» اخبار ایران و جهان » خودنمایی دوباره اوباما با توافق هسته ای ایران
اخبار ایران و جهان

خودنمایی دوباره اوباما با توافق هسته ای ایران

تیر 28, 1394 005

رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا، يک بار ديگر ضمن دفاع از توافق هسته‌ای با ايران ادعاهایی را در خصوص برنامه صلح آمیز جمهوری اسلامی مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، «باراک اوباما» در سخنرانی هفتگی خود که شنبه ۲۷ تير بيان شد، گفت که بدون اين توافق «ما با ريسک يک جنگ ديگر در پرآشوب‌ ترين منطقه جهان مواجه بوديم.»

رئيس جمهور آمريکا با تاکيد بر محدوديت‌هايی که بر مبنای توافق جامع بر برنامه هسته‌ای ايران اعمال شده، مدعی شد: «اين توافق در واقع ايران را از {ساخت} يک بمب بسيار دورتر می‌کند. و داشتن سلاح هسته‌ای توسط ايران را به طور دائم ممنوع خواهد کرد.»

باراک اوباما همچنین مدعی شد که بر مبنای اين توافق «ما نظارت بی‌سابقه ۲۴ ساعته در هفت روز هفته بر تاسيسات هسته‌ای کليدی ايران خواهيم داشت» و يک بار ديگر تهديد کرده که در صورت پايبند نبودن جمهوری اسلامی به اين توافق «تحريم‌هابه سرعت به جای خود باز خواهند گشت.»

اين توافق در عين حال در ميان نمايندگان کنگره آمريکا هم با مخالفت‌های شديدی مواجه شده هرچند تعدادی از نمايندگان عضو حزب دموکرات، حمايت خود را آن اعلام کرده‌اند.

رئيس جمهور آمريکا در نطق هفتگی خود افزوده که از مخالفان اين توافق نمی‌ترسد و از پرسش‌ها درباره آن استقبال می‌کند.

اوباما در ادامه گفت: این یک توافق خوب است که نشان می‌دهد دیپلماسی آمریکا می تواند به تغییرات واقعی و معناداری که کشور ما و جهان را امن تر می کند، دست یابد. این هفته، آمریکا و شرکای بین المللی ما در نهایت به چیزی دست یافتند که دهه‌ها خصومت و دشمنی نتوانسته بود به آن دست یابد، توافقی که مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: این توافق، آمریکا و جهان را امن تر خواهد کرد. البته شما هنوز صحبت های غیر صادقانه‌ای را در خصوص این توافق طی هفته های آینده خواهید شنید. بنابراین می‌خواهم در این فرصت به تک تک انتقادات مطرح شده پاسخ بگویم و توضیح دهم که این توافق به چه معنایی است.

اولا، شما برخی انتقادات را خواهید شنید که منتقدان در این خصوص بحث می‌کنند که این توافق دستیابی ایران به سلاح اتمی را آسانتر خواهد کرد. اگر شما فکر می کنید که این مساله عجیب و غریب است که آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین و برخی از بهترین دانشمندان هسته ای جهان با چنین مساله ای موافق هستند، آنگاه حق با شماست.

این توافق در واقع همه مسیرهایی را که ایران قادر به دستیابی به سلاح اتمی بوده را قطع کرده است. ایران در حال حاضر مواد هسته‌ای کافی برای تولید ۱۰ کلاهک اتمی را در اختیار دارد. با این توافق، آنها ۹۸ درصد مواد هسته‌ای خود را به خارج از کشور منتقل خواهند کرد. با این توافق، آنها مجبور خواهند بود تا ۲ تاسیسات هسته ای مهم خود را بازطراحی کنند، بنابراین آنها نمی توانند مواد هسته ای را که ممکن است در تولید بمب اتمی استفاده شود، تولید کنند. بنابر این، توافق حاصل شده واقعا ایران را از دستیابی به یک بمب دور خواهد کرد.

دوم اینکه، شما ممکن است این انتقاد را بشنوید که ایران احتمالا چیزی را که ملزم شده عملی نخواهد کرد و هر آنچه را که دوست دارد، انجام خواهد داد. یعنی آنها به دنبال تقلب خواهند بود. این مساله نیز اشتباه است. با این توافق ما نظارت های ۲۴ ساعته و در طول کل هفته را بر تاسیسات هسته‌ای ایران اعمال خواهیم کرد. با این توافق، بازرسان بین المللی به کل چرخه هسته‌ای ایران دسترسی خواهند داشت. روند راستی آزمایی که با این توافق عملی خواهد شد، جامع و فراگیر خواهد بود و دقیقا ما قادر خواهیم بود تا از این مساله مطمئن شویم که ایران به تعهدات خود پایبند خواهد ماند.

سوم اینکه، شاید این انتقاد را بشنوید که ایران در صورت نقض توافقنامه با هیچ تبعاتی روبرو نخواهد شد. این انتقاد نیز نادرست است. اگر ایران این توافقنامه را نقض کند، تحریم‌هایی که قبلا اعمال کردیم و به ما برای فلج کردن اقتصاد ایران کمک کرد، تحریم‌هایی که به دستیابی به این توافق کمک نمود، به سرعت بازخواهد گشت و مجددا اعمال خواهد شد.

اوباما در ادامه گفت: «یک دلیل وجود دارد که این مذاکرات تا این حد طولانی شد. علت آن بود که ما از پذیرش یک توافق بد خودداری کردیم. ولی آیا این توافق همه تهدیداتی را که از جانب ایران متوجه کشورهای همسایه و جهان می شود، از بین خواهد برد؟ نه. آیا این توافق اقدامی بیشتر از اقداماتی است که در گذشته انجام شده تا از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند؟ بله.بدون دستیابی به این توافق، هیچ محدودیتی بر برنامه اتمی ایران وجود نداشت. هیچ بازرسی و نظارتی وجود نداشت.»

خودنمایی دوباره اوباما با توافق هسته ای ایران

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×