» اخبار ایران و جهان » ظریف: هیچکس نباید ایرانی راتهدید کند/مدعی نیستم برجام کاملا به نفع ماست
اخبار ایران و جهان

ظریف: هیچکس نباید ایرانی راتهدید کند/مدعی نیستم برجام کاملا به نفع ماست

تیر 30, 1394 0010

وزیر امور خارجه گفت: فرزندان ملت ثابت کردند که برنامه موشکی و تسلیحاتی ما به هیچکس صرف نظر از قدرت ادعایی اش ارتباط ندارد و روشن کردند که اگر کسی در منطقه باید پاسخگو باشد این آمریکا و غرب است

به گزارش خبرنگار مهر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا از جمله شهدای هسته ای اظهار کرد: از همه مردم برای تمام دعاهایی که در ماه رمضان برای خدمتگزاران خود انجام دادند تشکر می کنم.

وی افزود: هفته گذشته یک توافق تاریخی بین ایران و ۶ کشور به ظاهر قدرتمند دنیا به سرانجام رسید. توافقی که مورد توجه گسترده جهانیان قرار گرفت.

ظریف تاکید کرد: طرح صهیونیستی امنیتی سازی ایران فرو پاشید و جهانیان از این توافق به عنوان پیروزی عقلانیت و منطق در جنگ طلبی استقبال کرده و آن را نقطه عطفی در روابط بین الملل در دهه های معاصر شناختند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: به اعتراف دوست و دشمن آنچه در این میان به اثبات رسید عزت، خودباوری اقتدار و سربلندی توام همراه با حکمت مردم ایران و رهبر فرزانه ما بود.

وی ادامه داد: در این مذاکرات طولانی و نفس گیر با توکل بر خداوند و با پشتوانه مردم بر همگان ثابت شد که جمهوری اسلامی ایران با ۶ کشور به ظاهر قدرتمند دنیا مذاکره می کند اما باج نمی دهد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: به همه جهانیان ثابت شد که جمهوری اسلامی ایران در سخت ترین شرایط تحمیل و فشار حاضر است سال ها مقاومت و دو سال مذاکره را ادامه دهد ولی در برابر فشار مقاومت کند و از خواسته ها و خطوط قرمز اصلی خود عبور نکند و بالاخره یک بار دیگر بر آمریکا ثابت شد که به تعبیر مقام معظم رهبری باید تسلیم ایران را مگر به خواب ببیند.

ظریف اظهار کرد: فرزندان ملت ایران در این مذاکرات برای ۶ کشور به ظاهر بزرگ دنیا و اتحادیه اروپا روشن کردند که هیچکس هرگز نباید یک ایرانی را تهدید کند.

وی تاکید کرد: برای همه جهانیان ثابت کردند غنی سازی ما و تحقیق و توسعه مرتبط با آن و اصولا هیچ یک از تاسیسات هسته ای ما هیچگاه تعطیل نخواهد شد.

وزیر امور خارجه افزود: برای دنیا به صراحت روشن کردند که برنامه موشکی و تسلیحاتی ما به هیچکس صرف نظر از قدرت ادعایی اش ارتباط ندارد و روشن کردند که اگر کسی در منطقه باید پاسخگو باشد این آمریکا و غرب است که در فلسطین و یمن سوریه با سلاح هایش مردم بی گناه به خاک و خون کشیده می شوند.

ظریف گفت: شدت عصبانیت معاندین جمهوری اسلامی ایران و در رسانه ها رژیم صهیونیستی به خوبی نشان دهنده تثبیت و تحکیم اقتدار منطقه ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: جای تعجب ندارد که شاهد جیغ و دادهای نخست وزیر عصبانی رژیم صهیونیستی و توسل او به کنگره آمریکا برای رای منفی به توافقی هستیم که از دید او حاضر است خودش را بکشد تا جلوی این توافق که برای رژیم اسرائیل خطری جبران ناشدنی را به دنبال دارد بگیرد.

وی تصریح کرد: اصلا عجیب نیست که آیپک بزرگترین لابی صهیونیستی در آمریکا به همین منظور تبلیغات چندین میلیون دلاری به راه انداختند تا به تعبیر خود از تصویب این توافق خطرناک جلوگیری کنند.

ظریف گفت: هیچگاه رژیم منفور صهیونیستی در میان متحدین خود تا این حد منزوی نبوده است.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به مصوبه هسته ای مجلس شورای اسلامی گفت: در اینجا افتخار دارم براساس مصوبه مجلس محترم متن کامل برنامه جامع اقدام مشترک را تقدیم مجلس شورای اسلامی کنم.

وی افزود: توافق هسته‌ای در سطوح مختلف می‌تواند تحلیل شود. می‌توان این توافق را در سطح کلان یا خُرد، سطح منطقه‌ای، بین‌المللی و داخلی، از زاویه‌ تحریم‌ها و از زاویه راهبردی و برنامه دراز مدت هسته‌ای مورد ارزیابی قرار داد.

ظریف خاطر نشان کرد: اما نباید فراموش کرد هر توافقی یک بده بستان است و هر طرف از بخشی از خواسته‌های خود صرف‌نظر می‌کند و سئوال این است که داده‌ها و ستانده‌های ما و ۱+۵، در این داده‌ها و ستانده‌ها چه بوده است؟

عزت و اقتدار ایران در «برجام» حاصل شد

وی ادامه داد: ستانده جمهوری اسلامی ایران در برنامه جامع اقدام مشترک که برجام نامیده می‌شود، عبارت است از حفظ عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران، تثبیت برنامه هسته‌ای به ویژه غنی‌سازی و رآکتور آب سنگین و فردو و شناسایی بین‌المللی آنها، رفع تحریم‌ها و پایان دادن به شش قطعنامه تهدیدآمیز که نه تنها تحریم را به ایران تحمیل می‌کرد، بلکه استفاده از فناوری هسته‌ای را نیز ممنوع کرده بود.

وزیر امور خارجه با اشاره به خواسته طرف مقابل در مذاکرات هسته‌ای، تصریح کرد: خواسته کلیدی طرف مقابل در مذاکرات این بود که از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای از طریق محدودیت‌ها و نظارت‌ها اطمینان پیدا کنند و آنچه امروز طرف مقابل ما به دست آورده است، علیرغم تمامی رجزخوانی‌ها در حقیقت تحصیل حاصل است.

ظریف افزود: بر اساس آموزه‌های دینی و انسانی که بر اساس فتوای تاریخی مقام معظم رهبری تجلی پیدا کرده است. جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست و ایجاد اطمینان از این امر طبیعی امتیاز خاصی به حساب نمی‌آید.

وی با بیان اینکه پذیرفتن برخی از محدودیت‌هایی که تاریخ انقضای آن مشخص است، برای تحصیل اهداف ایرادی ندارد، افزود: نیازهای کشور بر اساس رفع تحریم‌ها حاصل خواهد شد و با بررسی‌های کارشناسی گسترده، امکان سوءاستفاده از آن وجود ندارد و اطلاعات مخل نظام در اختیار دشمن قرار نخواهد گرفت.

مُهر غنی‌سازی شورای امنیت بر غنی‌سازی در ایران

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بزرگترین دستاورد ایران، مُهر غنی‌سازی شورای امنیت بر غنی‌سازی در ایران است، ادامه داد: شورای امنیت در شش قطعنامه خود غنی‌سازی را در ایران ممنوع کرده بود و حال نه تنها برنامه هسته‌ای ایران و غنی‌سازی را به عنوان یک برنامه مشروع و قانونی پذیرفت، بلکه کشورها را تشویق به همکاری با ایران می‌کند.

ظریف تصریح کرد: از همه مهمتر برنامه تجاری و صنعتی ایران بوده که به رسمیت شناخته شده است و برنامه هسته‌ای ایران بدون یک روز تعطیلی ادامه خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس یک طرح مدون و دقیق علمی و فنی در هشت سال نخست برنامه جامع اقدام مشترک با پذیرش برخی محدودیت‌ها نه تنها برنامه هسته‌ای خود را از دیدگاه بین‌المللی تثبیت می‌کند، بلکه تمام پایگاه‌های علمی لازم را با یک برنامه برای تحقیق و توسعه پیشرفته به سمت حرکت به سمت غنی‌سازی صنعتی و تجاری و بهره‌برداری از بهترین و پیشرفته‌ترین سانتریفیوژهای خود و به اقتصادی‌ترین شکل و با بالاترین بهره‌وری برقرار خواهد ساخت.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در یک طراحی علمی و کارشناسی ۱۵ ساله به ظرفیتی خواهیم رسید که برای پنج نیروگاه هسته‌ای کافی است و اینها امتیازاتی است که برای بسیاری از کشورهای دنیا یک آرزوی دست‌نیافتنی است.

همه تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپا یکجا لغو خواهد شد

ظریف با بیان اینکه ستانده دیگر جمهوری اسلامی ایران این است که همه تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپا به صورت یکجا و در روز توافق لغو خواهد شد، افزود: مابقی تحریم‌ها به صورت محدودیت زمانی در طی چند سال برداشته می‌شود و رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا و اتحادیه اروپا، ستانده دیگر ایران است.

وی تصریح کرد: ما هیچ‌گاه ادعا نکرده و نمی‌کنیم که برنامه جامع مشترک کاملاً به نفع ایران است و مذاکره یک بده بستان بوده و ما نیز انعطاف‌هایی داشته‌ایم، اما این انعطاف‌ها هدفمند و هوشمندانه بوده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: فردای توافق وین، «توماس فریدمن» خبرنگار مشهور آمریکایی در روزنامه نیویورک تایمز از اوباما می‌پرسد شش قدرت جهان یک طرف میز مذاکره بودند و ایران به تنهایی در طرف دیگر، چرا ما نتوانستیم از این شرایط به‌طوری استفاده کنیم که از توان ایران برای تبدیل شدن به کشوری دارای قدرت اتمی جلوگیری کنیم و چرا نتوانستیم زیرساخت‌های غنی‌سازی ایران را به طور کامل برچینیم و این سئوال امروز در دنیا مطرح می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید جمهوری اسلامی ایران تسلیم شده است.

با توافقنامه وین، طرح ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی رنگ باخت

وی با بیان اینکه برای نتانیاهو و تندروهای آمریکا این توافق وحشتناکی بود، افزود: نه تنها طرح ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی رنگ باخته است، بلکه تمام زیرساخت‌های برنامه هسته‌ای ایران حفظ می‌شود و مسیر حرکت برنامه هسته‌ای ایران با روندی معقول ادامه پیدا می‌کند و ما به یک کشور دارای فناوری هسته‌ای صنعتی تبدیل می‌شویم.

ظریف با اشاره به اینکه تحریم‌های اقتصادی، مالی، بانکی، نفتی، پتروشیمی، تجاری، بیمه و حمل و نقل که به بهانه هسته‌ای توسط آمریکا و اروپا وضع شده بود، در روز توافق لغو می‌شود، تصریح کرد: تحریم تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای لغو خواهد شد و برای اولین بار پس از سه دهه تحریم غیرعادلانه ممنوعیت خرید هواپیماهای مسافربری مرتفع شده و امکان بازسازی ناوگان هوایی کشور فراهم خواهد شد.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: محدودیت فروش نفت ایران منتفی می‌شود و صادرات فرش و خشکبار در بازارهای جهانی پا خواهد گرفت.

ظریف با بیان اینکه شرکت نفتکش ایران و شرکت های تابعه ایران ایر و سایر نهادها، بانکها و موسسات کشور و در مجموع حدود ۸۰۰ شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی از شمول تحریم ها خارج شده اند، گفت: دسترسی بیشتر ایران به حوزه های تجاری و فناوری، مالی و انرژی تسهیل خواهد شد و برای اولین بار، آمریکا ممنوعیت فعالیت شعبات خارجی شرکت های آمریکایی را لغو خواهد کرد.

وی افزود: آمریکا و اتحادیه اروپا متعهد شدند از اعمال تحریم های جدید مرتبط با هسته ای علیه جمهوری اسلامی ایران اجتناب کنند و از اعمال تحریم های گذشته تحت عناوین جدید خودداری کنند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: حتی در حوزه های همکاری بین المللی در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که تا دیروز این همکاری ها را غیر قانونی اعلام می کرد و مستحق تنبیه می دانست، امروز کشورها را به همکاری با ایران تشویق و ترغیب می کند.

ظریف گفت: نیروگاههای هسته ای، رآکتورهای تحقیقاتی مدرن همراه با فناوری های مربوطه، تولید سوخت هسته ای از جمله سوخت های جدید، تحقیق و توسعه روی فناوری های پیشرفته هسته ای و بسیاری از حوزه های دیگر شامل حوزه های همکاری با ایران شناخته شده است.

وی تاکید کرد: بر اساس برجام، روز گذشته کلیه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته ای ایران لغو شد و تنها برخی محدودیت ها به جای ممنوعیت های قبلی طی یک سند ضمیمه قطعنامه که از سوی ۱+۵ صادر شده است، اعمال شد که نه تنها در مقایسه با تحریم های موشکی و تسلیحاتی گذشته ناچیز است، بلکه پس از ماهها مذاکره توانستیم تثبیت کنیم که این محدودیت ها حتی جزئی از توافق ما با ۱+۵ یا به عبارت دیگر برجام به حساب نمی آید. بنابراین رعایت نشدن آنها به معنی نقض توافق نیست.

قطعنامه الزام آور به یک درخواست غیرالزام آور بدل شد

وزیر امور خارجه ادامه داد: بندهای تند و الزام آور قطعنامه ۱۹۲۹ مبنی بر ممنوعیت فعالیت موشکی کشورمان همراه با وظیفه کشورها برای ممانعت از آن و ساز و کار عریض و طویل راستی آزمایی و پیگیری مندرج در آن قطعنامه به یک درخواست غیرالزام آور برای خودداری از فعالیت در حوزه موشک های بالستیک که برای توانمندی حمل سلاح هسته ای طراحی شده اند، تبدیل شد.

ظریف تاکید کرد: این موضوع از آن جهت قابل اهمیت است که با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران حتی به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود، بنابراین در برنامه موشکی ما تاثیری نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: تحریم شدید تسلیحاتی ایران لغو و با برخی محدودیت ها جایگزین شد، به نحوی که امکان واردات یا صادرات اقلام دفاعی به صورت موردی فراهم می شود. این مورد نیز منحصر به ضمیمه قطعنامه است و رعایت نشدن آن تاثیری در پایبندی بر برجام نخواهد داشت. این محدودیت ها نیز پس از ۵ سال به طور کامل رفع می شود.

ظریف خاطرنشان کرد: ممنوعیت خرید اقلام حساس با کاربرد دومنظوره لغو و تامین نیازهای ایران از طریق کمیسیون مشترکی که ایران یکی از اعضای ۷ یا ۸ گانه آن است، تسهیل خواهد شد. بعلاوه به دنبال مذاکرات نفس‌گیر، تامین نیازهای دفاعی حتی از این مراحل مستثنی شده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: برادران و خواهران گرامی شما زمانی به این تغییرات اساسی و ماهوی نسبت به قطعنامه های گذشته پی خواهید برد که توجه کنید تنها تا چند ماه قبل اکثریت اعضای ۱+۵ و شاید همه آنها به دنبال حفظ تمامی تحریم های ۳۵ گانه اشاعه ای، تسلیحاتی و موشکی با حفظ عبارات «خطرناک» در ۶ قطعنامه قبلی بوده اند.

وی گفت: این در حالی است که با مقاومت و منطق محکم فرزندان شما مردم انقلابی به این حد که آنها خارج از چارچوب توافق رضایت دادند.

ظریف ادامه داد: البته ما مواضع خود را در این موارد به صورت شفاف و صریح در بیانیه جمهوری اسلامی که دیروز پس از تصویب قطعنامه صادر و به عنوان سند شورای امنیت ثبت گردید، منعکس کردیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: شاخصه یک توافق خوب از نظر همه ما رعایت خطوط قرمز و چارچوب های اصلی ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری است. تیم مذاکره کننده معتقد است در طول دو سال گذشته تمامی چارچوب ها را سرلوحه کار خود داشته است و از ابتدای مذاکرات و در طول دو سال گذشته بسیاری از خطوط ترسیمی به تدریج محقق گردیده است که شامل پذیرش غنی سازی در ایران، حفظ ماهیت آب سنگین اراک، عدم تعطیلی هیچ یک از تاسیسات، عدم نظارت بر سیستم های تسلیحاتی و موشکی ایران، عدم ورود به موضوعات غیرهسته ای، لغو فوری تحریم های اقتصادی، مالی و بانکی، لغو فوری قطعنامه های سازمان ملل و بسیاری موارد دیگر می شود.

وی خاطرنشان کرد: در طول چند ماه گذشته که با نزدیک شدن به پایان مذاکرات، مباحث دقیق تر و حساس تر می شد، خطوط قرمز نظام نیز دقیق تر مشخص شدند و آن موارد را نیز با جدیت پیگیری کردیم و به حمدالله امروز می توانم خدمت شما گزارش دهم همان گونه که قبلا در محضر رهبر معظم انقلاب به عرض ایشان رساندم که در حد توان اکثریت این خط قرمزها و یا تمامی آنها را رعایت کرده ایم.

ظریف گفت: تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به طور کامل و در روزی که به عنوان روز توافق شناخته خواهد شد، لغو و در روز اجرایی شدن، عملا و به صورت اتوماتیک و خودکار برداشته می شود.

وزیر امور خارجه با اشاره به تحریم های تسلیحاتی نیز تاکید کرد: این تحریم ها به شکلی که اشاره کردم از ابتدا به محدودیت تبدیل شده و بعد از مدت معینی برداشته خواهد شد و نقض این تحریم ها، نقض توافق نخواهد بود.

وی بیان کرد: تحریم های اشاعه ای مربوط به کالاهای دو منظوره لغو ولی در عمل از طریق یک کانال با عضویت ایران انجام خواهد شد.

ظریف به بحث همزمانی لغو تحریم ها با امضای توافق اشاره کرد و گفت: ابتدا شورای امنیت کلیه قطعنامه های خود را قبل از اینکه کوچکترین اقدامی توسط ایران انجام شود، روز گذشته لغو کرد. این کار علی‌رغم مخالفت کنگره آمریکا و تلاش آنها برای جلوگیری از آن و بنا بر اصرار جمهوری اسلامی ایران و برخی اعضای ۱+۵ انجام شد تا هیچ اقدامی توسط ما پیش از لغو کلیه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل انجام نگیرد، این به معنی کاستن از اختیارات جمهوری اسلامی برای طی مراحل قانونی تصویب نیست.

ظریف: هیچکس نباید ایرانی راتهدید کند/مدعی نیستم برجام کاملا به نفع ماست

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×