» عمومی » علمی آموزشی » رگ یاب دست اطفال ساخته شد/ پايانی بر زجر تزريق به بيماران خردسال
علمی آموزشی

رگ یاب دست اطفال ساخته شد/ پايانی بر زجر تزريق به بيماران خردسال

تیر 3, 1394 009

پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت ايران با به کارگيری فناوری دوربين‌های ديد در شب موفق به ساخت دستگاه رگ‌ياب دست اطفال شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پانته‌آ مافی، یکی از محققان این طرح با بیان اینکه تزريق به کودکان خردسال يکی از سخت‌ترين کارهای پرستاران است، گفت: تزریق به خردسالان زجر آور است، چرا که رگ‌های خردسالان به دليل نازک بودن به سختی ديده می‌شوند از این رو موجب می‌شود که پرستاران مجبور باشند برای پيدا کردن محل رگ چندين بار سوزن را در دست بيمار خردسال فرو کنند که اين کار بسيار درد آور است.

وی گفت: با به کارگيری فناوری دوربين‌های ديد در شب، به ساخت دستگاه رگ‌ياب دست اطفال شدیم که می‌تواند به مشکل پرستاران در تزريق به دست بيماران خردسال پايان دهد. اين فناوری با پشت‌ سر گذاشتن موفقيت‌آميز آزمايش‌ها، هم‌اکنون در حال طی کردن مراحل دريافت مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

پژوهشگران آزمايشگاه تست‌های غير مخرب دانشکده مهندسی مکانيک دانشگاه علم و صنعت ايران به سرپرستی دکتر محمد رياحی با همکاری گروه تحقيقاتی دکتر علی عبدالعالی، استاديار دانشکده برق اين دانشگاه برای حل اين مشکل موفق شدند تا در يک کار بين رشته‌ای از امواج فروسرخ که در دوربين‌های ديد در شب کاربرد دارد برای ساخت يک دستگاه رگ‌ياب خردسالان بهره بگيرند.

دکتر رياحی درباره اين ايده  با بیان اینکه ما از تفاوت رفتار امواج فروسرخ در عبور از مواد مختلف بهره گرفتيم، توضیح داد: امواج فروسرخ بخشی از طيف امواج الکترومغناطيس هستند که بی ضرر بوده و با چشم انسان قابل رويت نيستند، ولی می‌توان با استفاده از حسگرهايی، آنها را آشکار سازی کرده و تصاوير گرفته شده توسط آنها را به صورتی مرئی برای انسان نمايش داد و اين کاری است که توسط دوربين‌های ديد در شب انجام می گیرد.

عميد مقصودی، از همکاران پروژه نحوه عملکرد رگ ياب دست خردسالان را اينگونه تشريح کرد: در اين دستگاه، نور فروسرخ به صورت کنترل شده و با انرژی مشخص به دست تابانده شده و پس ازعبور از آن توسط حسگرهايی دريافت می‌شود. جريان خون، اثری متفاوت از بافت دست بر روی اين امواج می‌گذارد که اين تفاوت با کمک يک پردازنده، آشکار شده و بر روی يک نمايشگر کوچک به تصوير کشيده می‌شود. بدين‌ ترتيب محل رگ‌های خونی به وضوح برای پرستار، مشخص شده می‌تواند بدون نگرانی، تزريق را در محل انجام دهد.

پيش از اين مدل‌های مختلفی از اين نوع رگ‌ياب‌های دست خردسالان توسط شرکت‌های خارجی به توليد رسيده بود، اما دستگاه‌های خارجی بر خلاف رگ ياب توليد شده در دانشگاه علم و صنعت قابل تنظيم نبوده و هر مدل، تنها سنين مشخصی را پوشش می‌دهد.

رياحی با بیان اینکه به علت قيمت بالا، استفاده از اين دستگاه هم‌ اکنون در کشور ما رايج نيست، افزود:  بنا داريم اين دستگاه را با قيمتی معادل يک دهم نمونه خارجی به بازار عرضه کنيم. اين در حالی است که مسئولين دانشگاه علم و صنعت برای عملی کردن آن هم‌اکنون در حال مذاکره با یک شرکت سرمايه گذاری و یکی از بانک ها هستند تا پس از اخذ مجوزهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آن را به توليد انبوه برسانند.

وی اظهار داشت: پيش بينی می‌شود با توليد انبوه و مقرون به صرفه اين دستگاه سالانه حداقل ۲۵۰۰۰ عدد از رگ‌ياب دست خردسالان برای مصرف مورد نياز مراکز درمانی کشور قابل توليد باشد.

http://media.mehrnews.com/d/2015/06/23/3/1747018.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×