» عمومی » علمی آموزشی » کشف شیشه در مریخ
علمی آموزشی

کشف شیشه در مریخ

خرداد 22, 1394 0013

در تازه ترین خبر هیجان انگیز از مریخ، دانشمندان ناسا از کشف شیشه در این سیاره خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندانی که در پروژه مدارگرد شناسایی کننده مریخ ناسا موسوم به MRO فعالیت می کنند نتایج کشف بی سابقه ای را در نشریه Geology منتشر کرده اند که در آن از کشف رسوبات شیشه در برخی حفره های مریخ خبر داده اند.

به گفته آنها، این رسوبات نخستین سری از رسوبات کشف شده در مریخ به شمار می آید که می توان به دانشمندان در شناسایی ردپایی احتمالی از حیات در گذشته مریخ کمک کند.

در مریخ، شیشه زمانی شکل گرفته که شهاب سنگها به سطح آن برخورد کرده اند. این برخورد با چنان نیرویی بوده که به ذوب شدن صخره ها منجر شده است. در ادامه این فرآیند، صخره های ذوب شده به سرعت در اتمسفر سیاره سرد شده و به نوعی از شیشه موسوم به «شیشه برخورد» تبدیل شده است.

دانشمندان با بررسی نمونه هایی از این نوع شیشه که ناشی از برخوردهای شهاب سنگی به زمین در میلیونها سال پیش می شود نشان داده اند که برخی از نمونه های این نوع شیشه حاوی ریزذراتی از مواد ارگانیکی هستند.

آنها امیدوارند که اگر حیات در مریخ وجود داشته است پس احتمالا باید ردپایی از آن در رسوبات شیشه ناشی از برخوردهای شهاب سنگی وجود داشته باشد.

دانشمندان ناسا نسبت به واقع گرایانه بودن این نظریه امیدواری زیادی دارند تا آنجاکه به احتمال زیاد مقصد بعدی مریخ نشین آتی ناسا که در سال ۲۰۲۰ به سوی این سیاره پرتاب می شود، نواحی مملو از رسوبات شیشه این سیاره خواهد بود.

1732971

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×