» عمومی » فناوری اطلاعات » پهنای باند را ۲۵ برابر قیمت خرید به مردم می‌فروشند
فناوری اطلاعات

پهنای باند را ۲۵ برابر قیمت خرید به مردم می‌فروشند

خرداد 26, 1394 009

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: بر اساس این گزارش وزارت ارتباطات پهنای باند را ۲۵ برابر قیمت خریداری شده به مردم می‌فروشند که این گرانفروشی است.

به گزارش خبرنگار مهر، نادر قاضی‌پور در جلسه علنی امروز مجلس و در طرح سئوال ملی خود از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه امروز تمام فعالیت‌های علمی، اجتماعی، اقتصادی و دانشگاهی بر مبنای فعالیت‌های ارتباطی انجام می‌شود، به موضوع استفاده از توان داخل در حوزه فناوری اطلاعات اشاره کرد و اظهار داشت: تنها راه برون‌رفت از تحریم‌ها، توجه به تولید ملی است.

وی در توضیح موارد سئوال خود از محمود واعظی وزیر ارتباطات، گفت: پیامک‌های زیادی به طور تبلیغاتی و روزانه بر روی گوشی تلفن همراه مشترکان ارسال می‌شود که هیچ نظارتی بر آن نمی‌شود؛ حتی این پیامک‌های تبلیغاتی به صورت غیرمتناسب برای دانش‌آموزان نیز ارسال می‌شود که برای آنها مضر است.

قاضی‌پور تصریح کرد: مگر گوشی تلفن همراه مردم بیلبورد تبلیغاتی است که هر روز انبوهی از پیامک‌ها بر روی آن ارسال می‌شود؟! وزارت ارتباطات هیچ اقدامی در این رابطه انجام نداده است.

نماینده مردم ارومیه در همین رابطه به اختلال در شبکه ارسال پیامک در روزهای شلوغ و اعیاد و مناسبت‌ها اشاره کرد و افزود: در این ایام هیچ اقدامی از سوی شرکت‌های وابسته به وزارت ارتباطات برای توسعه کشش شبکه پیامک انجام نمی‌شود؛ پیامک‌های مشترکان به همدیگر ارسال نمی‌شود، اما پول آن را دریافت می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با طرح این سئوال که چرا برای توسعه BTS و شبکه تلفن همراه هیچ اقدامی انجام نمی‌شود؟ خاطر نشان کرد: در برخی شهرها خطوط تلفن ثابت فروخته شده و به مشتریان گفته شده است که این خطوط مبتنی بر فیبر نوری هستند و وزارت ارتباطات نمی‌تواند خدمات اینترنت را برای آنها ارائه دهد؛ چرا وزارتخانه نسبت به منافع ذینفعان بی‌توجهی می‌کند؟!

قاضی‌پور با بیان اینکه ودیعه‌های مشترکان تلفن همراه در جریان خصوصی‌سازی بر باد رفته است، ادامه داد: نظارت بر اپراتورها بسیار ضعیف است و شرکت مخابرات به صورت نظامند و مستمر این مساله را پیگیری نمی‌کند.

وی همچنین به بلاتکلیفی کارگزاران مخابرات روستایی در ارتباط با شرکت مخابرات اشاره کرد و اظهار داشت: سال‌هاست موضوع بیمه و قرارداد کارگزاران مخابرات روستایی در بودجه‌های سنواتی قید می‌شود، اما مخابرات هیچ اقدامی برای اجرایی این حکم نمی‌کند.

قاضی‌پور در ادامه با بیان اینکه شرکت‌ مخابرات و اپراتورها تبدیل به واردکننده اصلی در کشور شده‌اند و این کار با مجوز وزارت ارتباطات انجام می‌شود، تصریح کرد: چرا به وعده‌های خود برای حمایت از مصرف‌کنندگان داخلی فناوری اطلاعات عمل نمی‌کنید؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گرانفروشی پهنای باند در سال ۹۳، اضافه کرد: طبق گزارش مرکز پژهش‌های مجلس، پهنای باند را ۲۵ برابر قیمت خریداری شده به مردم می‌فروشند.

وی با اشاره به اظهارات مسئولان وزارت ارتباطات که از تکمیل شبکه ملی اطلاعات خبر می‌دهند، گفت: اگر این کار انجام شده پس چرا دستگاه‌های دولتی و مردم به آن متصل نشده‌اند؟ اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، طبق قانون باید قیمت پهنای باند به یک دهم قیمت خارجی آن کاهش یابد که این اتفاق هم نیفتاده است.

بر اساس این گزارش، پس از توضیحات تکمیلی وزیر ارتباطات و با قانع نشدن نماینده سئوال‌کننده از پاسخ وزیر، پاسخ‌های محمود واعظی به رای گذاشته شد که نمایندگان با ۱۰۱ رای موافق، ۶۷ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ حاضر، از پاسخ‌های وی قانع شدند.

http://media.mehrnews.com/d/2014/11/12/3/700055.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×