» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » فولاد مبارکه » دستیابی به دانش فنی تولید ماده شوینده غلتکهای اسکین پاس و تمپر میل نورد سرد
فولاد مبارکه

دستیابی به دانش فنی تولید ماده شوینده غلتکهای اسکین پاس و تمپر میل نورد سرد

مرداد 4, 1394 1016

نادر حسين زاده مدير ناحيه نورد سرد فولاد مبارکه گفت: با همکاري شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکتهاي توليدکننده مواد شوينده داخلي، ماده شوينده (دتر جنت) مصرفي خطوط اسکين پاس و تمپر ميل نورد سرد مورد استفاده در کارخانجات فولادسازي کشور بومي سازي شد.

علي اکبر باطني کارشناس گروه فني ناحيه نوردسرد فولاد مبارکه نيز در اين رابطه افزود: به طور ميانگين سالانه حدود 200 تن از اين مواد شوينده که قبلاً از خارج از کشور وارد ميشد در خطوط اسکين و تمپرميل ناحيه نوردسرد فولاد مبارکه مصرف ميشود که با اين بومي سازي علاوه بر فولاد مبارکه، ساير فولادسازيهاي کشور نيز ميتوانند با استفاده از توانمندي شرکتهاي داخلي مواد مورد نياز خود را از اين پس بدون خروج ارز، از داخل کشور تأمين نمايند.

وي در همين رابطه با تأکيد بر اين مطلب که ماده شوينده از جمله اقلام استراتژيک ناحيه نوردسرد است در خصوص عملکرد اين مواد در خطوط اسکين پاس و تمپرميل نورد سرد گفت:کلافهاي ورودي از واحد باکس آنلينگ که داراي ذرات و برادههاي آهن و روغن هستند وارد خطوط اسکين پاس و تمپر ميشوند، چنانچه ورق ورودي شستشو نشود، اين ذرات به غلتک ميچسبند و روي ورق فرورفتگي ايجاد مينمايند.

کارشناس گروه فني ناحيه نورد سرد فولاد مبارکه افزود: ماده شوينده، از ابتداي راهاندازي خطوط اسکين پاس و تمپرميل تاکنون، از شرکتهاي خارجي تأمين ميگرديد که اين مسأله حساسيت کيفي ماده فوق را در تطابق با نيازهاي خط توليد، نشان ميدهد.

باطني در خصوص فرآيند دست يابي به دانش فني و بومي سازي اين مواد شوينده تصريح کرد: با توجه به اينکه از سالهاي پيش ناحيه به دنبال داخلي سازي ماده فوق بوده است، با شروع تحريمها سرعت بومي سازي آن، براي رفع انحصار ماده فوق و جايگزيني شرکتهاي داخلي افزايش پيدا کرد و با تهيه يک گردشکار، ارزيابي ساختار و مشخصات فني ماده شوينده مصرفي شناسايي شد. پس از آن از شرکتهاي توانمند داخلي براي همکاري دعوت بعمل آمد، در ادامه شرکتهاي سازنده پس از دريافت مشخصات فني و نمونه اصلي، ابتدا نمونه آزمايشگاهي را توليد و به فولاد مبارکه تحويل دادند. در نهايت نمونه بومي سازي شده مورد ارزيابي و آزمايش قرار گرفت و پس از تأييد، توليد انبوه ماده شوينده مورد نظر براي استفاده در خطوط توليد سفارش داده شد.

وي در خاتمه از مديريت ناحيه نورد سرد و واحدهاي اسکين پاس و تمپرميل، دفتر فني توليد، آزمايشگاه مرکزي، کنترل کيفي، ايمني و واحد خريد و کنترل مواد که در کسب اين موفقيت همکاري نمودند، تشکرو قدرداني کرد و اظهار اميدواري نمود، با انجام اقدامات مشابه در فرآيند توليد، شاهد کاهش هرچه بيشتر هزينه ها و افزايش سودآوري در سطح شرکت باشيم.

f2

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×