» اخبار ایران و جهان » حضور آمانو در سنا در شان آژانس نیست/ دکان اسراییل به بهانه توافق
اخبار ایران و جهان

حضور آمانو در سنا در شان آژانس نیست/ دکان اسراییل به بهانه توافق

مرداد 11, 1394 008

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: حضور آمانو در سنای آمریکا برای گزارش دهی در ارتباط با توافق هسته ای، در شان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، فواد ایزدی در گفت‌وگو با برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌و‌گو، با تقسیم بندی مخالفان توافق وین در کنگره و سنای آمریکا تصریح کرد: برخی از آن‌ها دغدغه سیاسی دارند و می خواهند در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا کاندیدا شوند؛ در واقع آن‌ها به متن توافق کاری ندارند بلکه هدف آن‌ها این است که اثبات کنند اوباما در سیاست خارجی ضعیف بوده و آنها می خواهند، مخروبه ای که اوباما در سیاست خارجی آمریکا به وجود آورده است را ترمیم کنند.

این تحلیل گر مسائل سیاسی در توصیف گروه دوم نیز گفت: این گروه در حوزه سیاستگذاری با ایران مشکل دارد و اعضای این گروه  معتقدند که باید تحریم ها و فشارها علیه ایران بیشتر شود. گروه سوم نیز افرادی هستند که دغدغه حمایت مالی از اسرائیل و نتانیاهو را دارند و می گویند چون توافق وین خوب نیست، باید کمک مالی بیشتری از سوی آمریکا به اسرائیل صورت بگیرد تا اسرائیل قوی تر شود.

این استاد دانشگاه در این ارتباط توضیح داد: نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) نیز در این ارتباط دکانی باز کرده و با مظلوم نمایی و به بهانه توافق هسته‌ای  ایران و گروه ۱+۵ می خواهد با گرفتن پول بیشتر از آمریکایی ها وضعیت اقتصادی اسرائیل را بهبود بخشد. در حال حاضر آمریکا سالانه ۳ میلیارد دلار به این رژیم کمک می‌کند و به نظر می رسد که دیگر  توان بیشتری برای کمک ندارد.

 این کارشناس مسائل سیاسی، با بیان اینکه بسیاری ازافرادی که  در کنگره و سنای آمریکا در چارچوب مخالفت با این توافق صحبت می‌کنند کاری به متن آن ندارند، در بخش دیگری از صحبت های خود ادامه داد:  در کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا آقای کری( وزیر خارجه آمریکا ) اعلام کرد متن توافق ایران و آژانس بین‌المللی محرمانه است ولی اعلام نکرد  که متن این توافق را نخوانده است.

وی با بیان اینکه رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طول این مدت شبیه معاون وزیر امور خارجه آمریکا عمل کرده است، خاطر نشان کرد: آمانو از آمریکایی ها دستور می گرفت و آنها  را اجرا می کرد.

ایزدی افزود: بر اساس تعهد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورها، نباید جزئیات بازرسی های آژانس بین‌المللی از کشورها  علنی شود و این محدودیت وجود دارد. به همین دلیل آمریکایی ها نمی توانند به صراحت بگویند که متن توافق ایران و آژانس بین‌المللی را خوانده اند. از طرف دیگر وندی شرمن و خانم رایس ( دو تن از مقامات عالی رتبه آمریکا )اعلام کردند که آمریکا از متن توافق ایران و آژانس بین‌المللی اطلاع دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به دعوت سنای آمریکا از آمانو برای حضور و سخنرانی  در این مکان گفت:‌ آن‌ها امیدوارند که از دل  پرسش و پاسخ  با آمانو، مباحث جدیدی پیش بیاید که آنها بتوانند همچنان به حملاتشان به اوباما و توافق نامه هسته ای ادامه دهند.

 این استاد دانشگاه  تهران تاکید کرد: ‌از سوی دیگر آمانو  خود را وام دار ساختار سیاسی آمریکا می‌داند و در حالیکه وظیفه ای برای گزارش دهی او به سنای آمریکا درقوانین آژانس بین‌المللی تعریف نشده ولی  او پذیرفته که به سنا گزارش دهد.

وی با بیان اینکه در طول ۳۵ سال گذشته همه بازرسان آژانس بین‌المللی  انرژی اتمی در آمریکا آموزش دیده اند، افزود: اگر در انتخابات بعدی جمهوری خواه ها به پیروزی برسند آن‌ها می توانند از آژانس بین‌المللی به عنوان ابزاری جهت فشار به ایران استفاده کنند و حضور آمانو در سنای آمریکا  برای گزارش دهی در ارتباط با توافق هسته ای، در شان آژانس بین المللی انرژی اتمی  نیست.

http://media.mehrnews.com/d/2015/05/14/3/1693269.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×