» اخبار ایران و جهان » روحانی: رویه های قضایی در اختیار مردم قرار گیرد
اخبار ایران و جهان

روحانی: رویه های قضایی در اختیار مردم قرار گیرد

تیر 7, 1394 008

رییس جمهوری گفت: انتظار ویژه از جمهوری اسلامی ایران دستگاه قضایی قوی، کارآمد و در دسترس همگان است، دستگاه قضا باید برای همه شفاف باشد، این شفافیت تنها با قانون نیست بلکه باید رویه های قضایی شفاف و در اختیار مردم قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در همایش سراسری هفته قوه قضاییه که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تبریک این هفته به همه مقامات قضایی، قضات، دادستان ها، رییس قوه قضاییه و ملت ایران افزود: شرط اول توسعه کشور دستگاه قضایی کارآمد است.

وی تاکید کرد: در برخی از کشورها اساسا قضا برمبنای رویه های قضایی است و گرنه یک قانون مدون آنچنانی وجود ندارد.

وی یادآور شد: رویه های قضایی باید تدوین و منتشر شود تا همه مردم حتی بخش های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی به خوبی حس کنند که قانون از دید قاضی چیست. گاهی قانون در مجلس تدوین و تصویب می کردیم اما فهم قاضی از آن قانون با فهم قانونگذار یکی نبود.

رییس قوه مجریه ادامه داد: پس مهم است که رویه های قضایی را در اختیار جامعه بگذاریم تا اعتماد مردم به دستگاه قضایی و آینده زندگی آنها بیشتر و بیشتر شود.

روحانی همچنین گفت: ای کاش امکان پذیر باشد در دولت یازدهم لایحه جرایم سیاسی را تقدیم و تصویب کنیم تا روشن شود جرم سیاسی و امنیتی چیست.

**مبارزه با فساد با هماهنگی قوا امکان پذیر است

رییس جمهوری با یادآوری این که همه دنیا و نسل جوان به ما چشم دوخته اند و در حوزه قضا انتظارات بسیار بالایی از ما وجود دارد، اظهارداشت: قضایی که همه ملت، متظلمین و شاکیان را برابر ببیند؛ قضایی که بین شیعه و سنی، مسلمان و مسیحی، این قوم و آن قوم، این جناح و آن جناح، این حزب و آن حزب کوچک ترین تفاوتی قایل نباشد.

روحانی تصریح کرد: هرکس و در هر مرام و در هر سمت سیاسی که گرایش داشته باشد وقتی به خانه قضا مراجعه می کند، آنجا را خانه برابری و اجرای عدل ببیند؛ این را هم مردم باید ببینند و لمس کنند و هم افکار عمومی جامعه ما و جهان آن را پذیرا باشد.

وی همچنین گفت: امروز بار بسیار سنگینی بر دوش دستگاه قضایی ما است، ما امروز نیاز به حرکت و توسعه و پیشرفت داریم و در شرایطی هستیم که باید زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی آماده کنیم و سرمایه و فناوری را برای سرعت بیشتر پیشرفت کشور جذب کنیم؛ مگر اینها بدون حمایت دستگاه قضا امکان پذیر است؟

رییس دولت تدبیر و امید، شرط اول توسعه در کشور را دستگاه قضایی کارآمد دانست و گفت: روزگاری جوامع بسیار کوچک بود و مردم همدیگر را از نزدیک می شناختند و معاملات به صورت ساده انجام می شد و اگر دعوایی رخ می داد ریش سفید آن محل، مساله را حل می کرد، اما امروز شرایطی است که فرد پولی می دهد و می خواهد ماه ها بعد جنس خاصی تولید و در اختیار او قرار گیرد.

روحانی ادامه داد: فرد، پولی در شعبه بانکی به ودیعه می سپارد بدون این که کارمند بانک را بشناسد و بداند آن پول در اختیار چه کسی قرار می گیرد؛ اعتمادش به آن قرار داد است.

وی با طرح این سوال که پشتوانه این قراردادها در نهایت کیست، گفت: پشتوانه این قراردادها دستگاه قضا است و به خاطر انصاف دستگاه قضا است که پول می دهد و به آینده دل می بندد.

رییس جمهوری یادآور شد: امروز شرایط ما با دیروز متفاوت است و مردم با دستگاه قضا است که حقوق، آبرو، حیثیت و حتی حق آزادی بیان و آزادی اندیشه را برای خود می بینند و با پشتوانه دستگاه قضا است که این اطمینان در جامعه به وجود می آید.

روحانی تصریح کرد: دیروز هر کس قدرت داشت حاکم بود؛ احکم الحاکمین در جامعه دیروز قدرت بود؛ آن کس که می توانست با قدرت دهان طرف را ببندد حق مالکیت طرف را زیر سوال قرار دهد و با پول و امکانات و نفوذ آبروی مردم را زیر پا بگذارد و حتی با قلدران اطرافش جان افراد را بستاند؛ در آن زمان حاکمیت، زور و قدرت بود.

وی ادامه داد: اما در حکومت اسلامی به جای قدرت، عدل و انصاف دستگاه قضا می نشیند؛ در جامعه اسلامی قدرت سیاسی و نظامی حاکم نیست، بلکه حاکم در مسیر حکم خدا عدل، داد و قانون است و این قاضی است که قانون و خدا را می بیند و تنها بر مبنای آن حکم را صادر می کند.

روحانی همچنین اظهارکرد: حتی سرمایه اجتماعی در سایه دستگاه قضا شکل می گیرد و حتی وحدت و انسجام بین اقوام و مذاهب بر مبنای عدالت دستگاه قضا خواهد بود؛ حتی اگر امروز بخواهیم شرایط را برای محیطی بهتر به وجود بیاوریم، این امر بدون فعالیت دستگاه قضا امکان پذیر نخواهد بود.

وی تصریح کرد: امروز باید با فساد مبارزه کنیم اما مبارزه با فساد به غیر از هماهنگی قوا در کنار یکدیگر امکان پذیر نیست البته در زمینه فساد نخستین قدم پیشگیری است و همه باید تلاش کنیم از فساد پیشگیری شود و با قانون گرایی، از بین بردن امضاهای طلایی، ایجاد شفافیت در اطلاعات و از بین بردن استثنائات و مدرن کردن دولت الکترونیک این کار امکان پذیر است.

رییس جمهوری گفت: قانون بهتر، شفافیت بیشتر و دستگاه اداری چابک تر همه می تواند مانع از فساد باشد اما در عین حال اگر فسادی رخ داد، اینجا هم با همکاری سه قوه برای مبارزه با آن لازم است؛ در این زمینه ها باید مسیر معتدلی انتخاب کرد.

روحانی ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور می تواند یاری گر خوبی برای سلامت جامعه باشد اما اگر مقداری سخت گیری ها بیشتر از حد شد باعث می شود مدیریت متوقف شد.

وی تصریح کرد: باید به گونه ای عمل کنیم که جرات را از مدیران جامعه نگیریم؛ در دستگاه های اجرایی گاهی قدرت از مدیران سلب می شود و باید عادلانه و حساب شده با این مساله برخورد کنیم.

** دستگاه قضایی ایران در همه زمینه ها پیشرفته است

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود افزود: دستگاه قضای ما در همه زمینه ها پیشرفته است اما باید از تجربه های کشورهای دیگر نیز استفاده کنیم.

وی گفت: دستگاه قضا باید برای همه شفاف باشد؛ این شفافیت تنها با قانون نیست بلکه باید رویه های قضایی ما شفاف و در اختیار مردم قرار گیرد.

روحانی تصریح کرد: گاهی از یک قانون تفسیرهای مختلف می شود و قاضی ممکن است در مقام صدور رای استنباطی خاص داشته باشد؛ رویه های قضایی باید تدوین و منتشر شود تا همه مردم، حتی بخش های اقتصادی و سیاسی به خوبی حس کنند که قانون از دید قاضی چیست.

روحانی افزود: گاهی قانون در مجلس تدوین می شود اما فهم قاضی از آن قانون با قانون گذار یکی نیست.

وی ادامه داد: این دستگاه قضا است که به جامعه ما نشاط و امید می دهد؛ به آنها اعتماد می دهد تا در زمینه فعالیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی سرزنده و فعال باشند.

رییس جمهوری افزود: ای کاش امکان پذیر باشد که در دولت یازدهم با همکاری دستگاه قضا بتوانیم جرایم سیاسی را معین و تدوین و لایحه آن را تقدیم کنیم و تصویب و روشن شود که جرم سیاسی چیست و جرم امنیتی کدام است.

رییس جمهوری ادامه داد: این، هم به نشاط سیاسی جامعه می افزاید و هم وجهه ما را در دنیا بالاتر و بالاتر می برد؛ قبل و بعد از انقلاب یکی از افتخارات ما شیوه حکومت امیرالمومنین(ع) بود که چگونه با مخالفش برخورد می کرد و چگونه تا مخالفش دست به شمشیر نبرده بود، از آزادی های متنوعی در جامعه مولای ما برخوردار بود، رفتار امیر المومنین(ع) با مخالفین و خوارجی که به بدترین شیوه ها عمل می کردند مولای ما با آنها چگونه عمل می کرد.

وی این سوال را طرح کرد که آیا می توان از سیره پیامبر(ص) و مولایمان به خوبی این تقلید را انجام دهیم تا مردم آینده ای روشن را پیش چشم خود ببینند؟

رییس جمهوری تاکید کرد: در ماه های گذشته همکاری های خوبی بین قوا در زمینه بنگاه ها و مراکز اعتباری غیرمجاز و همچنین ساماندهی مراجع غیرمجاز انجام شد و قوه قضاییه و مجریه در خصوص مطالبات معوق و مبارزه با فساد همکاری های خوبی داشتند.

** شهید بهشتی نقش بسزایی در تهیه، تدوین و تصویب قانون اساسی داشت

رییس قوه مجریه در ابتدای سخنان خود نیز با بیان این که امسال هفته قوه قضاییه با ماه عبادت و قیام و صیام و ماه نزول قرآن و ماه ولایت توام است، گفت: ماه مبارک رمضان فرصت پربرکتی است تا هم از این ماه بهره جوییم و استفاده کنیم و هم در مسیر اجرای عدالت دقیق تر و سریع تر در حرکت باشیم.

روحانی ادامه داد: ماه رمضان که خداوند به ما اجازه دعا و ثنا و ذکر و تماس بیشتر و قرب بیشتر با خود را داد، ماه، ماه اتصال به حق و معنویت و صفای دل و پای بیشتر روح برادری محبت و نزدیکی به یکدیگر است.

وی با گرامیداشت هفته قوه قضاییه اظهارداشت: آغاز این هفته یادآور یک فاجعه بزرگ تاریخی است و آن شهادت یاران عزیز انقلاب، شهید آیت الله بهشتی و 72 تن از نزدیک ترین افراد سخت کوش نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رییس دولت یازدهم با بیان این که شهید بهشتی حق بزرگی نه تنها بر گردن دستگاه قضایی، بلکه برگردن کشور و ملت ایران دارد،گفت: آن شهید خود یک ملت بود و یک امت به تعبیر امام راحل، خاری در چشم دشمنان انقلاب و اسلام بود.

روحانی خاطرنشان کرد اضافه کرد: شهید بهشتی پایه گذار توسعه انسانی اسلامی در این کشور بود، هم در بخش علوم جدید با تاسیس مدارس و آموزشگاه ها و به ویژه دبیرستان دین و دانش در قم و تربیت فرهنگیان و اساتید و هم تحول در حوزه علمیه قم و آشنایی طلاب با روش جدید و با علوم جدید.

وی همچنین گفت: آن شهید در نهضت اسلامی و در حرکت سیاسی امت اسلام و مردم ایران به راهبری امام راحل نقش بسیار تاثیرگذاری داشت، همچنین در تشکیل جامعه روحانیت مبارز و نقشی که برای پیروزی انقلاب بر عهده داشت.

وی ادامه داد: همه آنهایی که در جلساتی که شهید بهشتی در قبل یا بعد از انقلاب حضور داشت ویژگی آن بزرگوار را به خوبی حس می کردند، درجلسات قبل از انقلاب وقتی او می آمد، سخن می گفت، جمع بندی می کرد و تصمیم می گرفت برای همه دل نشین و اطمینان آور بود.

رییس جمهوری تصریح کرد: بعد از انقلاب هم در همه جلسات خصوصی و عمومی وقتی شهید بهشتی اداره می کرد و سخن می گفت به خوبی احساس می شد که به همه جوانب مساله به خوبی توجه و بهترین جمع بندی را ارایه کرده است، یک نمونه آن اداره مجلس خبرگان قانون اساسی و در نهایت تدوین این مدرسن با افتخار برای نظام جمهوری اسلامی ایران بود که او نقشی بسزا در تهیه، تدوین و تصویب قانون اساسی بر دوش داشت.

**شاید کمتر بتوان چهره ای را به مظلومیت شهید بهشتی پیدا کرد

روحانی در بخش دیگر از سخنانش یادآور شد: شاید کمتر بتوانید چهره ای را به مظلومیت شهید بهشتی در تاریخ انقلاب اسلامی پیدا کنید، هنوز هم، همه مظلوم ها را کنار هم ببینیم که سرآمد مظلومین بعد از تاریخ انقلاب، شهید بهشتی بود، چه ها که به او نگفتند و چه نسبت های ناروایی که به او نزدند، چقدر صبر، حوصله و سکوت کرد.

وی افزود: او از لحاظ مدیریت، تلاش و برنامه ریزی و ابعاد مظلومیت یک شخصیت کم نظیر و بی نظیر بود و شهید بهشتی به ما می آموزد که در مسیر انقلاب اسلامی، استقرار نظام اسلامی و احقاق حقوق مردم و منافع ملی باید از همه چیز گذشت حتی از آبرو شخصیت و حیثیت و همه چیز.

رییس قوه مجریه ادامه داد: خدا او را رحمت کند که معمار قضای نوین اسلامی در جمهوری اسلامی ایران نیز بود و امروز هم از برنامه و فکر او بهره می جوییم و استفاده می کنیم

روحانی خاطرنشان کرد: دستگاه قضا برای همه کشورها و هه نظام ها اهمیت ویژه ای دارد اما برای نظام جمهوری اسلامی ایران ویژگی خاصی دارد، شاید در دنیا وقتی به نظام جمهوری اسلامی نگاه می کنند، خیلی توقع نداشته باشند نظام صنعتی ما خیلی با نظام صنعتی دنیا متفاوت باشد و خیلی توقع نداشته باشند مدرنیزه کردن کشاورزی ما با تحولات کشاورزی دنیا تفاوت داشته باشد، حتی نظام بهداشت و درمان ما با نظام بهداشت و درمان جهان خیلی متفاوت باشد، حتی نظام فناوری علم و دانش اما آنچه که مورد توقع ویژه و انتظار ویژه از جمهوری اسلامی ایران است یک دستگاه قضایی قوی کارآمد و در دسترس همگان است.

وی ادامه داد: ما همواره گفتیم و افتخار کردیم به قضای مولای ما امیرالمومنین(ع) به قضای اسلام و همواره قبل و بعد از انقلاب بر اصل عدالت و به ویژه عدالت علوی تاکید کرده ایم.

همایش سراسری قوه قضاییه امروز با حضور سران سه قوه و جمعی از مسوولان قضایی و دستگاه های اجرایی کشور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

http://shamskhabar.ir/wp-content/uploads/81662326-70000491.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×