» عمومی » ورزشی » تیم ملی والیبال به پیشبرد اهداف سیاست خارجه ایران سرعت بخشید
ورزشی

تیم ملی والیبال به پیشبرد اهداف سیاست خارجه ایران سرعت بخشید

خرداد 17, 1394 007

سفیر ایران در لهستان با تمجید از عملکرد تیم ملی والیبال در دو دیدار برابر لهستان گفت: کاری که والیبالیست‌های ایرانی با بازی خوبشان کردند پیشبرد اهداف سیاست‌های خارجه ما را بسیار سرعت بخشید.

به گزارش خبرنگار مهر از لهستان، رامین مهمانپرست یکی از مهمانان ویژه دو دیدار تیم ملی والیبال ایران برابر لهستان بود که از نزدیک این بازی ها را تماشا کرد. وی در گفتگو با خبرنگار مهر در لهستان به پرسش های مطرح شده پیرامون این دو بازی پاسخ داد:

* عملکرد تیم ملی والیبال ایران برابر لهستان را چطور دیدید؟
– واقعیت این است  که والیبال ورزش اول لهستان است و آنها چند ماه پیش قهرمان جهان شده بودند. طبیعتا کار تیم ملی ایران برابر این تیم سخت و دشوار بود. با این حال بازیکنان ما با وجود خستگی که به خاطر سفر طولانی از آمریکا داشتند، نمایش خوبی ارائه کردند و نشان دادند تیم بزرگی هستند.

* ولی علاقمندان به والیبال انتظار داشتند ملی پوشان عملکرد بهتری داشته باشند؟
– مهم این است که بازیکنان تیم ملی تمام تلاششان را کردند. در صحبت هایی هم که با مردم لهستان داشتیم آنها از ایران به عنوان یک تیم بزرگ یاد می کردند. تیمی که ویژگی های خاص دارد و همیشه باید روی آن حساب ویژه باز کرد. مردم هم باید شرایط تیم ملی را درک کنند.

* تعامل و دیپلماسی ورزشی چقدر می تواند در ارتباط بهتر کشورها تاثیرگذار باشد؟
– امروزه دیپلماسی عمومی بخش مهمی از سیاست خارجی را شکل می دهد که ما بتوانیم ارتباط بسیار نزدیکی بین روابط سیاسی رسمی با روابط غیر رسمی، مردم برقرار کنیم خیلی امکان موفقیت دیپلماسی را بیشتر می کند.

سال ها سابقه کاری من در وزارت امور خارجه در گروه فرهنگی و در کنار کارهای سیاسی و رسانه ای بوده است. آخرین سمتم هم در ایران غیر از سخنگویی وزارت امور خارجه، رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه هم بودم.

یکی از کارهایی که در وزارت خارجه دنبال می کردیم هماهنگی و همکاری با تیم های ورزشی مان بود. ضمن اینکه من اعتقاد قلبی دارم که باید از طریق کمک به ورزش جوانان را در شرایط مطلوب نگه داریم.

* نقش موفقیت های ورزشی در ایجاد غرور ملی چقدر است؟
– ورزش می تواند یکی از ابزارهای بسیار خوب در جامعه باشد. پیروزی و قهرمانی ورزشکاران ما در میادین بین المللی می تواند غرور ملی را زنده نگه دارد و برای مردم شادی آفرین باشد. بنابراین هم وظیفه خودم می دانم و هم همه همکارانم که در خدمت ورزشکاران باشیم.

* این موفقیت ها در پیشبرد اهداف سیاسی هم تاثیرگذار است؟
– کاری که والیبالیست های ایرانی با بازی خوبشان در لهستان کردند پیشبرد اهداف سیاست های خارجه ما را بسیار سرعت بخشید. الان در هر کدام از ملاقات ها که با مسئولین در لهستان صحبت می‌کنیم از بازیکن‌های تیم ایران به عنوان بازیکن‌های اخلاقی بچه‌های مبتکر کسانی که در بازی شان سبک جدید دارند، از کشوری که در شرایط سخت بود. هم به لحاظ سیاسی ما تحریم‌های سنگین داشتیم هم به لحاظ اقتصادی تحریم داشتیم. والیبالیست ها جایگاه ایران را ارتقاء بخشیدند و وظیفه قلبی و شخصی خودم می‌دانم که باید در کنار تیم باشم.

* حضور تماشاگران ایرانی در سالن مثل مسابقات جهانی نبود.
– سال گذشته در لیگ جهانی هم تعداد ایرانیان زیاد نبود اما در رقابت های قهرمانی جهان ایرانیان بیشتری برای حمایت از تیم ملی آمده بودند. دلیلش هم این بود که زمان برای برنامه ریزی آن مسابقات مناسب بود. اما امسال دسترسی ایرانیان به شهر چستوهوا سخت تر است و جمعیت ایرانی در لهستان زیاد نیستند. کلا 200 نفر ایرانی در لهستان هستند.

* برنامه ای هم برای تماشاگران داشتید؟
– ما برای این مسابقات 1000 پرچم کوچک و 50 پرچم بزرگ آوردیم. خودمان هم لباس با طرح پرچم و یوزپلنگ چاپ کردیم. وقتی آنها را در بین ایرانیان پخش می کردیم لهستانی ها هم از ما می خواستند. حتی افسران پلیس هم به ما می گفتند تا برای یادگاری داشته باشند. این وسایل هرچه قدر بیشتر پخش شود نماد ایران است و در بین مردم توسعه می یابد و شناخته می شود.

* فدراسیون والیبال لهستان برای ارتباط با والیبال ایران از شما درخواستی داشته اند؟
– مسابقات ورزشی عاملی است برای نزدیک تر شدن ملت ها. باید والیبالیست های ایرانی بدانند که تیم های جهان از ایران حساب می برند. رابطه ما با وزارت ورزش لهستان خیلی رابطه خوبی است. با وزیر ورزش لهستان هم ارتباط خوبی داریم و زمانی مشخص شده است تا وی به ایران سفر کند و بازدیدیی از امکانات ورزشی داشته باشد. ضمن اینکه چند قرارداد همکاری با مسئولین ورزش ایران امضا کند.

برای برگزاری دیدارهای تدارکاتی هم برنامه ریزی هایی صورت گرفته است. نایب رئیس فدراسیون والیبال لهستان به سفارت ایران آمد و در ملاقاتی که با بنده داشت درخواست کرد تعداد بازیهای تدارکاتی ایران با لهستان افزایش پیدا کند.

همچنین اخیرا یکی از بهترین بازیکن‌های والیبال ساحلی لهستان که هم اکنون مربی است به سفارت ایران آمد و ابراز علاقه کرد به ایران بیاید. من هم با آقای داورزنی صحبت کردم و هم اکنون مقدمات سفر این مربی به ایران برنامه ریزی شده است.

1730980

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×