» عمومی » فرهنگی ادبی » منصور نریمان دار فانی را وداع گفت
فرهنگی ادبی

منصور نریمان دار فانی را وداع گفت

تیر 24, 1394 008

منصور نریمان پیشکسوت موسیقی ایرانی سرانجام بعد از مدتها بیماری شب گذشته در بیمارستان بهمن تهران دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور نریمان که به پدر عود ایران معروف است طی چند سال گذشته چندین بار به دلیل عارضه ریوی در بیمارستان بستری شده بود. وی بعد از مدت ها تحمل بیماری شب گذشته ۲۳ تیرماه دارفانی را وداع گفت.

اسکندر ابراهیمی زنجانی که بعدها نام هنری‌‌اش را به منصور نریمان تغییر داد، در سال ۱۳۱۴ در مشهد دیده به جهان گشود. پدرش که خود سه تار، تار و نی می‌نواخت از همان دوران کودکی او را تحت آموزش خود گرفت و وی را با ردیف‌ها و گوشه‌های موسیقی ایرانی آشنا کرد و نواختن سه تار را به او آموخت.

این نوازنده موسیقی ایرانی از سن چهارده سالگی همکاری خود را با رادیو مشهد به عنوان تک‌نواز موسیقی آغاز کرد و پس از تسلط کافی بر شیوه نوازندگی عود، در بعضی برنامه‌ها به اجرای موسیقی با این ساز پرداخت. وی پس از مدتی همکاری با رادیو مشهد، به شیراز نقل مکان کرد و به مدت چهار سال فعالیت و همکاری خود را در زمینه موسیقی و اجرا با رادیو شیراز ادامه داد و پس از آن به عنوان تک‌نواز رسمی رادیو در کنار اساتید دیگر نظیر جلیل شهناز، فرهنگ شریف، پرویز یاحقی و دیگر تک‌نوازان آن دوره به فعالیت در رادیو تهران پرداخت.

در سال ۱۳۴۱ از نریمان برای تدریس تخصصی ساز عود در هنرستان موسیقی دعوت به عمل آمد. وی در این سال ها تصمیم به نگارش کتابی برای تدریس این ساز گرفت. این کتاب با نام «شیوه بربت نوازی» در سال ۱۳۷۲ همراه با دوره عالی که شامل پنج تمرین متنوع است به چاپ رسید. از تالیفات دیگر نریمان می‌توان به کتاب «۴۲ قطعه برای عود» و «ردیف موسیقی ایرانی برای بربت» اشاره کرد.

خبرگزاری مهر درگذشت این استاد موسیقی ایرانی را به خانواده وی و جامعه موسیقی تسلیت می گوید.

http://media.mehrnews.com/d/2015/04/12/3/1637863.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×