» عمومی » پزشکی سلامت » دود سیگار و اختلالات روانی
پزشکی سلامت

دود سیگار و اختلالات روانی

مرداد 2, 1394 005

با سیگار کشیدن و با استنشاق دود آن مستعد ابتلا به مشکلات و اختلالات روانی از جمله اسکیزوفرنی خواهید شد!
کارشناسان هشدار می‌دهند سیگار‌ کشیدن افراد می‌تواند خطر ابتلا به جنون در آنها را افزایش دهد.
گفتنی است، کارشناسان با مطالعه بر روی افراد سیگاری دریافته‌اند نیکوتین موجود در سیگار می‌تواند سبب تغییر پاسخ مغز در سیستم پاداش‌دهی و مجازات شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد، افزایش مصرف سیگار سبب تغییرات روانی در افراد به دلیل تداخل نیکوتین با سلول‌های مغز می‌شود.
بر اساس تحقیقات سیگار‌کشیدن و مصرف توتون و تنباکو می‌تواند خطر ابتلا به اسکیزو‌فرنی و سایر بیماری‌ها و اختلالات روانی را تشدید کند.
محققان انگلیسی با بررسی آماری افراد سیگاری وجود اختلالات روان‌پریشی در آنها را بالا دانسته‌اند.
همچنین مطالعات قبلی نشان داده است که افراد مبتلا به انواع بیماری‌های روانی نیز بیشتر احتمال دارد که به سمت مصرف سیگار تمایل پیدا کنند. نتایج این مطالعه در مجله لنست بخش روانپزشکی به چاپ رسیده است.
این نتایج بر اساس داده‌های استخراج شده از 290 هزار فرد سیگاری و غیر‌سیگار در کنار بررسی تاثیرات ژنتیکی و محیطی موثر بر سلامت روان افراد بدست آمده است.
محققان دانشگاه کینگز کالج لندن اعتقاد دارند افراد سیگاری مبتلا به اختلالات روانی همچنین از سنین پایین‌تر به استعمال این ماده می‌پردازند و همچنین میزان مصرف سیگار در آنها بسیار بیشتر از سایر افراد سیگاری است.
محققان موسسه روانپزشکی کالج کینگز لندن اعتقاد دارند نیکوتین موجود در سیگار با افزایش اثر آزاد شدن ماده شیمیایی دوپامین در مغز سبب توسعه روان‌پریشی در افراد می‌شود.
ترشح دوپامین اضافی در مغز بهترین توضیح برای تغییرات بیولوژیکی در مغز و بروز بیماری اسکیزو‌فرنی است. ماده شیمیایی دوپامین نقش مهمی در بروز و کنترل احساسات مغز دارد.
در عین حال کارشناسان اعلام کرده‌اند تحقیق در خصوص بروز عوارض روانی بر مغز تحت تاثیر استعمال توتون و تنباکو هنوز نیازمند تحقیقات گسترده‌تر است.
بر همین اساس پزشکان به افراد توصیه می‌کنند علاوه بر مضرات سیگار در خصوص سلامت فیزیکی و ابتلا به انواع بیماری‌های ریوی، قلبی عروقی و سرطان‌ها از کشیدن این ماده دخانی به دلیل ابتلا به خطرناک‌ترین بیماری روانی جدا اجتناب کنند
http://www.hidoctor.ir/wp-content/uploads/2015/07/distraught-man-smoking.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×