» عمومی » فرهنگی ادبی » ایرادات یونسکو برای ثبت پرونده مثنوی در حافظه جهانی برطرف شد
فرهنگی ادبی

ایرادات یونسکو برای ثبت پرونده مثنوی در حافظه جهانی برطرف شد

تیر 22, 1394 009

ایرادات یونسکو به پرونده «مثنوی معنوی» که نسخه‌هایی از آن از طرف ایران برای ثبت در برنامه حافظه جهانی پیشنهاد شده بود، از طرف کشورمان برطرف شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی احمدی ابهری نایب رئیس کمیته ملی حافظه جهانی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت بررسی پنج اثر ایرانی شامل نسخه‌هایی از کلیات سعدی، مثنوی معنوی، المسالک و الممالک استخری، الابنیه عن الحقایق الادویه و سفرنامه ناصر خسرو، در برنامه حافظه جهانی یونسکو، گفت: ما در حال ثبت جهانی کتاب «المسالک و الممالک» به صورت مشترک با کتابخانه گوته آلمان هستیم.

وی افزود: در مورد «مثنوی معنوی» هم ما هفت نسخه از این اثر را شامل ۶ نسخه از ایران و یک نسخه قونیه (از ترکیه) به یونسکو پیشنهاد کرده بودیم. البته یونسکو ایراداتی به بحث قدمت نسخه‌های پیشنهادی ما وارد کرده و عنوان کرده بود که قدیمی‌ترین نسخه، نسخه قونیه است و از ما خواسته بودند که توضیح بدهیم به رغم وجود این نسخه، چرا نسخه‌های دیگر را هم از مثنوی انتخاب کرده‌ایم که ما هم از طرف کمیته ملی حافظه جهانی مستنداتی در خصوص علت ارائه این نسخه‌ها به حافظه جهانی ارسال کردیم

نایب رئیس کمیته ملی حافظه جهانی گفت: نسخه قونیه، البته نسخه شاخصی از بین این آثار است اما اینگونه نیست که نسخه‌ای باشد که دیگر نسخه‌های موجود قابلیت مطرح شدن در کنار آن را نداشته باشند. به هر حال پییشنهاد ما این بوده که همه این هفت نسخه از مثنوی، در یک عنوان و یک پرونده به ثبت جهانی برسد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی احمدی ابهری درباره میزان امیدواری کمیته ملی حافظه جهانی به ثبت اثر یا آثاری از ایران در برنامه امسال حافظه جهانی یونسکو با توجه به ثبت ۷ اثر از کشورمان در این برنامه جهانی تاکنون، گفت: ما امیدوار هستیم حداقل ۳ عنوان از کل آثار پیشنهادی کشورمان در برنامه امسال حافظه جهانی یونسکو، به ثبت برسد که فکر می‌کنم همین روزها نتیجه نهایی از طرف یونسکو اعلام خواهد شد.

ایرادات یونسکو برای ثبت پرونده مثنوی در حافظه جهانی برطرف شد

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×