» اخبار ایران و جهان » آمريکا آماده است به هر قيمتی با ايران توافق کند
اخبار ایران و جهان

آمريکا آماده است به هر قيمتی با ايران توافق کند

خرداد 28, 1394 008

پایگاه اینترنتی “دبکا فایل” وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی در گزارشی نوشت اظهارنظر اخیر وزیر امور خارجه آمریکا نشان می دهد واشینگتن می خواهد در مذاکرات هسته ای با ایران از مواضع خود کوتاه بیاید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛پایگاه اینترنتی “دبکا فایل” وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی در گزارشی نوشت اظهارنظر اخیر وزیر امور خارجه آمریکا نشان می دهد واشینگتن می خواهد در مذاکرات هسته ای با ایران از مواضع خود کوتاه بیاید.
در این گزارش آمده است:

جان کری روز چهارشنبه گفت: « آمریکا و شرکایش در مذاکرات هسته ای بر موضوع به اصطلاح ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران متمرکز نشده اند، زیرا آنها تقریبا تصویر کاملی از فعالیت های گذشته ایران دارند». این اظهارنظر خلاصه ای از تناقضات و دروغ ها بود.
دبکا فایل در اینجا به پنج مثال اشاره می کند تا نشان دهد آمریکا – در گذشته و حال- درباره فعالیت های هسته ای ایرانی ها اطلاعات کافی ندارد.
1. با وجود درخواست های پی در پی بین المللی برای کنترل و بررسی آزمایش های انفجار هسته ای در مجموعه نظامی پارچین، همچنان این مجموعه بر روی بازرسان بین المللی بسته است. بدون اطلاعات دقیق، آمریکا و اسرائیل همچنان درباره فعالیت های این مرکز نظامی مشکوک هستند. با وجود این، کری می گوید« ما می دانیم آنها چه کرده اند».
2. در تاسیسات زیرزمینی فردو، که برای همه روشن است ایرانی ها در آنجا غنی سازی اورانیوم را با دستگاه های پیشرفته سانتریفوژ انجام می دهند- تنها پس از کشف این فعالیت ها، ایران آن را تایید کرد- اما هیچ اطلاعاتی درباره دیگر فعالیت هایی که در این تاسیسات زیرزمینی انجام می شود، در دست نیست.
3. ایران به انجام فعالیت در سایت های محرمانه معروف است. هرچند تردیدهای بسیاری در این زمینه وجود دارد، به علت دسترسی نداشتن به سایت های ایران، شواهد موثقی برای اثبات تردیدها درباره فعالیت های هسته ای ایران وجود ندارد.
4. سازمان های اطلاعاتی آمریکا هنوز اطلاعات کاملی درباره همکاری هسته ای ایران و کره شمالی و یا برنامه های مشترکشان برای توسعه موشک های بالستیک در دست ندارند.
بارها هیئت های نمایندگی از دانشمندان هسته ای دو کشور از تاسیسات هسته ای یکدیگر بازدید کرده اند، اما تا کنون هیچ کس نتوانسته است اطلاعات دقیقی درباره مبادلات این دو کشور به دست آورد. سوال این است اگر ایران قصد ندارد سلاح اتمی بسازد چرا این همکاری ادامه دارد؟ و این که این همکاری تا چه میزان بوده است؟ پاسخی برای هیچ یک از این دو سوال وجود ندارد.
5. بازرسان آمریکایی و بین المللی هیچ یک تا کنون به طور مستقیم به دانشمندان هسته ای ایران که در پروژه های نظامی هسته ای فعالیت دارند، دسترسی نداشته اند. تنها اطلاعات اندکی از افرادی که از ایران فرار کرده اند در دست است. تا حالا تهران همه درخواست ها را برای مصاحبه با دانشمندان رد کرده یا نادیده گرفته است.
بنابراین زمانی که کری می گوید مذاکره کننده ها« تقریبا تصویر کاملی از فعالیت های گذشته ایران دارند» به ایران اجازه می دهد از فشارها برای ارائه اطلاعات یا حتی در اختیار قرار دادن تاسیسات مشکوکش برای بازرسان بین المللی شانه خالی کند.
از نظر آمریکا جایز است برای رسیدن به هدف مهمش یعنی امضای توافق نهایی هسته ای با ایران تا سی ام ژوئن، همه این جزئیات نگران کننده را نادیده بگیرد.
باب کورکر سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته امور خارجی سنای آمریکا در پانزدهم ژوئن در نامه ای به باراک اوباما رئیس جمهور گفت« مشاهده تفاوت بسیار میان اهداف اصلی شما و اظهارات پنج بعلاوه یک در جریان مذاکره با ایران حیرت آور است». منظور وی این بود که مذاکره کننده ها از مواضع اولیه خود عقب نشینی کرده اند. به عنوان مثال می توان به عقب نشینی از تلاش برای توافق بیست ساله به یک توافق ده ساله و آمادگی برای صدور مجوز برای ادامه برنامه موشک های بالستیک تهران و ادامه تحقیق و توسعه روی سانتریفوژهای هسته ای اشاره کرد.
البته باید در نظر داشت امتیازات دولت اوباما برای تضمین توافق هسته ای به موارد فوق ختم نمی شود و بیشتر از این ها است. منابع دبکا فایل افشا کرده اند که واشنگتن آماده می شود از موضع خود مبنی بر بازرسی های اعلام نشده بر اساس پروتکل الحاقی عقب نشینی کند و با محدود کردن بازرسی ها تنها به تاسیسات هسته ای که ایران مشخص کرده است و تنها پس از اعلام دو هفته ای موافقت کند.
اوباما با پذیرش درخواست ایران برای تقسیم توافق نهایی به دو قسمت، مهم ترین امتیاز را به ایران هدیه کرده است. بخش اول علنی اعلام خواهد شد و بخش بعدی که شامل پروتکل های فنی است محرمانه خواهد ماند. وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکایی تلاش های بسیاری کرد تا هر دو بخش منتشر شوند و معتقد بود در غیر این صورت رئیس جمهور نمی تواند مجوز کنگره را برای توافق هسته ای دریافت کند. اما با نظر وی موافقت نشد. رئیس جمهور آمریکا چنین رویکردی را نیز درباره تحریم ها اجرا کرد. در حالی که وی ادعا می کرد تا زمانی که ایران تعهدات خود را اجرا نکند، تحریم ها علیه آن لغو نخواهد شد، اما به شرکت های آمریکایی اجازه داد با شرکت های ایرانی برای تجارت وارد مذاکره شوند.

http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1394/3/28/3289989_426.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×