» اخبار ایران و جهان » اخبار ورزشی » استقبال بین المللی از توافق هسته ای ژنو/ رهبران جهان درباره توافق چه گفته اند
اخبار ورزشی

استقبال بین المللی از توافق هسته ای ژنو/ رهبران جهان درباره توافق چه گفته اند

آذر 4, 1392 1014

به گزارش ایرنا، کشورهای مختلف جهان از توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در ژنو استقبال و اعلام کردند این توافق می تواند مسیر حرکت را در اینده مشخص کند.

** بان کی مون : آغاز یک موافقت تاریخی

مارتین نسیرکی سخنگوی بان کی مون با اعلام این خبرخاطر نشان کردکه دبیر کل سازمان ملل از توافق اولیه هسته ای ˈبه گرمی استقبال کرده است و گفت که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل روز یکشنبه گفت که توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 می تواند برای خاورمیانه تاریخی باشد.

بان کی مون افزود که این توافق می تواند آغاز یک موافقت تاریخی برای ملت ها و کشورهای منطقه خاورمیانه و فراتر از آن از کار درآید.

وی خاطر نشان کردکه همه طرف ها باید برای ایجاد اعتماد متقابل و فراهم کردن امکان ادامه مذاکرات به منظور بسط دامنه این توافق اولیه تلاش کنند.

** جان کری : اغاز بخش کار سخت

ˈ جان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا که پس از پایان نشست ژنو به لندن سفر کرد، درحاشیه دیدار با ˈویلیام هیگˈ ، همتای بریتانیایی خود با اشاره به مذاکرات ژنو وتوافق به دست آمده دراین مذاکرات اظهار کرد: حالا بخش سخت کار آغاز می شود. ما اکنون باید تلاش کنیم تا به توافقی همه جانبه دست یابیم.

وی در عین حال افزود که این توافق به گام های بلندی درباره تأیید، شفافیت و اطمینان نیاز دارد.

** روسیه : پیروزی بزرگ

روسیه نیز دستیابی به توافق با ایران بر سر برنامه های هسته ای این کشور را یک ˈپیروزی برای همهˈ خوانده استو

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است که ˈسرگئی لاوروفˈ تأکید کرده که با حصول این توافق ˈیکی از بزرگترین وظایف سیاست بین المللˈ انجام شده است.

سرگئی لاوروف، اظهار امیدواری کرده که توافقنامه ژنو، اثرات مثبتی را در حل بحران سوریه نیز به همراه داشته باشد.

به گفته وی ،حکومت ایران گفته هایش را عملی کرده است واین اقدام موجب ˈ تقویت اعتماد شده و به هم پیمانان ما، آمریکا و اتحادیه اروپا، این اجازه را می دهد تا از فشار تحریم ها بر ایران بکاهند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین از آمریکا و اتحادیه اروپا خواسته است تا تحریم های یکجانبه خود علیه ایران را از میان بردارند.

** ایتالیا : خوشحالم از این توافق

خانم اما بونینو وزیر امور خارجه ایتالیا توافق هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه

1+5 در ژنو را گامی مهم برای صلح در خاورمیانه خواند.

وی روز یکشنبه ضمن ابراز رضایت از توافق هسته ای میان ایران و 1+5 در بیانیه ای اعلام کرد: من از اینکه مذاکرات ژنو به یک توافق رسیده است، بسیار خوشحال هستم.

وی افزود: این نخستین گام اساسی به سوی بازسازی اعتمادی اجتناب ناپذیر برای اطمینان دادن به جامعه بین المللی در خصوص برنامه هسته ای ایران است.

وی گفت: ما در آغاز یک روند مذاکراتی با مجهولات زیادی هستیم که اگر همانطور که همه امیدوار هستیم به طور مثبت به پایان برسد، چشم اندازی جدید برای صلح در خاورمیانه باز می شود.

وی افزود: امیدواریم از سرگیری مذاکرات با تهران بتواند تاثیر مثبتی حتی در مذاکرات ژنو 2 و پایان دادن به جنگ سوریه داشته باشد بویژه برای باز کردن هر چه سریع تر راهروهای بشردوستانه برای کمک به مردمی که از بیش از 2 سال در جنگ هستند.

*آلمان : نقطه عطف

ˈگیدو وسترولهˈ، وزیر امور خارجه آلمان، توافق هسته ای به دست آمده با ایران را یک نقطه عطف دانست و گفت که ما از ماه های آینده باید برای ساختن یک اعتماد دو جانبه پیش برویم.

به گفته وزیر امور خارجه آلمان، عوامل تعیین کننده در این مسیر ، اجرای شفاف و قابل اثبات مفاد این توافق وتدوام سریع مذاکرات با توجه به یک راه حل نهایی است.

وی تأکید کرده است که ما برای این کار آماده هستیم و از رهبری ایران نیز همین انتظار را داریم.

** سوئیس : حرکت رو به جلو

وزارت امور خارجه سوئیس در بیانیه ای از توافق جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در ژنو استقبال و تاکید کرد: این توافق به معنای گام های اساسی رو به جلوست و حرکت در موضوعی است که مدت های طولانی مسکوت مانده بود.

توافق حاصل شده در ژنو نشان داد، روش دیپلماسی که سوئیس همیشه آن را پیگیری می کند، هدفمند بوده و فقط چنین اقداماتی مسیر را برای راه حل دراز مدت آماده می کند و سوئیس قاطعانه از این فرایند حمایت می کند.

**چین : صلح و ثبات خاورمیانه

دولت چین نیز توافقنامه هسته ای غرب با ایران را باعث کمک به حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه دانسته و از آن استقبال کرده است.

ˈوانگ ییˈ، وزیر امور خارجه این کشور، در بیانیه ای که در وب سایت وزارت امور خارجه چین منتشر شد، توافقنامه ژنو را گامی مثبت دانسته واعلام کرده است که این توافق به شروع انجام مبادلات عادی با ایران و فراهم شدن یک زندگی بهتر برای مردم ایران کمک خواهد کرد.

به گفته وزیر امور خارجه چین این توافقنامه حاصل یک دهه کار سخت، به ویژه در روزهای گذشته است.

وانگ یی همچنین از دیگر کشورهای دخیل درمذاکرات هسته ای با ایران به دلیل نشان دادن انعطاف پذیری و عمل گراییˈ قدردانی کرده است.

**سوریه: توافق تاریخی

دولت سوریه نیز با تاریخی خواندن توافق میان ایران و گروه 1+5 اعلام کرد که این دستاورد نشانگر آن است که مذاکره و نه گزینه نظامی بهترین راه برای حل بحران ها است.

وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه ای افزود : دولت دمشق این توافقنامه را به عنوان توافقی تاریخی در نظر می گیرد که منافع مردم برادر ایران را تضمین می کند و حق آنان برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را به رسمیت می شناسد.

** انگلیس: خبر خوب جهانی

دویچه وله فارسی نوشت: ˈویلیام هیگˈ، وزیر امور خارجه بریتانیا هم توافق با ایران بر سر برنامه های هسته ای این کشور را ˈخبری خوب برای جهانˈ توصیف کرد.

وزیر امور خارجه بریتانیا در پیامی در توئیتر نوشت، این ˈیک توافق مهم و دلگرم کننده با ایران به عنوان گام نخست است.ˈ

ویلیام هیگ همچنین تأکید کرده است که ˈاین توافق نشان می دهد که همکاری با ایران و حل مشکلات سخت از راه دیپلماسی امکان پذیر خواهد بود.ˈ

** اتریش : علامت دلگرم کننده

میخاییل اشپیندلگر وزیر امور خارجه اتریش یکشنبه با اشاره به توافق جمهوری اسلامی ایران و پنج بعلاوه یک افزود: نخستین بار و پس از مدت طولانی این امید بوجود آمد که ما این بحران طولانی را از طریق صلح آمیز رفع کنیم.

وی گفت که این یک علامت دلگرم کننده و نخستین گام است و باید گام های بعدی برداشته شود.

** فرانسه : گامی مهم در مسیر درست

فرانسه اعلام کرد که توافق بین ایران و گروه 1+5 در زمینه برنامه هسته یی اش گام مهمی برای حفظ صلح و امنیت است، ولی باید تحت نظارت دقیق قرار گیرد تا اجرایی شدن آن تضمین شود.

ˈفرانسوا اولاندˈ، رییس جمهوری فرانسه توافق با ایران را ˈگامی مهم در مسیری درستˈ خواند و نسبت به عادی شدن روابط فرانسه با ایران اظهار امیدواری کرده است.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز تاکید کرد: توافق هسته​ای که بین گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران برسر برنامه های هسته ای تهران حاصل شد باعث به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته ای صلح آمیز ایران می شود.

** عراق : ثبت حقوق هسته ای

نوری المالکی، نخست وزیر عراق، با صدور اطلاعیه افزود: امیدواریم این توافق سبب ایجاد اطمینان و حفظ منافع دو طرف شود و در عین حال حقوق برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را در خود ثبت کند.

عراق کاملا از این توافق حمایت کرده و همواره آماده است در مسیر ادامه گفتگوهای مسالمت آمیز دو طرف نقش ایفا کند.

** امارات : گامی در جهت قرارداد دایمی

شورای وزیران امارات در نشست هفتگی خود از توافق تهران وگروه 1+5 بر سر پرونده هسته ای ایران استقبال کرد.

شورای وزیران امارات همچنین توافق ایران وگروه 1+5 را گامی به سوی توافق دائم که ثبات منطقه را حفاظت کرده واز تنش وخطر اشاعه سلاح هسته ای جلوگیری می کند،برشمرد

**ترکیه :نخستین گام عینی

وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که ما به ایران و گروه 1+5 برای تلاش سازنده خود در طول این فرآیند تبریک می گوییم و این توافق نخستین گام عینی بر داشته شده از سوی دو طرف بعد از ده سال است.

این بیانیه اضافه کرد که این توافق سر آغاز روند اعتماد سازی هر چه بیشتر خواهد بود و از دو طرف خواسته می شود با حفظ روند مثبت کنونی گام های بیشتری برداشته شود تا نتیجه نهایی مورد رضایت همه باشد.

وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه از توافق صورت گرفته حمایت کرده و پشتیببانی خود را از حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای اعلام می کند.

**تشکیلات خودگردان فلسطین: صلح تنها گزینه خاورمیانه

سخنگوی ˈمحمود عباسˈ، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین هم با استقبال از توافق ژنو گفته است که این حرکت ˈپیام مهمی را به اسراییل می فرستند تا درک کند، صلح تنها گزینه در خاورمیانه است.ˈ

ˈنبیل ابو ردینهˈ، اضافه کرده است که فلسطینیان خواستار خاورمیانه ای عاری از سلاح هسته ای هستند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×