» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » مدیرعامل شرکت پلی اکریل خواستار رفع موانع توسعه صنعت نساجی شد
اخبار شهرستان مبارکه

مدیرعامل شرکت پلی اکریل خواستار رفع موانع توسعه صنعت نساجی شد

مرداد 11, 1394 0010

مدیرعامل شرکت پلی اکریل ایران خواستار رفع مشکلات و از میان برداشته شدن موانع توسعه صنعت نساجی کشور شد.

به گزارش پایگاه خبری شمس شهرستان مبارکه، رسول رضایی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در شرکت پلی اکریل اصفهان با اشاره به واردات بی رویه نساجی گفت: از فروردین تا تیر امسال حدود 32 هزار تن محصولات اکریلیک با نرخ ارز مبادلاتی وارد کشور شده که بیشتر آنها از هند، چین، ترکیه و کره است.

وی بدون اشاره به تاریخ واردات این محصول طی سالهای گذشته گفت : شرکت پلی اکریل ایران نیز از ابتدای امسال درخواست ارز مبادلاتی برای تهیه مواد اولیه را مطرح کرده و چهار ماه است که در انتظار دریافت ارز مبادلاتی است و این در حالیست که بانک مرکزی در نامه ای اعلام کرده است که دیگر ارز مبادلاتی نمی دهد.

مدیرعامل شرکت پلی اکریل ایران اضافه کرد : این معضلات باعث شده که فقط 25 درصد ظرفیت کارخانه فعال باشد، 700 میلیارد ریال محصولات این شرکت (حدود 9 هزار تن) در انبارها بماند و نقدینگی کارخانه تمام شود.

وی سرمایه فعلی این کارخانه را 490 میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: این وضعیت منجر به جان گرفتن کسانی مانند دلال ها شده است که صنعت را روز به روز گرفتارتر و لاغرتر کرده اند.

** تحریم ماده اولیه پلی اکریل ایران

رضایی با اشاره به حساسیت رقبای خارجی به شرکت پلی اکریل ایران ، گفت: آنها مواد اولیه مورد نیاز ما را تحریم کرده اند .

وی ماده اولیه مورد نیاز کارخانه پلی اکریل را اکریلو نیتریل (AN) خواند و افزود: بدلیل عدم سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی کشورمان در این زمینه ما هنوز برای این ماده اولیه به خارج وابستگی داریم.

اکریلونیتریل به عنوان ماده اولیه تولید الیاف اکریلیک و رزینهای ABS نقش مهمی در صنایع تولید الیاف مصنوعی و شیمیایی برعهده دارد و عدم ایجاد واحد پتروشیمی جهت تولید اکریلونیتریل منجر به خروج سالیانه حدود 100 میلیون دلار ارز جهت واردات در سالهای اخیر شده است .

وی با بیان اینکه کشور ترکیه این ماده اولیه را به ایران نمی فروشد تصریح کرد: این در حالی است که در سه ماه نخست امسال حدود هفت هزار تن محصولات مشابه پلی اکریل ایران از ترکیه وارد کشورمان شده است.

مدیر عامل پلی اکریل ایران خاطرنشان کرد: ما تا پارسال به ترکیه محصولات پلی استر صادر می کردیم اما از سال گذشته آنها با اعمال قانون ضد دامپینگ، تعرفه ورود این محصول را به 21 درصد رساندند و ما دیگر قادر به صادرات پلی استر نیستیم.

دامپینگ به معنی صادرات یک کالا به کشور دیگر با قیمت کمتر از قیمت داخلی است.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری بجز تایوان به ایران ماده اولیه اکریلو نیتریل نمی فروشد افزود: اگر کشوری نیز حاضر به فروش شود هیچ کشتی آن را برای ما حمل نمی کند.

رضایی همچنین با اشاره به مشکلات تامین ارز و خرید ماده اولیه از خارج گفت: ما طی دو سال گذشته ارز را با قیمت 135 درصدی از بانکها تامین می کردیم تا اعتبارنامه (LC) ما باز شود در حالیکه امروزه اختلاف نرخ ارز مبادلاتی و آزاد به کمتر از 35 درصد رسیده است.

** خود تحریمی ناشی از عدم مدیریت است

مدیر عامل شرکت پلی اکریل ایران گفت: صنعت نساجی کشور با وجود همه این مشکلات زمانی می تواند روی پای خود بایستد که قوانین برای آن تسهیل و خود تحریمی ها برداشته شود.

وی افزود: اگر کشوری تحریم می شود باید قوانین آن را برای بخش تولید تسهیل کنند اما در کشور ما برعکس شده و ما دچار خود تحریمی شده ایم.

رضایی، هزینه خسارات ناشی از تحریم ها به کارخانه پلی اکریل ایران را ماهیانه 15 میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: اکنون خط دوم تولید اکریلیک کارخانه خوابیده است.

وی گفت: اگر با برداشتن تحریم ها، شرایط واردات محصولات مشابه نساجی عادلانه و نرخ ارز یکسان شود ، صنعت نساجی کشور جانی دوباره می گیرد.

** هشدار برای صنعت فرش ماشینی

مدیر عامل پلی اکریل ایران گفت: رقبای خارجی بدنبال تعطیلی واحدهایی مانند ما هستند تا تولیدکنندگان فرش ماشینی را هدف قرار دهند تا ایران ناچار به واردات فرش ماشینی شود.

** دستور وزیر نفت برای حل مشکل گاز پلی اکریل

مدیر عامل شرکت پلی اکریل ایران با اشاره به بدهی این شرکت برای گاز گفت: از دو سال قبل تا کنون کارخانه پلی اکریل 220 میلیارد ریال و کارخانه دی ام تی ( وابسته به این شرکت ) حدود 13 میلیارد ریال به شرکت گاز بدهی دارند.

وی با بیان اینکه این بدهی منجر به قطع شدن گاز کارخانه در ماه اخیر شد ، افزود: با پیگیری های صورت گرفته توسط رسانه ها و مسئولان، شبکه گاز کارخانه پس از سه ساعت وصل شد.

رضایی با اشاره به ورود وزیر نفت به موضوع بدهی این شرکت درباره گاز تصریح کرد: وزیر نفت دستورات خوبی برای حل این مشکل و ارائه تسهیلات درباره آن داده است.

وی درباره چگونگی ایجاد این بدهی توضیح داد: زمانیکه یارانه ها قطع شد مقرر گردید که به صنایع با مصرف بالای انرژی ، 30 درصد از محل درآمدهایی قانون هدفمندی یارانه ها تخصیص یابد اما تا کنون یک ریال نیز در این رابطه به کارخانه پلی اکریل پرداخت نشده است.

مدیر عامل شرکت پلی اکریل ایران با بیان اینکه کارخانه پلی اکریل از سال گذشته تا کنون با 25 درصد ظرفیت خود کار می کند گفت: اکنون تولید سالانه این شرکت حدود 18 هزار تن است.

وی محصولات این کارخانه را قابل رقابت با « بایر آلمان » دانست و افزود: محصولات ما مبتنی بر استانداردهای « دوپانت امریکا » است و هیچ شرکت تولید کننده در منطقه ، قادر به رقابت با محصولات پلی اکریل ایران نیست.

رضایی با اشاره به سابقه 35 ساله پلی اکریل تصریح کرد: با این وجود ما دارای سیستمهای تولیدی بروز هستیم و با همت کارشناسان، خودسازی کرده ایم.

مدیر عامل پلی اکریل ایران همچنین با تاکید بر اینکه این کارخانه هیچ حقوق معوقه یا تعدیل نیرویی نداشته است گفت: تعدادی از کارگران ما که در سال گذشته بطور موقت به سر کار نمی آمدند هر ماه حقوق خود را می گرفتند و اکنون همه آنها به سر کار خود برگشته اند.

به گفته وی با فعال شدن خط تولید نخ یارن، اشتغال یکصد نفر از این کارگران تثبیت شده و با فعال شدن ماشین جدیدی که خریداری شده است این شرکت به حدود یکصد نیروی جدید کار نیاز دارد.

** صنعت نساجی را از ما قاپیدند

مدیر عامل شرکت پلی اکریل ایران در این نشست با تاکید بر اینکه طی چند سال گذشته، صنعت نساجی را از ما قاپیدند و گرفتند گفت: در این مدت نیز سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این صنعت ترغیب نشدند و روز بروز از آن دورتر شدیم و فرصت ایجاد اشتغال پایدار در نساجی از دست رفت.

مدیر عامل شرکت پلی اکریل ایران، هزینه اشتغالزایی در صنعت نساجی را ارزانتر از سایر صنایع خواند و گفت: با وجود همه بی مهری هایی که به این صنعت شده است اما اکنون بیشترین سهم اشتغال در استان اصفهان مربوط به صنعت نساجی است.

به گفته وی اکنون با فعالیت یک واحد نساجی فعال در دهق و علویجه ، نرخ بیکاری در این مناطق بسیار پایین است یا در خورزوق برخوار و منطقه آدریان خمینی شهر، اشتغالزایی بالایی بواسطه کارگاههای کوچک نساجی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه اشتغال، معضلات اجتماعی را حل می کند گفت: اگر همه هزینه هایی که برای بخش اجتماعی می شود را در اشتغال هزینه کنیم بسیاری از مشکلات و معضلات امروزی اجتماعی از بین می رود.

رضایی افزود: با وجود اهمیت اشتغال همچنان می بینیم که این موضوع چندان در کشور جدی گرفته نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه شرکت پلی اکریل ، کمک زیادی به صنایع کشور کرد تصریح کرد: این شرکت با تولید الیاف مصنوعی اکریلیک، بستر راه اندازی صنعت فرش ماشینی در کشور را فراهم کرد بگونه ای که اکنون حدود 50 هزار نفر در کاشان بواسطه همین صنایع فرش ماشینی، مشغول کارند.

وی، پلی اکریل را نماد مقاومت صنعت نساجی کشور خواند و گفت: با وجود همه سختی ها و بی مهری هایی که به این شرکت شده، پلی اکریل هنوز نفس می کشد و بعد از 10 سال تحریم، هنوز پا برجاست.

مدیر عامل پلی اکریل ایران، تعداد فرصتهای شغلی مستقیم این شرکت را دو هزار و 200 نفر ، اشتغال غیر مستقیم را 10 هزار نفر و اشتغال وابسته به پلی اکریل را بیش از 50 هزار نفر اعلام کرد.

وی با بیان اینکه همه قطعات و تجهیزات کارخانه پلی اکریل، خارجی است تصریح کرد: ااز 10 سال گذشته تا کنون وابستگی ما به قطعات خارجی به صفر رسیده و بسیاری از آن را بومی سازی کرده ایم.

** لباسهای ایرانی با مارک های ترک فروخته می شود

رضایی با اشاره به وضعیت موجود محصولات نساجی کشور گفت: اکنون بسیاری از تولیدکنندگان محصولات پوشاک خود را به ترکیه یا قشم ارسال می کنند تا به همان پوشاک، مارک ترک، تایوان یا تایلند چسبانده شود و سپس در بازار داخل به نام کالای خارجی فروخته شود.

وی با تاکید بر اینکه محصولات نساجی ایران، کیفیت بالایی دارند افزود: باید برای خرید محصولات داخلی، فرهنگسازی و برندسازی کرد.

مدیر عامل پلی اکریل ایران همچنین در پاسخ به سوالی درباره اختلاس های صورت گرفته در این شرکت گفت: در این باره تا کنون چیزی در دادگاه اثبات نشده است و اطلاعی در این زمینه ندارم.

وی درباره صنعت سبز نیز اظهار کرد: در سالهای دور، فاضلاب این کارخانه به رودخانه زاینده رود می ریخت اما با طراحی سیستم پساب و استفاده از آن برای مصارف کشاورزی، اکنون حدود 107 هکتار فضای سبز با این پساب آبیاری می شود.

رضایی همچنین با اشاره به اینکه کل برق مورد نیاز کارخانه در داخل آن تولید می شود که این کار کمک به دولت است افزود: ما حدود 17 مگا وات برقی تولیدی داریم که اکنون از حدود هشت مگا وات آن استفاده می شود.

رئیس شورای اسلامی کار شرکت پلی اکریل ایران نیز در این نشست خبری با اشاره به اعتصاب کارگران این کارخانه در دو سال گذشته گفت: یکی از دلایل ایجاد مشکلات در صنایع، حضور افراد سیاسی است.

عقیل یزدانی افزود: لازم است هر کس سر جای خود باشد به این شکل که افراد کارشناس و اقتصادی در صنعت فعال باشند نه اینکه جای آنها را افراد سیاسی بگیرند.

شرکت پلی اکریل ایران در سال 1353 با مشارکت بین بخش خصوصی و گروهی از بانکهای خصوصی ایران و شرکت آمریکایی دوپانت تاسیس و در سال 1357 بهره برداری شد.

این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نخ و الیاف پلی استر و تنها تولید کننده الیاف اکریلیک در ایران است و نزدیک به 400 واحد کوچک و بزرگ نساجی را به لحاظ تامین مواد اولیه صنایع ریسندگی، بافندگی، فرش، فاستونی، پوشاک و پتو پشتیبانی می کند.

توان تولید این کارخانه 130 هزار تن در سال است که به تنهایی حدود 20 درصد نیاز داخلی کشور را تامین می کند.

http://img7.irna.ir/1394/13940511/81704985/81704985-70070588.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×