» عمومی » ورزشی » خداحافظی پیست‌های اسکی با دستگاه‌های فرسوده/ جلوگیری از اتفاق تلخ
ورزشی

خداحافظی پیست‌های اسکی با دستگاه‌های فرسوده/ جلوگیری از اتفاق تلخ

تیر 22, 1394 005

پیست‌های اسکی به واسطه نداشتن تجهیزات و وسایل استاندارد هر ساله اتفاقات تلخ و جبران ناپذیری را رقم می‌زنند به همین علت مسئولان به این فکر افتاده‌اند که استانداردسازی را در این پیست‌ها انجام دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، اگرچه بروز حادثه در پیست های اسکی اجتناب ناپذیر است ولی می توان با استاندارد سازی و حفظ قوانین و مقررات آن را به حداقل رساند.

اگر با دیدی منطقی به عملکرد و سابقه پیست های اسکی در سال های اخیر نگاه کنیم به این نتیجه می رسیم که پیست های اسکی ایران ایمنی کافی را ندارند. حتی اگر مسئولان ،همیشه مقصر حوادث و مرگ و میرها در پیست های اسکی را خود اسکی بازان می دانند اما این موضوع باید با جدیت دنبال شود که متصدیان و مدیران پیست های اسکی قانون را دور نزنند.

یکی از بحث‌های سرپوشیده در اسکی ایران وارد کردن تجهیزات اسکی است که به عقیده اغلب کارشناسان بسیاری از آنها فرسوده و کارکرده هستند. ورود این تجهیزات نیز اغلب در حیطه اختیار شرکت هایی محدود و انحصار طلب است. دستگاه هایی که فرسوده بودن را فریاد می کشند و هر لحظه ممکن است جان انسانی را به خطر بیاندازند.

حوادث پیست های اسکی کم نیستند. بسیاری از آنها بنا به دلایلی رسانه ای نمی شوند و شاید تنها آن دسته از مصدومانی که جان خود را از دست می دهند خبرساز باشند اما آنچه اهمیت دارد نقش فدراسیون در مدیریت پیست های اسکی است. پیست هایی که اغلب خود را جدا از فدراسیون می دانند و به نوعی شخصی و یا با سهام بومی ها اداره می شوند.

تلاش های فدراسیون اسکی در ماه های اخیر برای نظارت بر پیست های اسکی تا جایی قوت گرفته است که در آخرین جلسه آنها با مسئولان وزارت ورزش و جوانان در خصوص افزایش حوزه اختیار فدراسیون در پیست های اسکی و مدیریت و تحول و بازنگری و البته اعمال نظر کارشناسی فدراسیون تصمیماتی گرفته شد.

پیست بین المللی دیزین که بسیاری از رقابتهای بین المللی ایران و لیگ داخلی در آن برگزار می شود در میان سایر پیست ها از شرایط خاصی برخوردار است. دیزین هم وسعت زیادی دارد و هم پتانسیل بالایی! میزبانی های ایران در رقابتهای قهرمانی آسیا جوانان آلپاین هم این تجربه را به اثبات رساند که ظرفیت دیزین بالاست به شرط آنکه مدیریت خوبی روی آن باشد. برگزاری رقابتهای جام جهانی اسکی چمن که بزرگترین رویداد این رشته در سراسر جهان است دیزین را بار دیگر به ویترین می کشاند.

اسکی بازان برتر چمن از کشورهای مطرح اروپایی در حالی قدم به پیست دیزین می گذارند که علیرغم تلاش ها هنوز برخی تجهیزات استاندارد نیست. دیزین می تواند در آینده ای نزدیک میزبانی بازی های آسیایی را نیز عهده دار شود. همان پیشنهادی که وزیر ورزش و جوانان در شورای المپیک آسیا مطرح کرد.

کمک از سوئیسی ها برای استاندارد سازی دیزین
یکی از پیشنهادهایی که فدراسیون اسکی اهتمام زیادی روی آن دارد ارتباط با سفارت سوئیس است. تعاملاتي بين سفارت سوئيس به عنوان قطب ورزش اسكي جهان برقرار شده است که این سفارتخانه نیز ابراز تمايل كرده تا با معرفي شركتهاي ذيصلاح بزرگ جهاني نسبت به انجامBOT پيست اسكي ديزين اقدام كند و در سطح جهاني سطح كيفي آن را ارتقاء دهد.

اين كشور تجربه ساخت هتل‌ها و پيست‌هاي اسكي سوچي محل برگزاري بازيهاي المپيك زمستاني 2014 را دارد و قطعاً مي تواند به همراه ساير سرمايه گذاران داخلي وضعيت پيست اسكي ديزين را به لحاظ كيفي دگرگون كند كه براي سالها اثرات آن در ورزش كشور بماند.

البته در این میان شاید شرکت های وارد کننده داخلی کمی مخالفت کنند که راه برای همکاری آنها مطابق با استانداردها و مطالبات فدراسیون و جامعه اسکی فراهم است.

بحث کمپ تیم های ملی نیز که مدتی پیش از طرف ناصر طالبی رئیس فدراسیون مطرح شد یکی دیگر از اولویت های فدراسیون اسکی است. اولویتی که البته فدراسیون خیلی دیر به آن رسید.

به هر حال فرصت خروجی کلامی یک جلسه تا مصوب کتبی و اجرایی آن زیاد است. نیاز پیست های اسکی کشور به خصوص پیست بزرگ و بین المللی دیزین به استانداردسازی پیش از آغاز فصل اسکی تا جایی اهمیت دارد که هر چه سریعتر مسیر برای نظارت ویژه نماینده ای از وزارت ورزش و شرکت تجهیز و توسعه فراهم شود.

جامعه اسکی و علاقه مندان این رشته که کم هم نیستند انتظار دارند وزارت ورزش و جوانان نیز همکاری های لازم را انجام دهد و فدراسیون اسکی نیز همچون سی سال گذشته بی تفاوت نباشد و خود را متولی این رشته در سراسر کشور بداند.

خداحافظی پیست‌های اسکی با دستگاه‌های فرسوده/ جلوگیری از اتفاق تلخ

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×