» عمومی » پزشکی سلامت » روندافزایشی ابتلای زنان به ایدز از طریق روابط جنسی
پزشکی سلامت

روندافزایشی ابتلای زنان به ایدز از طریق روابط جنسی

آذر 6, 1392 0013

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آموزشی وزارت بهداشت گفت، آمار نشان می‌دهد در یکی دو سال اخیر میزان ابتلای زنان از طریق روابط جنسی بیشتر شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر عباس صداقت در نشست خبری روز جهانی ایدز با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت پیشگیری و درمان HIV / ایدز در کشور گفت: ایران جزو معدود کشورهایی است که در این زمینه از آخرین دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری و درمان HIV / ایدز استفاده می‌کند. همچنین جزو معدود کشورهایی هستیم که تاکنون توانسته‌ایم تمام خدمات درمانی و دارویی مربوطه به صورت رایگان در اختیار مبتلایان به HIV / ایدز قرار دهیم.

وی گفت: حدود 13 نوع دارو در 10 شکل مختلف برای HIV وجود دارد که حدود دو تا سه قلم آنها در داخل کشور تولید می‌شود و مابقی وارداتی است.

صداقت در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره کمبود برخی اقلام دارویی بیماران مبتلا به HIV / ایدز، گفت: تا چند ماه گذشته به دنبال پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته بود، مشکلی از نظر دارو وجود نداشت. حدود سه چهار ماه است که به دلایل مسائل ارزی و برخی مسائل مربوط به تحریم‌ها، داروهای ضد ایدز هم مانند دیگر اقلام دارویی دچار مشکل شده است و تاکنون نتوانسته‌ایم بخشی از درخواست‌هایمان را در این زمینه دریافت کنیم. این موضوع را از طریق سازمان غذا و دارو به شدت پیگیریم و به زودی مشکلات داروهای ضد ایدز نیز مانند دیگر داروها برطرف خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر آن که افراد در معرض خطر این بیماری چگونه می‌توانند برای تشخیص این بیماری اقدام کنند، گفت: افراد می‌توانند از طریق مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری به صورت حضوری یا تلفنی سئوالات خود را مطرح و خدمات را به صورت کاملا رایگان و محرمانه دریافت کنند. در هر دانشگاه علوم پزشکی حداقل یک مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری فعال است. شماره تلفن این مراکز به 118 شهرستان‌ها اعلام شده و افراد می‌توانند از این طریق با این مراکز ارتباط برقرار کنند. تمام خدمات آزمایش، مشاوره، مراقبت و درمان HIV / ایدز در این مراکز به صورت کاملا محرمانه و رایگان ارائه می‌شود.

صداقت همچنین گفت: از اول امسال کیت‌های تشخیص سریع HIV در اختیار معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته است و گروه‌های نیازمند با آزمایش HIV می‌توانند از طریق مراکز بهداشتی و درمانی از این کیت‌ها استفاده کنند.

وی همچنین با استناد به آخرین آمار ارائه شده درباره HIV / ایدز از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: تا اول مهرماه سال جاری 27 هزار و 41 مورد HIV / ایدز در کشور شناسایی شده‌اند. حدود 89 درصد مبتلایان را مردان و 11 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. این آمار مربوط به آمار تجمعی از سال 65 تا اول مهرماه سال 92 است.

صداقت افزود: مواردی که فقط در سال 91 ثبت شده، نشان می‌دهد که حدود 33.2 درصد بیماری از طریق روابط جنسی غیرایمن منتقل شده است که از این میان 32.5 درصد مردان و 67.5 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. بنابراین می‌توان گفت در یکی دو سال اخیر میزان ابتلای زنان از طریق روابط جنسی بیشتر شده است.

وی “انجام آزمایش HIV، تشخیص زودتر و درمان موثرتر” را شعار سازمان جهانی بهداشت برای روز جهانی ایدز امسال عنوان کرد و گفت: در صورت مراجعه به موقع فرد برای تشخیص و درمان HIV / ایدز و همچنین پایبندی به درمان، می‌تواند طول عمری برابر با دیگر افراد جامعه داشته باشد. همچنین چرخش ویروس در جامعه نیز کاهش می‌یابد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×