» عمومی » علمی آموزشی » 13 مغز متفکر که زندگی جهانیان را متحول کردند / تصاویر
علمی آموزشی

13 مغز متفکر که زندگی جهانیان را متحول کردند / تصاویر

تیر 2, 1394 008

معمولا از هر 10 نفری که یک کار جدیدی را شروع می‌کنند تعدادی شکست می‌خورند اما آنهایی که موفق می‌شوند یک ویژگی مشترک دارند و آن داشتن ایده نو است.

به گزارش ایسنا در این مطلب قصد داریم به معرفی افرادی در حوزه فن آوری بپردازیم که توانسته‌اند با فکر بکر خود به میلیاردرهای خودساخته تبدیل شوند.

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

1- لری پیج و سرگئی برین، دو دانشجوی دکترا در دانشگاه استنفورد بودند که اولین بار ایده ساخت یک موتور جست‌وجوگر اینترنتی به ذهنشان رسید. اما موتور مد نظر آنها نسبت به دیگر موتورهای جست‌وجو قدری متفاوت بود بطوریکه این موتور جست‌وجوگر تعداد و وابستگی لینک‌های بین صفحات را بررسی میکرد نه فقط کلمات کلیدی در آنها را.

موتور جست‌وجوی گوگل در حاضر بازار اینترنت را در سلطه خود دارد و دارایی این شرکت به بیش از 66 میلیارد دلار می‌رسد. گوگل هم اکنون به بیزینس‌های دیگری نیز ورود کرده است. این شرکت محبوب ترین سیستم عامل موبایلی جهان (اندروید) را می‌سازد و محبوب ترین وب سایت اشتراک ویدئو در جهان (یوتیوب) را اداره می‌کند.

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

گوگل همچنین به این نوآوریها راضی نشده و در حال پیشبرد یک سری پروژه های آینده نگرانه نظیر عینک هوشمند و خودروی بدون راننده است. پیج و برین هم اکنون هر یک حدود 30 میلیارد دلار دارایی دارند.

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

2 – مارک زوکربرگ، دانشجوی دانشگاه هاروارد بود که ایده طراحی وبسایتی به ذهنش رسید که می‌توانست کاملا موفق شود یا اینکه به یک شکست تمام عیار برای وی تبدیل شود. زوکربرگ دریافت که چطور از فن آوری برای مرتبط کردن مردم جهان استفاده کند و از اینرو فیس‌بوک را راه اندازی کرد.

 

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

به گزارش ایسنا، به نقل از بیزینس اینسایدرزوکربرگ 31 ساله که ظرف کمتر از یک دهه فیس‌بوک را به شرکتی با دارایی 250 میلیارد دلاری تبدیل کرد، در حال حاضر بیش از 35 میلیارد دلار ثروت دارد.

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

3- مایکل بلومبرگ زمانیکه در دهه 1970 میلادی به عنوان یک واسطه در بورس وال استریت کار میکرد متوجه شد که شرکتهای مالی برای اطلاعات اقتصادی و تجاری معتبر پول خوبی می‌پردازند. بلومبرگ شرکتی را راه اندازی کرد که فورا اطلاعات مهم مالی را از طریق پایانه‌های رایانه ای اختصاصی ارائه می‌داد.

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

بلومبرگ با درآمد سالانه هشت میلیارد دلار هم اکنون یکی از قدرتمندترین شرکت‌های رسانه ای و اطلاعات مالی در جهان است. داراییهای مایکل بلومبرگ 37 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

4- جف بزوز در اوایل دهه 1990 کارمند یکی از شرکتهای بازار بورس آمریکا بود که تصمیم گرفت برای خود شرکتی دست و پا کند. وی در نهایت به این فکر رسید که یک کتاب فروشی آنلاین راه بیندازد. وب‌سایت آمازون در حال حاضر هر چیزی از کتاب گرفته تا مبلمان به فروش می‌رساند.

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

دارایی این شرکت در حال حاضر چیزی در حدود 200 میلیارد دلار و فروش سالانه آن 88 میلیارد دلار است. ثروت و دارایی‌های بزوز حدود 38 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

5- لری الیسون که در حومه شیکاگو بزرگ شده، دوران کودکی سختی را سپری کرد و دو بار کالج را ترک کرد. وی زمانیکه در اواسط دهه 1960 در سن 22 سالگی به کالیفرنیا نقل مکان کرد گزارشی از شرکت آی بی ام درباره زبان برنامه نویسی پایگاه داده SQL مشاهده کرد.

 

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

الیسون تحت تاثیر گزارش آی بی ام با استفاده از زبان SQL پایگاه داده اوراکل را طراحی کرد که می‌توانست روی رایانه‌هایی غیر از رایانه های آی بی ام کار کند. پس از چند سال اوراکل اوج گرفت و به محبوب ترین پایگاه داده جهان تبدیل شد.

ارزش اوراکل در حال حاضر 195 میلیارد دلار برآورد میشود و الیسون با دارایی در حدود 65 میلیارد دلار یکی از ثروتمندترین افراد جهان به حساب می‌آید.

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

6- بیل گیتس و پل آلن بنیانگذاران مایکروسافت در سال 1975 یک آگهی درباره “آلتر 8800” یکی از اولین انواع رایانه‌های کوچک مشاهده کردند. آنها یک زبان برنامه نویسی به نام بیسیک نوشتند که به کد پایه ای برای آلتر 8800 تبدیل شد.

مایکروسافت کمی بعد یک سیستم عامل به نام داس ساخت و مجوز آن را به آی بی ام واگذار کرد. چند سال بعد مایکروسافت ویندوز را خلق کرد که گرافیک رابط کاربری آن نسبت به داس بهتر بود. از آن زمان تاکنون مایکروسافت به یکی از بزرگترین شرکتهای فن آوری در کل تاریخ تبدیل شده و بازار رایانه های رومیزی و نرم افزار را تحت اختیار خود دارد.

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

مایکروسافت یک شرکت 370 میلیارد دلاری است که در حوزه های مختلف از سرورها و مراکز داده گرفته تا بازیهای رایانه ای و گوشی تلفن همراه فعالیت می‌کند. بیل گیتس با دارایی خالص بالغ بر 80 میلیارد دلار ثروتمندترین مرد جهان محسوب می‌شود.

 

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

7- مارک بنیوف زمانیکه در سال 1998 شرکت سیلزفورس را تاسیس کرد یک ایده انقلابی در ذهن داشت. او قصد داشت نرم افزار را روی اینترنت ارائه کند که این کار نصب و به‌روزرسانی آن سریع‌تر و آسان‌تر می‌کرد.

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

سیلزفورس کار خود را به عنوان یک سرویس برای فروشندگان شروع کرد اما اکنون نرم افزارهای مختلفی برای بازاریابی، خدمات مشتریان و حتی تحلیل داده‌ها دارد. سیلزفورس یکی از اولین شرکتهای نرم افزاری است که به فروش پنج میلیارد دلاری رسیده است. ثروت بنیوف حدود سه میلیارد و 800 میلیون دلار برآورد می‌شود. وی همچنین یک پیشتاز در بازار حافظه‌های مجازی به حساب می‌آید.

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

8- مارک کوبان یکی از اولین کارآفرینان اینترنتی در دهه 1990 است. وی براساس ایده ارائه امواج ماهواره ای از طریق اینترنت یک شرکت به نام Broadcast.com راه اندازی کرد. وی بعدها این شرکت را به قیمت پنج میلیارد و 700 میلیون دلار به یاهو فروخت.

 

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

Broadcast.com در حال حاضر وجود ندارد اما تردیدی نیست که کوبان که دارایی هایش در حال حاضر سه میلیارد دلار تخمین زده می‌شود یکی از موفق ترین کارآفرینان خودساخته در حوزه فن آوری است.

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

9- جک ما پس از سفر به آمریکا در سال 1995 بسیار تحت تاثیر اینترنت قرار گرفت. وی کمی بعد دو شرکت اینترنتی راه اندازی کرد که هردو شکست خوردند. وی در سومین تلاش خود شرکت علی‌بابا را که یک بازار آنلاین برای واردات و صادرات است تاسیس کرد. در این بازار صادرکنندگان می‌توانند فهرست محصولات خود را درج کنند و واردکنندگان به طور مستقیم از آنها خرید کنند.

 

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

علی‌بابا ناگهان اوج گرفت و تا سال 1999 پنج میلیارد دلار از گلدمن ساش و 20 میلیارد دلار از سافت بانک بدست آورد. 15 سال پس از آن تاریخ این شرکت بیش از 200 میلیارد دلار دارایی دارد و ثروت خالص جک ما بیش از 24 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

10- جان کوم قصد داشت یک اپلیکیشن برای فهرست شماره تلفن‌ها بسازد که به‌روزرسانی استاتوسها را در کنار نام افراد نشان دهد. این اپلیکیشن همچنین مکان یا در دسترس بودن مخاطب را نشان می‌داد.

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

واتس اپ سپس قابلیت‌ها و نوتیفیکیشن‌های خودکار را شامل شد و بعد از آن به یک پلت فرم پیام‌رسانی تبدیل شد. در سال 2014 فیس‌بوک اپلیکیشن واتس اپ را به قیمت 19 میلیارد دلار خریداری کرد. این سرویس هم اکنون بیش از 800 میلیون کاربر ماهانه فعال دارد و دارایی کوم بیش از شش میلیارد و 800 میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

 

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

11- جری یانگ و دیوید فیلو زمانیکه که دانشجوی دانشگاه استنفورد بودند ایده راه اندازی راهنمای وب‌سایت‌ها را در سر داشتند. آنها “راهنمای جری و یانگ برای اینترنت” را راه اندازی کردند. یک سال پس از راه اندازی این سایت به یکی از محبوب ترین سایتها در جهان تبدیل شد.

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

آنها سپس نام این سایت را به یاهو تغییر دادند که تا به امروز یکی از بزرگترین پورتالهای اینترنتی در جهان بوده است. دارایی یاهو هم اکنون 38 میلیارد دلار است. یانگ در حال حاضر نقشی در یاهو ندارد و شرکت سرمایه گذاری خود را اداره می‌کند. دارایی خالص وی دو میلیارد دلار برآورد می‌شود. اما فیلو هنوز در هیات مدیره یاهو حضور دارد و ثروتش حدود سه میلیارد دلار است.

 

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

12- مایکل دل زمانیکه دانشجوی دانشگاه تگزاس بود برای فروش مستقیم رایانه به مشتریان با دور زدن فروشندگان راهی پیدا کرد. وی شرکتی به نام دل تاسیس کرد که کار آن مونتاژ قطعات رایانه و فروش آن با قیمت پایین تر بود. شرکت دل در اولین سال فعالیت خود شش میلیون دلار فروش کرد. کمی بعد فروش این شرکت بالا رفت و تا سال 2001 به بزرگترین سازنده رایانه در جهان تبدیل شد.

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

دل در سال 2013 با پرداخت 24 میلیارد و 900 میلیون دلار به یک شرکت سهامی خاص تبدیل شد و ارزش آن هم اکنون حدود 18 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

13- نیک وودمن به عنوان یک موج سوار مشتاق قصد داشت که به علاقه‌مندان این رشته کمک کند که همانند حرفه‌ایها تصاویر بهتری از خود بگیرند. اگرچه دوربین ابداعی وودمن بنام GoPro در موج سواری گل نکرد اما در اتوموبیلرانی شکوفا شد.

اخبار,اخبار علمی ,مغز متفکر

سهام GoPro سال گذشته به فروش گذاشته شد و اکنون حدود هفت میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه دارد. دارایی خالص نیک وودمن حدود 2.5 میلیارد دلار است.

 

اخبار علمی – ایسنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×