیدن به همکاری های علمی و صنعتی و توسعه و ارتقای روابط میان کشورهای اسلامی و منطقه استفاده کرد.

دستیابی به فناوری هسته ای صلح آمیز بر اساس قوانین بین المللی حق ایران و همه کشورهای اسلامی خاورمیانه است، همکاری تمامی کشورها برای دستیابی به چنین اهدافی ضروری است. از جمله موضوعات قابل پیگیری در این همکاری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: استفاده از غنی سازی به عنوان مرکز منطقه ای برای تولید سوخت اتمی با همکاری کشورهای اسلامی منطقه در بعد فنی و همچنین افزایش تلاش های بین المللی برای ایجاد منطقه ای عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه در بعد سیاسی.

سخن آخر اینکه ما کشورهای منطقه و خاورمیانه که دارای پیوندهای مشترک بسیار و متنوع در دین، فرهنگ، سیاست و جغرافیا هستیم تمامی لوازم ضروری برای ایجاد همکاری مفید و سازنده در راستای منافع ملت های منطقه و جهان را داریم. چالش های بسیاری در منطقه ما وجود دارد و این چالش ها به اندازی مهم و خطرناک هستند که نباید با بحث های طائفه ای و اختلافات شخصی بیش از این از شروع شجاعانه و آینده نگرانه این همکاری حیاتی برای برخورد با ریشه های ناآرامی در خاورمیانه به ویژه منطقه خلیج فارس طفره برویم و امید داشته باشیم کسانی مشکلاتمان را حل کنند که خود عامل ایجاد آنها بوده اند. این تنها فرصت برای تعامل است و ملت های از ما انتظار دارند این حق را از بین نبریم.

http://media.mehrnews.com/d/2015/08/02/3/1782783.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×