» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » نقش کشاورزان و طبقه محروم در سرنوشت سیاسی شهرستان
شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

نقش کشاورزان و طبقه محروم در سرنوشت سیاسی شهرستان

خرداد 23, 1394 029

پایگاه خبری شمس شهرستان مبارکه – نظام ارباب-رعیتی اصطلاحی است که سال های زیادی بر کشورمان و شهرستانمان سیطره یافته است علی رغم اجرا شدن آن در ظاهر اما در رسانه ها و مطبوعات خیلی کم به این نظام ارباب – رعیتی توجه شده و بر خود لازم دیدم نکاتی در این خصوص یاد آور باشم.

تنها نمونه شهید آوینی بود که در سال 59 به منطقه کرمان رفت و فیلم خان گزیده ها را با همین موضوع ساخت. در این مستند رعیتها نقل می کردند که اربابها با تازیانه به آنها می زدند و جان و مال و ناموسشان امنیت نداشتند. اربابها ظالمانی بودند که به استثمار دیگران می پرداختند و حاکمیت هم با گرفتن رشوه به آنها پروبال می دادند. با رواج مدرسه و مکتب خانه در ایران اربابها فرصت یافتند فرزندان خود را به مدارس بفرستند و اربابان با سواد با قیافه ای مغرورتر به روستاها بر گشتند.

نظام ارباب رعیتی در منطقه ما تا چند سالی پیش رواج داشت موقعی که کشاورزان این منطقه مجبور بودند پس از زحمت های بسیاری که برای به ثمر رسیدن محصول خود می کشیدند هر سال مقداری از این محصول را که برداشت می کردند به اربابان منطقه می دادند. امروزه اگر نگاه حقارت آمیزی نسبت به قشر محروم کشاورز وجود دارد نشانی از همان دید ارباب رعیتی است. با اصلاحات ارضی در سال 1342 داستان ارباب رعیتی به پایان خود نزدیک شد اما این پایان ماجرا نبود چرا که برخی از اربابها با یافتن راهکارهای اداری همچنان جایگاه خویش را حفظ کردند.

انقلاب اسلامی مانند زلزله ای نظام اربابی را به هم ر یخت و حتی تا مدتها داشتن زمین و امکانات ضد ارزش شد اما دوباره پس از مدتی ملاک ارزش و احترام واقع شدن زمین و دارایی شد. عرصه انتخابات عرصه نظام ارباب رعیتی است. گروهی که از قشر محروم جامعه نمایندگی می کنند و به اصطلاح نماینده نظام رعیتی و محروم جامعه هستند و گروهی که از قشر ارباب و سرمایه دار جامعه حمایت می کنند.

کسانی که تا دیروز پا را فراتر از استان خود نگذاشته بودند و در وعده های انتخاباتی حمایت از حقوق کارگر و کشاورز و محروم جامعه را مطرح می کردند پس از رسیدن به پست و مقام و به اصطلاح یک شبه راه صد ساله را طی می نمایند و دیگر باید آنها را در مسافرت های خارجی و لذت بردن از دیدن کشورهای جهان مشاهده نمود اما یک نکته اساسی اینکه به یاد داشته باشیم که اصل وفای به عهد که در اسلام مورد تاکید فراوان قرار گرفته را هیچ گاه فراموش کنیم وبه عهد و پیمانی که با مردم می بندیم تا آخر وفادار باشیم.

عباس ابوطالبی کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس

http://vista.ir/include/articles/images/59a186162ae397dcaff8681785b57fc1.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

تعداد دیدگاهها: 2

  1. سعید

    براستی به چه نکته جالبی اشاره فرمودید
    کسانی که از ترس گم شدنشان با مامان جان به بیرون از خانه میرفتند هم اکنون قاره پیمایی میکنند

  2. رضا

    کشاورز فقیرترین و بیچاره ترین قشر جامعه است زحمت اصلی را کشاورز می کشد ولی سودش مال اربابان و دلالان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×