» عمومی » پزشکی سلامت » خطر تداخل دارویی مورفین با داروی رقیق‌کننده‌ خون
پزشکی سلامت

خطر تداخل دارویی مورفین با داروی رقیق‌کننده‌ خون

آذر 16, 1392 0011

پزشکان اتریشی در بررسی‌های جدید خود دریافتند داروی آرام‌بخش «مورفین» تاثیر درمانی نوعی داروی پرمصرف رقیق‌کننده خون را که برای بیماران با سابقه حمله قلبی تجویز می‌شود، کاهش می‌دهد.

 

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه، دکتر «دیپاک بات»، مدیر اجرایی برنامه‌های قلبی و عروقی در بیمارستان قلب بریگام در بوستون در این رابطه گفت: این یافته به ویژه در بخش اورژانس که پزشکان مجبور هستند برای کاهش درد در بیماران قلبی از آرام‌بخش مورفین استفاده کنند،‌ قابل ملاحظه است.

 

بات اظهار داشت: در صورتی که بیمار در ناحیه قلب درد شدیدی داشته باشد، مجبور هستیم تا از داروی مورفین که بیشترین کاربرد را در این شرایط دارد، استفاده کنیم اما از طرفی این بیماران به داروی رقیق‌کننده خون موسوم به «پلاویکس» نیز نیاز دارند و این تداخل دارویی می‌تواند برای بیمار خطرناک باشد.

 

در این مطالعه، پزشکان اتریشی روی 24 فرد سالم که از مقداری داروی پلاویکس و مورفین یا یک دارونما استفاده کرده بودند، متمرکز شدند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از هلث‌دی‌نیوز، به گفته آنها، داروی مورفین توانایی داروی پلاویکس در رقیق ساختن خون بیمار را به طور متوسط تا دو ساعت به تاخیر می‌اندازد. همچنین آرام‌بخش مورفین در جذب پلاویکس تاخیر ایجاد می‌کند و حجم داروی موجود در خون را به نصف کاهش می‌دهد. علاوه بر این، اثرگذاری این دارو را در از بین بردن لخته‌های خونی دچار اختلال می‌کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×