» عمومی » ورزشی » علت باخت آمریکا عصبانیت سرمربی بود/ ایران – لهستان سرنوشت‌ساز است
ورزشی

علت باخت آمریکا عصبانیت سرمربی بود/ ایران – لهستان سرنوشت‌ساز است

تیر 1, 1394 007

مشاور ایرانی تیم والیبال آمریکا می‌گوید علت اصلی شکست این تیم برابر ایران عصبانیت و اشتباهات سرمربی آمریکا بوده است. وی همچنین گفت: از بازیکنان آمریکا خواسته بودم در ملا عام چیزی نخورند و ننوشند.

به گزارش خبرنگار مهر، در کاروان اعزامی والیبال آمریکا به ایران نام یک مدیر و مربی سرشناس ایرانی هم به چشم می‌خورد؛ پروفسور ایرج احرابی‌فرد که در سال‌های گذشته به عنوان مربی قرن والیبال آمریکا هم دست یافته بود، این تیم را در بازی با ایران به عنوان مشاور و مدیر همراهی می‌کرد. احرابی‌فرد که تاکنون هفت بازی ایران مقابل آمریکا را از نزدیک دیده است، در کنار نقش تماشاگران، از عصبانی بودن سرمربی آمریکا و اشتباهات او به عنوان اصلی‌ترین دلایل شکست این تیم مقابل ایران یاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ دخالت فنی و تاکتیکی در کار آمریکا نداشته و صرفا به این تیم مشاوره داده است، به اقدام ارزشمند بازیکنان آمریکا قبل از بازی اشاره کرد و گفت: به آمریکایی‌ها توصیه کرده بودم در مقابل مردم روزه دار ایران چیزی نخورند و ننوشند.

گفتگوی مهر با احرابی‌فرد در زیر می‌آید:

* خبرگزاری مهر: نمی‌دانیم آیا باید این گفتگو را با تبریک به شما بابت دو برد متوالی ایران مقابل آمریکا شروع کنیم یا خیر؟

– ایرج احرابی فرد: چرا که نه. من هم به شما تبریک می‌گویم. وقتی از من به عنوان یک مربی ایرانی حاضر در آمریکا خواستند که تیم والیبال را مقابل ایران همراهی کنم، همان موقع گفتم که به عنوان مشاور با شما به ایران می‌آیم و به هیچ عنوان در مسائل تکنیکی و فنی دخالت نمی‌کنم. برای همین می‌توانم از برد ایران راضی و خوشحال باشم.

* ارزیابی شما از این دو پیروزی متوالی چیست؟ آیا قبل از بازی پیش بینی این بردها را داشتید؟

– ایران تیم خیلی خوبی است. من هفت بازی ایران با آمریکا را دیده‌ایم؛ دو تا در ایران و پنج بازی در آمریکا. ایران بهترین بازی‌اش را همین هفته انجام داد. آمریکا تیم بسیار خوبی است ولی در دو بازی اخیر مقابل ایران زیاد اشتباه داشت. این اشتباهات اول از طرف سرمربی آمریکا بود که بهترین بازیکنانش را بیرون کشید و بازیکنان دیگرش را بازی داد. اشتباهات از سوی پاسور آمریکا هم ادامه داشت.

* چقدر احتمال می‌دهید ایران از این گروه صعود کند؟

– ایران دو برد خوب مقابل آمریکا گرفت. الان رقیب ایران لهستان است. اگر دو بازی دیگر را مقابل لهستان با برد پشت سر بگذارد، امید به بالارفتن بیشتر هم می‌شود.

* آیا بعد از بازی با سرمربی تیم آمریکا درباره باخت تیمش صحبت کردید؟

– بله؛ من به او گفتم خشم و عصبانیتش را کنار بگذارد. به سرمربی آمریکا گفتم وقتی عصبانی هستی، فکرت از بین می‌‌رود و برای همین است که در ترکیب، پاسور دوم تیم را می‌گذاری که اشتباه می‌کند. من به عنوان پیر دیر والیبال آمریکا بعد از بازی به سرمربی تیم گوشزد کردم که به جای عصبانی بودن، با خردمندی کار کند.

دیدار تیم های ملی والیبال ایران و آمریکا

* چطور متوجه عصبانیت سرمربی آمریکا شدید؛ در حالی که او در کنار زمین خیلی آرام و منطقی به نظر می‌رسید؟

– از نحوه اَرنج کردن تیم آمریکا کاملا مشخص بود که سرمربی عصبانی است. در طول بازی بارها متوجه شدم سرمربی تیم، بازیکنی را که نباید در زمین باشد، در ترکیب گذاشته است. در عصبانیت است که یک مربی کار غیر عادی انجام می‌دهد. آمریکا اشتباهات زیادی داشت که همه مربیان ایرانی هم آنرا می‌دانند. البته من دیگر نپرسیدم که چرا اینطور بود. در کار سرمربی دخالت نکردم.

* سرمربی آمریکا بعد از بازی اعلام کرد به خاطر عملکرد ایران، شکست خورده است.

– البته که اینطور است. برد، حق ایران بود. ایران از همه لحاظ از آمریکا برتر بود. آنها در دریافت و دفاع روی تور بهتر بودند. ایران حتی پاسور بهتری داشت که توانست در حمله قدرت را زیاد کند. آمریکا که همیشه روی دفاع تور و دریافت‌ها معروف است، اینبار مقابل ایران در سطح دوم قرار داشت.

* حضور تماشاگران ایران در سالن چقدر در این پیروزی‌ها نقش داشت؟

– در هر صورت تماشاگران که تاثیر خودش را داشت ولی نه در این حد که آمریکا را اینقدر افت بدهد. آمریکا در مسابقات و رقابتهای مختلف بازی کرده است. هدف اصلی آنها کسب مدال طلا یا نقره المپیک است. سرمربی این تیم در رختکن به همین نکته اشاره کرد. او می‌گفت هدف ما المپیک است ولی با این نحوه بازی، آن رقابتها هم برایمان به خطر می‌افتد. در هر حال خوشحالم که این اتفاق در ایران رخ داد. این به رشد والیبال کمک می‌کند و حتی شاید مسئولان را مجبور کند که سالن ۲۰ هزار نفری بسازند.

* پس دلیل اصلی اشتباهات آمریکایی‌ها و شکست این تیم مقابل ایران را چه می‌دانید؟

– در دو بازی رفت در آمریکا، مربی ایران اشتباهاتی داشت. در بازی برگشت، سرمربی آمریکا دو برابر اشتباهات سرمربی ایران را داشت. قبل از بازی گفته بودم تیمی که در زمین «حاضر» باشد، پیروز می‌شود. یک تیم ممکن است با تمام خصوصیات و توانایی‌هایش به زمین بیاید ولی آنطور که باید و شاید بازی نکند. در هر صورت نمی‌توان ارزش بازی خوب ایران را پایین آورد.

دیدار تیم های ملی والیبال ایران و آمریکا

* معادله این گروه با بردهای ایران تا اندازه زیادی تغییر کرده است. مدعیان اصلی صعود را چه تیم‌هایی می‌دانید؟

– تصور می‌کنم دیدار ایران و لهستان سرنوشت گروه را مشخص خواهد کرد.

* اقدام بازیکنان آمریکا قبل از شروع بازی و آب نخوردن تا هنگام اذان در سالن بازتاب مثبت زیادی داشت. این توصیه از سوی شما صورت گرفته بود؟

– من به عنوان مشاور با تیم آمریکا به ایران آمدم و از آنها خواسته بودم که چند چیز را در ایران رعایت کنند. آدم باید به قوانین هر کشور احترام بگذارد. به بازیکنان آمریکا گفته بودم در ماه رمضان غذا خوردن و یا نوشیدن آب در ملا عام و جلوی مردم روزه دار درست نیست. چند توصیه فرهنگی دیگر هم به آنها داشتم. بازیکنان آمریکا واقعا بچه‌های خوبی هستند و به این مسئله احترام گذاشتند.

* آیا آمریکا از میزبانی ایران راضی بود؟

– واقعا میهمان نوازی ایران عالی بود. آمریکایی‌ها از هر نظر راضی بودند. آنها نسبت به ایران دیدی نداشتند و نمی‌دانستند چطور از آنها پذیرایی می‌شود ولی از استقبال مردم و نحوه میزبانی ایران به شدت راضی بودند.

* حتی نحوه تشویق تماشاگران هم آنها را ناراحت نکرد؟

– از این نحوه تشویق ناراحت نبودند. همانطور که گفتم از نحوه پذیرایی و اینکه مردم ایران هم دوست داشتند با آنها عکس بگیرند، خوشحال و راضی بودند. ورزش اصلا مسائل دیگر را در بر نمی‌گیرد. بیشتر عمر یک ورزشکار در زمین ورزش می‌گذرد و مسائل دیگر واقعا اهمیت ندارد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×