» عمومی » علمی آموزشی » کشف درخشانترین ابرنواختر تاریخ
علمی آموزشی

کشف درخشانترین ابرنواختر تاریخ

تیر 22, 1394 009

اخترشناسان از کشف ابرنواختری خبر داده اند که ۴۰۰ میلیارد بار درخشان تر از خورشید است. نور اوج درخشش این ابرنواختر پس از سفری ۲.۸ میلیارد ساله حالا به زمین رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابرنواختر یا همان سوپرنوا مرحله پایانی از عمر یک ستاره بسیار پرجرم است که زندگی خود را با انفجاری عظیم پایان می بخشد.

در این فرآیند ستاره ای که بسیار پیر شده است، ماده تشکیل دهنده خود را به فضا پرتاب می کند و در این مسیر دچار درخشندگی خیره کننده ای می شود که حتی ممکن است میزان درخشش آن برای مدتی کوتاه از کل یک کهکشان نیز بیشتر باشد. به همین دلیل این اجرام فضایی برای اخترشناسان از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند.

به طور کلی ابرنواخترها درخشان هستند اما نمونه اخیر که ASASSN-۱۵lh نام دارد تا ۱۰ برابر درخشان تر از ابرنواخترهای عادی است. به همین دلیل اخترشناسان منشأ شکل گیری آن را در زمره مرموزترین اجرام فضایی به شمار می آورند.

نکته قابل توجه این است که این ابرنواختر ۲.۵ برابر درخشان تر از هر سوپر ابرنواختر دیگری است که تاکنون در علم اخترشناسی به ثبت رسیده است.

این کشف مهم در جنوب صورت فلکی Indus صورت گرفته است.

گروهی از اخترشناسان در دانشگاه پکینگ چین با استفاده از چند تلسکوپ قدرتمند بررسی دقیقی درخصوص فاصله این ابرنواختر از زمین انجام داده اند و این درحالی است که ناسا هم مطالعاتی در این خصوص داشته است.

بررسیهای اخترشناسان چینی نشان داد کشف این ابرنواختر تنها ۹ روز پس از اوج درخشش آن صورت گرفته و بر این اساس محاسبه کرده اند ۲.۸ میلیارد سال طول کشیده که نور ASASSN-۱۵lh به زمین برسد.

http://media.mehrnews.com/d/2015/07/12/3/1764840.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×