» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » دستیابی به کیفیت 95.82 درصد در نورد سرد شرکت فولاد مبارکه
اخبار شهرستان مبارکه

دستیابی به کیفیت 95.82 درصد در نورد سرد شرکت فولاد مبارکه

مرداد 4, 1394 007

کيفيت مقولهاي است که امروزه تمامي صنايع و بويژه فولادسازيهاي جهان تلاش ميکنند در فرآيند توليد محصولات خود به خوبي لحاظ نمايند، توليد محصول کيفي کمک ميکند تا نوک پيکان محصول توليد شده، فراتر از بازارهاي داخلي را نشانه رود و درست در نقطه مرکزي بازارهاي هدف در اقصي نقاط مختلف جهان فرود آيد. از اين رو در سه ماهه سال جاري توانستهايم به کيفيت 95.82 درصد در محصولات نورد سرد دست پيدا کنيم که اين مقدار در سال گذشته حدود 95 درصد بوده است.متن حاضر، ماحصل سخنان نادر حسين زاده مدير ناحيه نورد سرد فولاد مبارکه پيرامون جايگاه و وضعيت کيفيت محصول در شرکت فولاد مبارکه اصفهان است که ميخوانيد:
واحد نورد سرد به عنوان يکي از واحدهاي توليدي مجتمع فولاد مبارکه از چه سالي آغاز به کار کرد و چه نوع محصولاتي را توليد ميکند؟
واحد نورد سرد از سال 71 همزمان با واحد فولادسازي، نورد گرم و آهن سازي کار خود را آغاز کرده و آخرين ناحيه پايين دستي فولاد مبارکه است که محصولات نهايي متنوعي را براي مشتريان توليد ميکند.
در ابتداي کار ظرفيت توليد 750 هزار تن محصول سرد پيش بيني شده بود و داراي خطوط مختلفي مانند اسيد شوئي، واحد تاندم ميل، واحد آنيلينگ و واحد نهايي بود که در ادامه بهره برداري به واسطه شناسايي نيازهاي بازار و جهت دستيابي به تنوع محصولات در دهه 80 با مطالعات زير ساختي اقداماتي جهت توسعه واحد نورد سرد انجام شد که اين توسعه ظرفيت توليد اين واحد را به 2.5 ميليون تن محصولات اسيدشويي و 1.7 ميليون تن محصولات سرد و پوشش دار و قلع اندود ارتقا داد.
در ابتدا دو نوع محصول سرد و محصول گرم اسيدشويي توليد ميشد که پس از بسط و گسترش اين واحد در دهه 80 در حال حاضر هشت نوع محصول توليد ميشود که مهمترين آن محصولات رنگي، گالوانيزه و قلع اندود است.
در همين راستا با توجه به نياز مشتريان فولاد مباکه به ويژه خودروسازان تنوع محصول را هم از نظر کيفيت و هم کميت داشتهايم و توانسته ايم ميزان عرضه به بازار خودروسازان را افزايش دهيم.
در حال حاضر سالانه 800 هزار تن محصولات سرد به بازار خودروسازان و صنايع زير مجموعه عرضه ميشود علاوه بر اين سالانه 130 هزار تن محصولات پوشش دار نيز به بازار ورود پيدا ميکند که پيش بيني ما اين است اين مقدار به 150 هزار تن در سال برسد.
اخيراً يکسري خطوط اضافه شده مانند اسيدشويي با تکنيک جديد پاششي، واحد نورد رفت و برگشتي،اصلاح و بهينه سازي در واحد آنيل که با تعويض بخشي از کويلرها است، راهاندازي واحد اسکنير پاچ يا نورد پوسته اي يا سطحي، ايجاد خطوط نهايي پروپيل 2،3،4و خطوط اتوماتيک بسته بندي که عمدتاً در دهه 80 به بهرهبرداري رسيد و تعدادي خطوط در سال گذشته از جمله واحد اصلاح شماره3و 4 و غلتک کاري به بهره برداري رسيده است.
ميزان توليدات، افزايش يا کاهش محصولات توليدي قسمت واحد نورد سرد را در سه ماهه نخست سال جاري بفرماييد؟
در سه ماه اول سال جاري توانستهايم در خطوط اسيد شويي به 432 هزار تن توليد، خطوط نورد 361 هزار تن و بازپخت يک و دو 203 هزار تن، خطوط اسکين يک و دو 227 هزار تن،خطوط اصلاح 170 هزار تن، در بخش گالوانيزه 47 هزار تن، رنگي 31 و قلع اندود 17 هزار تن دست پيدا کنيم که نسبت به سه ماه سال پيش دو برابر افزايش داشته ايم.
در نورد سرد توليد با کيفيت و ارتقاء همراه است همانگونه که قبلاً هم به آن اشاره شد در توسعه تکنولوژي، بخشي از آن مربوط به ارتقاي کميت و کيفيت است به گونهاي که در سه ماهه سال جاري توانستهايم به کيفيت 95.82 درصد در محصولات نورد سرد دست پيدا کنيم که اين مقدار در سال گذشته حدود 95 درصد بوده است.
توليد و عرضه محصولات جديد در فولاد مبارکه چه ميزان مي تواند با ورود محصولات وارداتي مقابله کند و مجدداً نبض بازار را با جبران ضرر و زيانها به دست بگيرد؟
چنين نگرش و رويکردي به محصولات جديد جزء يکي از رويکردهاي فولاد مبارکه بوده و اين کار از سالهاي قبل شروع شده و مرتبط به بحران در بازار نيست بلکه همين بحرانها در صنايع فولاد باعث ميشود سرعت کار افزايش يابد.
يکي از معضلات ما کاهش قيمت جهاني فولاد در بازار و امتيازاتي است که به واردات فولاد داده ميشود و تمامي اين موارد باعث شده توليد محصولات جديد را سرعت بخشيم.
واحد نورد سرد چه اولويتهايي را در دستور کار خود قرار داده است؟
با توجه به اينکه گلوگاه در واحد نورد سرد واحد آنيلينگ است در يک سال گذشته توانستهايم با اجراي بومي سازي در زمينه طراحي، مهندسي و ساخت کورهها و پايههاي آنيل محدوديتهايي که صرفاً جهت افزايش توليد براي خودروسازان است را کمتر کنيم، دو سال گذشته نخستين کوره آنيل بومي سازي شده وارد مدار توليد شد و در سال گذشته کوره دوم و در ماه گذشته نيز سومين کوره ساخت داخل وارد شد و تا اواخر تيرماه کوره بعدي را که مراحل تست نهايي را سپري مي کند را به چرخه توليد وارد ميکنيم.
به موازات توليد اين کوره ها، چهار پايه از 6 پايه که جز بومي سازي بوده را وارد مدار کنيم و اين خود منجر شد تا در طول اين سه ماه هر ماه حداقل دو هزار تن افزايش توليد داشته باشيم و آخرين پايه ها نيز اواخر ماه جاري وارد مدار توليد ميشود.
با اين توسعه بهينه سازي در گلوگاه واحد آنيل در طول سال 30 هزار تن محصول به چرخه توليد اضافه ميشود.
علاوه بر اين پروژهاي را از سال گذشته آغاز کرديم که تعداد 16 عدد از پايه هاي قديم آنيل را دمونتاژ کرده که اکنون در مرحله ساخت تجهيزات و انعقاد قرارداد با پيمانکاران براي دمونتاژ و نصب قطعات هستيم و هزينه اي بالغ بر 20 ميليارد تومان براي اين پروژه در نظر گرفته شده است.
با توجه به بحرانهاي مصرف انرژي آيا پروژه هايي را جهت کاهش مصرف انرژي داشته ايد؟
از چند سال پيش پروژه هايي را در زمينه انرژي در مجتمع فولاد مبارکه و نورد سرد داشته ايم که تعدادي از آنها به نتيجه رسيده يا تعدادي توسط پرسنل در غالب نظامي هاي کيفيت جامع اجرا شده که به عنوان مثال منجر به بازيافت بخار آب ناشي از کنداس در يکي از واحدها شده است.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

حامد کیانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×