» عمومی » مذهبی و حماسی » خاطرات رزمندگان » نیروی دریایی ارتش از آغاز جنگ تحمیلی تا سیادت بر خلیج فارس
خاطرات رزمندگان - مذهبی و حماسی

نیروی دریایی ارتش از آغاز جنگ تحمیلی تا سیادت بر خلیج فارس

آذر 6, 1392 1013

نیروی دریایی ارتش تا هفتم آذر 1359 یعنی شصت و هفتمین روز جنگ، ضمن انهدام بخش عظیمی از توان دریایی دشمن، سیادت دریایی جمهوری اسلامی ایران را در تمامی پهنه آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس کسب و با قدرت تمام تا پایان جنگ تحمیلی حفظ کند.

 

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه و به نقل از ایسنا، شاید وظیفه نهادهای اجتماعی،فرهنگی و سیاسی باشد که به حفظ میراث رویدادهای تاریخی تأثیرگذار در حافظه تاریخی کشور بپردازند ولی ما هم وظیفه داریم که منصفانه، نقش خودمان را به‌خوبی ایفا کنیم لذا برای ثبت و باقی ماندن افتخارات دفاع مقدس در افکار عمومی جامعه،باید فعّالیت مضاعفی توسط خودمان در این زمینه انجام شود، تصوّر تاریخی در هر کشوری، حائز اهمیت است چون فقدان حافظه تاریخی، عدم وجود را اثبات می‌کند و تصور تاریخی هر کشور، در صورتی احیا می‌شود که آن ملت، تصوری روشن از تاریخ گذشته خود داشته باشد. مقام معظم فرماندهی کل قوا در تاریخ 1372/6/29 در بخشی از بیانات خود چنین فرمودند”هیچ صحنه‌ای مثل صحنه جنگ، برای گزارش خصوصیات یک ملّت و همه چیزهایی که در گزاره تاریخی مورد نظر هست، بهتر نیست، شما هر هدفی در گزارش تاریخی دارید، آن هدف را در گزارش میدان جنگ بهتر می‌توانید به­دست بیاورید.”

 

ویل دورانت مورخ معاصر در کتاب تاریخ تمدن خود در باره تاریخ و جنگ به دو نکته جالب اشاره می‌کند. وی اعتقاد دارد تاریخ سکه‌ای است با دو رویِ هم‌سان، که یک رویِ آن، وقایعی هستند که اتفاق افتاده‌اند و رویِ دیگر سکه، وقایعی هستند که مورخ آنها را ثبت کرده است. (و یا اشخاص ثالثی آنها را برای دیگران تعریف می‌کنند). هر ایرانی و به‌ویژه فرماندهان آتی آجا که اکنون در کسوت دانشجویی در این محل مقدس( دانشکده فرماندهی و ستاد) قرار دارند باید بدانند که اسلاف و پیش‌کسوت‌های آنان تحت چه شرایطی و با چه جان‌فشانی‌هایی موفق شدند نسبت به دفع هجوم دشمن بعثی در دفاع مقدس، عزیزترین گوهر وجود خود را فدا کنند.

 

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که مسئولیت حفاظت از منافع کشور و تأمین امنیت خطوط مواصلاتی دریایی خودی و مسدود کردن خطوط مواصلاتی و معابر وصولی دریایی دشمن را به ‌عهده دارد با ب‌کارگیری قابلیت‌های تخصصی کارکنان متعهد و انقلابی، با نهایت ایثار و فداکاری و با سرفرازی تمام در طول جنگ تحمیلی این وظایف را به انجام رسانده است.

 

نیروی دریایی با توجه به علنی شدن نیّت شوم دشمن و قبل از آغاز تهاجم وحشیانه ارتش بعث عراق با یک اقدام هوشمندانه و به‌موقع، یگان‌های عمده ناوتیپ هشتم که در بندرخرمشهر مستقر بودند و می‌رفت که با آغاز تهاجم دشمن در آب‌راه اَروَندرود محبوس گردند را به خارج از اروندرود انتقال داده و با به‌کارگیری آنها در عرصه‌های مختلف عملیاتی، برگ‌های زرینی را به تاریخ دفاع مقدس بیفزاید.

 

در ادامه این یادداشت به نقل از ارتش می‌خوانیم: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پس از آغاز تهاجم سراسری دشمن، ضمن صدور اولین اعلامیه بین‌المللی دریایی مبنی ‌بر اعلام ضوابط و محدودیت‌های تردد در خطوط کشتیرانی به‌منظور اِعمال محاصره دریایی کشور متجاوز، جهت حضور مستقیم در صحنه و اعمال کنترل و فرماندهی مؤثر، یک قرارگاه مقدم دریایی تحت عنوان نیروی رزمی 421 را در بندر بوشهر تشکیل و کلیه یگان‌های شناور، پروازی، تکاوران، تفنگداران و تیم‌های عملیات ویژه را‌ تحت کنترل عملیاتی این قرارگاه قرار داد.

 

این نیروی رزمی در صحنه‌های مختلف عملیاتی به‌ نحوی به ‌کار گرفته شد که تا هفتم آذر 1359 یعنی شصت و هفتمین روز جنگ، ضمن انهدام بخش عظیمی از توان دریایی دشمن، سیادت دریایی جمهوری اسلامی ایران را در تمامی پهنه آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس کسب و با قدرت تمام تا پایان جنگ تحمیلی حفظ کند. بدین ترتیب می‌توان گفت نیروی دریایی اولین نیرو از نیروهای مسلح کشور بود که توانست به اهداف نهایی جنگ دریایی که همان درهم کوبیدن ماشین جنگی دشمن، کسب و حفظ سیادت دریایی کشور، بستن خطوط مواصلاتی دریایی دشمن و بازنگه‌داشتن خطوط مواصلاتی دریایی خودی است، دست یابد. در این قسمت به معرفی تعدادی از عملیات‌ متهوّرانه این نیرو در طول هشت‌سال دفاع مقدس اشاره می‌نمائیم که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

 

1 – عملیات حماسی دفاع 34 روزه از خرمشهر در آغاز جنگ.

2 – تأمین پدافند سطحی و هوایی (ارتفاع پست) جزایر و سکوهای نفتی کشور از آغاز تهدید تا پایان جنگ تحمیلی.

3 – پدافند از جزیره آبادان و جلوگیری از تکمیل محاصره آبادان و خرمشهر در عملیات کوی ذوالفقاریه.

4 – انجام عملیات پشتیبانی عمومی جزیره آبادان با به‌کارگیری یگان‌های هوادریا و شناورهای سبک نداجا در دوران محاصره زمینی این جزیره.

5 – سلسله عملیات اسکورت کاروان‌های تجاری، نفتکش و کشتی‌های با محموله ویژه.

6 – اجرای تاخت‌های انهدامی علیه پایانه‌های نفتی البکر و الاُمیه در عملیات‌های اشکان و شهید‌صفری.

7 – اجرای عملیات ظفرمند مروارید در منطقه سکوی البکر که نتیجه آن انهدام بخش عظیمی از توان رزمی دریایی دشمن و کسب سیادت دریایی جمهوری اسلامی ایران بود.

 

8 – اجرای پیوسته و مداوم عملیات گشت و مراقبت و کنترل آب‌راه‌ها و معابر وصولی جهت بازنگه‌داشتن خطوط مواصلاتی دریایی کشور.

 

9 – عملیات ره‌گیری و بازرسی کشتی‌های مشکوک جهت بستن خطوط مواصلاتی دریایی دشمن و اطمینان از کامل بودن محاصرۀ دریایی آن کشور.

 

10 – پدافند از جزایر سه‌گانه تنب‌ بزرگ، کوچک و بوموسی در منطقۀ میانی خلیج فارس.

 

11 – عملیات نفوذی تیم عملیات ویژه تکاوران دریایی به عمق مناطق دشمن و انهدام سکوی موشکی و دکل‌های راداری سامانه موشک‌های کرم ابریشم دشمن در منطقة رأس‌البیشه.

 

12 – اجرای عملیات‌های شناسایی و ایذایی در سواحل غربی اروندرود توسط تیم‌های عملیات ویژه تکاوران دریایی.

 

13 – اجرای سلسله عملیات تجسس و نجات در دریا.

14 – عملیات‌های مین‌ریزی آفندی در آب‌راه خورعبدالله.

 

15- اجرای تاخت‌های انهدامی علیه بویه‌های دهانه خورعبدالله توسط تیم‌های عملیات ویژه تکاوران دریایی.

 

16 – رویارویی مستقیم با نیروهای متجاوز آمریکا در راستای پدافند از سکوهای نفتی نصر و سلمان و دفاع از حاکمیّت جمهوری اسلامی ایران در دریا (29 فروردین 1367)

 

17 – تشکیل گروه رزمی تکاوران دریایی و جلوگیری از پیشروی دشمن با ایجاد مواضع پدافندی در محور آبادان- ماهشهر.

 

18 – انجام عملیات تاخت انهدامی تیم گروهانی تکاوران دریایی علیه مواضع توپخانه دشمن در روزهای آغاز جنگ تحمیلی در محور شوش- کرخه به منظور خارج کردن پایگاه هوایی دزفول از برد آتش توپخانه دشمن.

 

19 – اجرای پدافند از جزیره آبادان و تأمین جناح چپ نیروهای عمل‌کننده در عملیات ظفرمند ثامن‌الائمه (شکست حصرآبادان).

 

20 – شرکت مؤثر در تأمین سرپل اولیه غرب کارون و کرخه‌کور در عملیات بیت‌المقدس و اجرای مأموریت آفندی در محور آبادان – خرمشهر و آزادسازی و پاک‌سازی بخش شرقی مناطق اشغالی خرمشهر.

21 – شرکت مؤثر در عملیات‌ خیبر و بدر با به‌کارگیری اسکادران‌های بالگرد و هواناو و شناورهای هجومی در مناطق هورالهویزه، هورالعظیم و جزایر مجنون.

 

22 – شرکت مؤثر در عملیات والفجر8 و تصرف بندرفاو.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×