» اخبار ایران و جهان » وزیر اقتصاد : خزانه بانک مرکزی ۱۰۰ میلیارد دلار موجودی دارد
اخبار ایران و جهان

وزیر اقتصاد : خزانه بانک مرکزی ۱۰۰ میلیارد دلار موجودی دارد

آذر 11, 1392 1010

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه و به نقل از تسنیم ، مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به سوالش از وزیر امور اقتصادی و دارایی راجع به خزانه کشور و میزان موجودی آن اظهار داشت: این سوال در جلسه امروز کمیسیون اقتصادی کشور مورد بررسی قرار گرفت و بنده از وزیر اقتصاد پرسیدم “آیا خزانه کشور خالی، خزانه بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی خالی هستند؟ آیا میزان موجودی صندوق توسعه ملی نسبت به گذشته تغییرات خاصی داشته و این تغییرات نرخ طبیعی ورودی و خروجی پول به این صندوق بوده است؟ آیا خالی شدن خزانه در اواخر دولت گذشته دفعتا اتفاق افتاده و مبلغ قابل توجهی پول به صورت غیرقانونی از خزانه و صندوق خارج شده است؟”.

وی ادامه داد: وزیر امور اقتصادی و دارایی برای پاسخ به این سوالات به کمیسیون اقتصادی آمد و به این سوالات پاسخ داد که در سخنان خود گفت “خزانه بانک مرکزی بیش از 100 میلیارد دلار موجودی دارد و ورودی صندوق توسعه ملی بیش از 54 میلیارد دلار بوده همچنین موجودی کنونی آن حدود 33 میلیارد دلار است”.

این نماینده مجلس همچنین گفت: وزیر اقتصاد در مورد سخنان رئیس جمهور در رابطه با خزانه خالی هم گفت “منظور رئیس جمهور از خزانه خالی در واقع خزانه درآمدهای عمومی دولت بوده که البته این خزانه هم خالی نیست و در روز تحویل دولت در آن بیش از 1280 میلیارد تومان پول بوده است که با توجه به شرایط کشور این عدد نسبت به ماه‌های سابق و کنونی تغییر محسوسی نداشته منتها تعهدات دولت بیش از این است و درآمدهای خزانه جوابگوی برخی از هزینه‌های دولت نسیت”.

بذرپاش در ادامه تصریح کرد: بنده در ادامه سوال خود از وزیر اقتصاد پرسیدم، اینکه آقای روحانی گفته درآمد 8 سال گذشته حدود 750 میلیارد دلار بوده و این درآمد در طول تاریخ بی‌سابقه بوده چه منظوری داشته است؟ چراکه به عنوان مثال یک کارمند 20 سال پیش حدود 20 هزار تومان حقوق می‌گرفته که حقوق وی در طول سال 440 هزار تومان می‌شده است. اما اکنون یک کارمند حدود یک و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیرد که در یک سال حدود 30 میلیون تومان می‌شود. آیا مقایسه حقوق کنونی یک کارمند با حقوق 20 سال پیش او درست است؟

وی ادامه داد: همچنین 20 سال پیش فولاد با قیمت هر کیلو 15 تومان وارد کشور می‌شد اما اکنون با قیمت 1300 تا 1400 تومان وارد کشور می‌شود. در ضمن هزینه‌های جاری کشور در آن سال‌ها حدود 2 هزار میلیارد تومان بوده اما اکنون بودجه جاری دولت در سال 92 بالغ بر یکصد و 20 میلیارد تومان بوده است. بنابراین آیا اینگونه مقایسه‌های رئیس‌جمهور جالب توجه نیست؟

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه تصریح کرد: بنده خطاب به وزیر اقتصاد گفتم، قصد داشتم سوال خود را پس بگیرم اما رئیس جمهور در گزارش 100 روزه خود دوباره بر روی این اعداد تاکید داشت که بیان این اعداد از نظر ما خلاف امنیت ملی است چراکه رسانه‌های بیگانه این موضوع را مستمسک فشار بر جمهوری اسلامی قرار داده و می‌گویند “این اعداد که از سوی رئیس جمهور ایران مطرح می‌شود، برای ایران در توافق ژنو یک اجبار ایجاد کرد نه یک انتخاب”.

بذرپاش برهمین اساس تاکید کرد: تدبیر حکم می‌کند که وقتی در مقام مذاکره با برخی کشورها هستیم به چنین خودکشی‌های سیاسی دست نزنیم و حداقل در سیاه‌نمایی‌ها اعتدال داشته باشیم چراکه این سیاه‌نمایی‌ها گستره مسیر حرکت دولت را هم دچار مشکل می‌کند.

وی در پایان گفت: در این جلسه بنده از پاسخ‌های وزیر اقتصاد قانع نشدم و این سوال به صحن علنی مجلس ارجاع شد.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×