» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » فولاد مبارکه » بومی سازی قطعه خط توليد در شرکت فولاد مبارکه
فولاد مبارکه

بومی سازی قطعه خط توليد در شرکت فولاد مبارکه

خرداد 24, 1394 3071

با طراحي و ساخت سيستم حفاظتي پايش وضعيت تجهيزات دوار، فولاد مبارکه از واردات اين سيستم ها بصورت کامل بي نياز گرديد. اين سيستم که بر روي تجهيزات دوار حساس خطوط توليد نصب ميگردد علاوه بر پايش پيوسته وضعيت تجهيز ونمايش آن در اتاق کنترل از توقفات ناگهاني و ايجاد خرابيهاي ناخواسته جلوگيري مينمايد.

به گزارش پایگاه خبری شمس شهرستان مبارکه، محسن کفيل رئيس بازرسي فني ماشينهاي دوار و تجهيزات عمومي با اعلام اين خبر گفت : امروزه با پيشرفتهايي که در زمينه ساخت قطعات و تجهيزات مکانيکي , الکترونيکي و الکتريکي در صنايع مختلف و پيشرفته دنيا بوجود آمده است و با توجه به حساسيت بسياري از تجهيزات در روند توليد کارخانجات, نياز روز افزوني به نگهداري صحيح و بکارگيري درست از اين تجهيزات در صنايع احساس مي شود از اين رو همزمان با پيشرفت دستگاهها و تجهيزات صنعتي و به موازات آن علوم و تکنولوژيهاي نوين در امر نگهداري و تعميرات جهت استفاده بهينه و حفاظت مناسب از تجهيزات حساس و نيز کوتاهتر کردن روند تعميرات و زمان توقف خطوط توليد، روشهاي متعددي مورد استفاده قرار مي گيرد که يکي از آنها استفاده از سيستم هاي اندازه گيري حفاظتي اعلام هشدار (Alarm) يا توقف (Tripp) در صورت بروز نقص يا اشکال فني در دستگاههاي حساس صنعتي است.

ايشان با بيان اينکه يکي از اين سيستم ها، سيستم حفاظت ارتعاشي (Monitoring & Protection Vibration Sys.) مي باشد افزود: در اين سيستم با قراردادن سنسورهاي ارتعاشي در محل هاي حساس و مناسب و اندازه گيري و ارسال مقادير overall مربوط به اين سنسورها توسط يک واحد محلي نصب شده در کنار تجهيز به اتاق کنترل و نمايش و ثبت اين مقادير ، مي توان وضعيت تجهيز را بطور پيوسته مانيتور کرد و در صورت بروز اشکال با اعمال هشدار يا توقف از به عيب افتادن بيشتر تجهيزات جلوگيري نمود.

وي خاطر نشان کرد: طراحي و ساخت اين سيستمها مستلزم دسترسي به تکنولوژي مربوطه در سه حوزه مکانيک، الکترونيک و نرم افزار ميباشد که لازمه آن داشتن دانش فني بالا در مباحث تخصصي متعددي است . از جمله اين مباحث ميتوان به برداشت دادههاي ارتعاشات ،پردازش سيگنالهاي ارتعاشي در دو حوزه زمان و فرکانس ، حذف نويز ، فيلترينگ ، انتگرال گيري ديجيتال و آنالوگ و پايداري تغذيه اشاره کرد .

محسن کفيل افزود: با توجه به وجود مباني دانش فني در زمينه هاي فوق در بازرسي فني ماشينهاي دوار پروژه طراحي و ساخت اين سيستم در سال 90 تعريف شد . در ابتدا تحقيقاتي در مورد نمونه هاي مشابه خارجي انجام شد. .سپس با الگو گيري از آنها مراحل طراحي اوليه نرم افزار و سخت افزار آماده و شبيه سازي و رفع عيوب اوليه انجام گرديد. در مرحله بعدي طراحي PCB و Schematic سخت افزار نهايي شده و آماده سازي 3 عدد بورد اوليه بعنوان نمونه پيگيري شد.در ادامه کار مونتاژ و تست نهايي سخت افزار و نرم افزار سيستم و رفع عيوب و نواقص مشاهده شده انجام و نمونه اوليه ساخته شد .اين نمونه اوليه بعنوان تست با هماهنگي واحد به موازات سيستم خارجي بر روي يکي از پروسس فنهاي گندله سازي نصب و بمدت 4 ماه تحت مراقبت و مقايسه قرار گرفت و در طي اين مدت کليه اشکالات مشاهده شده مرتفع گرديد. پس از طي مراحل تست کارگاهي کيفيت سيستم بطور کامل توسط بهره بردار مورد تاييد قرار گرفت .

در همين رابطه نويد بهشتي کارشناس بازرسي فني ماشينهاي دوار و تجهيزات عمومي نيز گفت: مشخصات فني اين سيستم در رده بهترين سيستم هاي روز دنيا ميباشد . از جمله اين مشخصات محدوده فرکانسي 1HZ تا 20HZبا دقت و حساسيت بسيار بالا، قابليت محاسبه، اندازه گيري و نمايش مقادير ,Peak ,OverallPeak To Peak سيگنال، انتگرال اول و انتگرال دوم سيگنال (Acceleration & Velocity & Displacement)، قابليت تنظيم سطوح هشدار و خطر در محل توسط کليدهاي تعبيه شده بر روي دستگاه و اختصاص دو رله جهت اعمال آلارم يا توقف تجهيز در صورت عبور سطح ارتعاشات از مقادير مشخص شده براي آن، خروجي کاليبره شده جريان 4-20mA به ازاي هر سنسور جهت ارتباط با PLC در اتاق کنترل و ماژول تغذيه سوئيچينگ ميباشد

با توجه به تکنولوژي بالاي بکار رفته در اين سيستمها و در انحصار بودن آنها در دست چند شرکت خارجي محدود بومي سازي آنها در شرايط تحريمي کشور بسيار حائظ اهميت ميباشد. علاوه بر اين تکنولوژي بالا باعث قيمت زياد نمونه هاي خارجي ميباشد که هزينه تمام شده نمونه داخلي 20 درصد مشابه خارجي است از طرفي باتوجه به اينکه اين سيستم کاربرد حفاظتي دارد بر روي ماشين آلات دوار کاربرد عمومي داشته و قابليت نصب بر روي تمامي تجهيزات دوار فولاد را دارا ميباشند.

وي افزود: با توجه به گذراندن تمام مراحل تست چه در نواحي و چه در بازرسي فني ساخت ،آماده سازي ،تست و کاليبراسيون 30 سري از کارتهاي طراحي شده در داخل مجموعه انجام شد که نصب آنها با صدور درخواستکار و با توجه به گردشکار آماده شده در نواحي متقاضي قابل اجراميباشد. تاکنون بازرسي فني اقدام به نصب يا جايگزيني اين سيستم با نمونه هاي خارجي معيوب و يا غير قابل تهيه بر روي برخي تجهيزات حساس در نواحي توليدي نموده است. به عنوان مثال ميتوان به نصب و راه اندازي اين سيستم بر روي پروسس فن 2 واحد گندله سازي، فن air classifier شماره يک گندله سازي، کولينگ تاورهاي A و B واحد تکميل تختال، کولينگ تاور شماره 6 مجموعه کولينگ تاورهاي ده تايي توزيع آب، کمپرسور FA51 واحد احياء مستقيم اشاره نمود. همچنين نصب و راه اندازي اين سيستم بر روي برخي تجهيزات ديگر نظير کمپرسورهاي مدول E و F واحد احياء مستقيم، فن دمنده B01 واحد احيا مستقيم نورد پيوسته سبا و ديگر پروسس فنهاي واحد گندله سازي در دست بررسي و اقدام ميباشد.

ايشان با اشاره به مزاياي اجراي اين پروژه تصريح کرد: با تکميل اين پروژه علاوه بر بومي سازي و در اختيار گرفتن دانش فني ساخت اين سيستمها در داخل فولاد مبارکه و رفع وابستگي به خارج از مجموعه ، بالغ بر 80 درصد صرفه جويي ارزي و ريالي صورت گرفته است.اين رقم به غير از هزينه هاي نگهداري ، رفع عيوب و ارتقاء اين سيستمها ميباشد که با درنظر گرفتن آنها مقدار صرفه جويي بيش از 80 درصد نيز خواهد بود که با توجه به وجود حدود 600 تجهيز دوار حساس در فولاد مبارکه پيش بيني ميشود بالغ بر 120 ميليارد ريال صرفه جوئي در 3 سال آينده داشته باشيم. مضاف بر اين صرفه جويي ناشي از جلوگيري توقفات ناگهاني در خطوط توليد در مقايسه با صرفه جويي ريالي خود دستگاه رقمي بسيار بيش از ارقام ذکر شده خواهد بود.

محسن کفيل رئيس بازرسي فني ماشينهاي دوار و تجهيزات عمومي در خاتمه از همکاري مديريت بازرسي فني اتوماسيون و ابزار دقيق و همچنين کليه همکاران در مجموعه بازرسي فني اتوماسيون و ابزار دقيق خصوصاً رئيس و کارکنان آزمايشگاه الکترونيک و نيز کارشناسان نواحي توليدي که در روند طراحي و نصب و راه اندازي اين سيستم همکاري داشتند، تشکر و قدرداني کرد.

foolad1

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×