» عمومی » پزشکی سلامت » 50 درصد خرابی دندانها ارثی و ژنتیکی است/ رابطه دندانهای خراب و کاهش عمر
پزشکی سلامت

50 درصد خرابی دندانها ارثی و ژنتیکی است/ رابطه دندانهای خراب و کاهش عمر

آذر 10, 1392 0011

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه و به نق از مهر ، دکتر کاوه سیدان با عنوان این مطلب که زمانی که فردی دندانهای خود را از دست می‌دهد با این ذهنیت که مشکلی به ‌وجود نمی‌آید مجبور به مصرف غذاهای نرم ‌تر شود، افزود: این دسته غذاها اغلب از کربوهیدرات‌ و موادغذایی پرکالری هستند از اینرو غذاهای با پروتئین کمتر و فیبر کم مصرف می کند و درنتیجه دچار چاقی و اضافه وزن می‌شود و درکنار افزایش چربی‌های دور شکم و تنگی عروق، دستگاه گوارشی وی نیز دچار اشکال جدی می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام این مشکلات موجب می‌شود که اگر قرار باشد فردی 75 سال عمر کند به دلیل این تغذیه نادرست و در پی فقدان دندان، 5 تا 10 سال و یا بیشتر از سالهای عمرش کم می‌شود، گفت:  بی‌دندانی هم بر طول عمر و هم بر کیفیت زندگی اثر سوء می‌گذارد. این موضوع آنقدر مهم است که سازمان بهداشت جهانی در بیانیه سال 2008 خود به موضوع بی‌دندانی در جوامع پرداخت و در یکی از بند‌های مصوبه جهانی بر داشتن دندان به عنوان یکی از لازمه‌های حقوق انسانی تأکید کرد.

دبیر انجمن ایمپلنتولوژی ایران افزود: پیرشدن جمعیت و تغذیه نادرست نیز تأثیرات مخربی دارد که استفاده از ایمپلنت‌های دندانی را چندین برابر خواهد کرد.

این متخصص پروتز دندانی با اشاره به اینکه در دهان هر انسان حداقل حدود 100 میلیون تومان سرمایه دندانی وجود دارد، تاکید کرد: بهترین ابزار بیمه‌ کردن دندانها رعایت بهداشت و اصول مراقبتی آنهاست.

دبیر اجرایی کنگره خاورمیانه ای ایمپلنتهای دندانی کیش گفت: براساس آمار کشورهای اسکاندیناوی و ژاپن برترین و پیشرفته‌ترین نقاط جهان در ارائه خدمات بهداشت و درمان مناسب محسوب می‌شوند.

سیدان اظهارکرد: در سوئد و نروژ بیمه‌‌ها تا حدود زیادی درمان و بهداشت دندان را حمایت می‌کنند ولی این کشورها با جمعیت زیر 10 میلیون نفری خود با ایران قابل مقایسه نیستند. بنابراین، بیمه‌های پایه کشور پوششی ندارند ولی برخی از بیمه‌های تکمیلی تا حدودی برای بعضی از سرویسهای دندانپزشکی تعهد دارند.

مشاور بین الملل رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران تصریح کرد: درحال حاضر هیچ نظارتی بر عملکرد دندانپزشکان جهت درمان با ایمپلنت صورت نمی‌گیرد و تازمانی که تخلفی صورت نگیرد و یا شکایتی از دندانپزشک درمانگر نشود، وی می‌تواند به ایمپلنت‌گذاری خود ادامه دهد.

سیدان گفت: اگرچه متولی رسیدگی به این امر و شکایت احتمالی، سازمان نظام‌پزشکی، سازمان پزشکی قانونی، دادگاه رسیدگی به تخلفات و جرائم پزشکی و سازمان تعزیرات حکومتی محسوب می‌شود ولی با اتفاقات و برنامه‌ریزی‌های در حال انجام، سازمان نظام پزشکی نقش پررنگتری برای رسیدگی خواهد داشت. انجمن ایمپلنتولوژی ایران اگر چه نوپا محسوب می‌شود ولی افراد صاحب نامی در آن عضو شده‌اند. این انجمن اعضای مختلفی از میان متخصصان رشته‌های مختلف دندانپزشکی تخصصی و دندانپزشکی عمومی دارد و هردو گروه مجاز به همکاریهای علمی و عملی هستند.

وی گفت: درراستای اعتبار بخشی و برنامه‌های آموزشی قرار است تا پایان آذرماه با همکاری وزارت بهداشت، تصمیماتی به منظور اعتبار بخشی، اتخاذ شود.

دبیر انجمن ایمپلنتولوژی ایران با تاکید بر اهمیت همایشهای علمی برای دندانپزشکان گفت: کنگره بین المللی ایمپلنتهای دندانی کیش از جمله کنگره‌های خاورمیانه‌ای (گروه بین‌المللی ایمپلنتهای دندانی) است که 14 و 15 آذرماه امسال در جزیره کیش برگزار می‌شود.

وی افزود: این همایش در گذشته در امارات متحده عربی، بحرین و قطر برگزار می‌شد و به نوعی کشورهای عربی منطقه برگزارکننده آن بودند اما این نخستین مرتبه است که جمهوری اسلامی ایران برگزار کننده آن است و امتیازی بین المللی برای کشورمان به شمار می رود. تاکنون حدود 600 نفر میهمان داخلی و حدود 30 میهمان خارجی در این همایش شرکت دارند. 8 سخنران خارجی نیز حضور دارند که برجسته‌ترین آن استاد جهانی ایمپلنت‌های دندانی آقای دکتر نیکلاس لنگ است که درخصوص بیماریهای بافتهای اطراف ایمپلنت فردی شناخته‌شده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×