» اخبار ایران و جهان » غیبت رسانه‌ای جان کری و سناریوهای مرتبط با آن
اخبار ایران و جهان

غیبت رسانه‌ای جان کری و سناریوهای مرتبط با آن

خرداد 17, 1394 009

وزیر امور خارجه آمریکا که به دلیل اظهارات متعدد و سفرهای پشت سرهم حضوری پررنگ در رسانه های جهان دارد، مدتی است که ناپدید شده و خبری از او در رسانه ها نیست اما این غیبت به چه دلیل انجام شده است؟

گروه بین الملل-عبدالحمید بیاتی: در حدود یک هفته قبل و پس از دیدار «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا، با «محمد جواد ظریف» در ژنو، اعلام شد که کری در هنگام دوچرخه سواری دچار سانحه شده و به دلیل آسیب وادره شده به پا، وی در بیمارستان بستری شده است.

نکته عجیب در این رابطه آن بود که هیچ تصویری از وزیر امور خارجه امریکا بر روی تخت بیمارستان و یا بعد از مرخص شدن وی از مراکز درمانی منتشر نشده است.

از آن عجیب تر اینکه در طول یک هفته اخیر خبری از وزیر امور خارجه آمریکا منتشر نشده و این وضعیت در حالی است که در این مدت حداقل یک رویداد مهم بین المللی با عنوان نشست جی هفت در آلمان برگزار می شود و می بایست خبری از جان کری در ارتباط با این نشست به دلیل موارد مهمی که قرار است در آن بحث شود منتشر می شد.

غیبت رسانه ای جان کری موجب شده تا حدس و گمان هایی در مورد وضعیت وزیر امور خارجه آمریکا و علل ناپدید شدن وی منتشر شود که این موراد عبارتند از:

دیدار با سران داعش و مجروح شدن از سوی عوامل تروریستی:

نخستین سناریو در رابطه با غیبت رسانه ای جان کری به استناد خبری مربوط به سرویس اطلاعات خارجی روسیه انجام گرفت. این خبر توسط سخنگوی این سرویس تکذیب شد. اما همین خبر کذب فضای رسانه ای در خصوص غیب کری را برای مدتی شکل داد. در این خبر آمده بود که سرویس اطلاعات خارجی روسیه گزارشی منتشر کرده که بر اساس آن کری روز ۳۱ ماه مه دیداری مخفیانه با یکی از سران داعش داشته که در نهایت به درگیری مسلحانه و تلاش برای ترور وی ختم شده است.

این خبر حاکی است جان کری و تیم امنیت وی بعد از این دیدار همراه با برخی مقامات نظامی خاص از واحد هنگ نبرد بالگردی فرانسه ژنو را ترک و به پایگاه هوایی سابق آمریکا به نام فالسبورگ بورشید که اکنون پایگاهی متعلق به ارتش فرانسه است، منتقل شده است.

گزارش مذکور حاکی است هدف سفر جان کری به این پایگاه فرانسوی دیدار و رایزنی با یکی از فرماندهان ارشد داعش، پیش از کنفرانسی بوده که قرار بوده با حضور نمایندگان ۶۰ کشور در پاریس برگزار شود. در برنامه های اعلام شده وزارت خارجه آمریکا اعلام شده بود کری قرار بوده در این نشست شرکت کند، اما پس از اعلام وقوع سانحه این سفر لغو و وی به صورت کنفرانس تلفنی در آن حضور پیدا کرد.

آنچه روس ها در صدد گفتن آن هستند این است که جان کری به دلیل مجروح شدن از سوی داعشی ها، از انظار عمومی پنهان شده و به همین دلیل است که در این مدت خبر و یا تصویری از وی منتشر نشده است. همانگونه که اشاره شد این خبر از سوی سخنگوی سرویس اطلاعات خارجی روسیه تکذیب شد.

– غیبت و فشار بر ایران:

سناریوی دوم در این رابطه آن است که غیبت جان کری در زمانی انجام گرفته که مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع به مرحله ای حساس رسیده و در این بین دیدارهایی میان وزیر امور خارجه ایران و همتای آمریکایی وی برای حل اختلافات انجام می گرفت که آخرین مورد این دیدارها پیش از غیبت رسانه ای جان کری بوده است.

نظر به نقش کری در مذاکرات هسته ای و نوعی حرف شنوی که سایر کشورهای ۱+۵ از آمریکا در خصوص برنامه هسته ای ایران دارند گفته می شود غیبت جان کری از آن رو بوده تا به نوعی با ایجاد مشکلات و چالش های ساختگی در مسیر مذاکرا هسته ای ایران در تنگا قرار بگیرد و از آنجا که کری به دلیل «مشکلی که برای پایش بوجود آمده» قادر به حضور در مذاکرات حساس و مهم هسته ای نیست» از همین رو ایران برای آنکه بتواند در موعد مقرر (تا پایان ماه ژوئن یعنی ۲۳ روز دیگر) به توافق هسته ای برسد ناچار به دادن امتیازهای بیشتری به ۱+۵ می شود.

مشکلات داخلی و فرار از دست جمهوریخواهان:

در این میان سناریوی دیگری نیز مطرح است و آن اینکه غیبت جان کری به دلیل مشکلات داخلی آمریکا بویژه تنش های موجود میان کاخ سفید و کنگره بوده است.

یکی از چالش های میان کاخ سفید با کنگره، موضوع هسته ای ایران و نحوه انجام توافق جامع با تهران است. از آنجا که پس از هر دور از مذاکرات یکی از اعضای تیم مذاکرات ایالات متحده در کنگره حاضر می شد و اعضای سنا و مجلس نمایندگان را در جریان گفتگوهای انجام شده قرار می داد گفته می شود که کری برای فرار از دادن توضیحات به اعضای کنگره در رابطه با روند مذاکرات هسته ای در شرایط فعلی، مجبور به غیبت تحمیلی شده است.

– مذاکرات سازش خاورمیانه و فشار بر رژیم صهیونیستی 

جان کری وظیفه خود به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا را با دو پرونده اصلی آغاز کرد یکی مذاکرات سازش خاورمیانه و دیگری مذاکرات هسته ای ایران. اهمیت این دو پرونده به حدی است که تبدیل به موضوعی حیثیتی برای دولت اوباما شده اند.

در مورد ایران مذاکرات در جریان است و در صورتی که این گفتگوها به نتیجه برسد دولت اوباما از آن با عنوان یک پیروزی بزرگ یاد خواهد کرد.

اما در مورد مذاکرات سازش خاورمیانه، تلاش های آمریکا در طول دو سال گذشته راه به جایی نبرده و همین امر دلیل اصلی ایجاد تنش میان واشنگتن و تل آویو شده است.

در چنین شرایطی طی هفته های گذشته اعلام شد که کشورهای اروپایی به رهبری فرانسه طرح جدیدی را برای احیای مذاکرات صلح خاورمیانه در دست اجرا دارند. این طرح در حالی مطرح شده که در طول چند ماه گذشته چند کشور اروپایی کشور مستقل فلسطین را به رسمت شناخته اند. نظر به آنکه به دلایل متعدد تل آیو قدرت دیکته کردن خواسته خود را بر آمریکا دارد گفته می شود دلیل غیبت جان کری از آن روست که این اهرم از دست رژیم صهیونیستی خارج شود تا صهیونیست ها با اتحادیه اروپا مواجه شوند و نتوانند از تعهداتی که باید انجام دهند شانه خالی کنند و بدین ترتیب پیشرفتی در مذاکرات صلح خاورمیانه ایجاد شود.

به گزارش مهر، این برای اولین بار نیست که وزیر امور خارجه آمریکا از اذهان عمومی ناپدید می شود، در ماه های پایانی دور اول ریاست جمهوری اوباما نیز «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه وقت آمریکا برای مدتی از اذهان عمومی ناپدید شد که در آن زمان فرضیه ها و شایعات مختلفی در مورد علت این غیبت منتشر شد که مهمترین موارد آن سکته کلینتون به دلیل وجود لخته خون در مغز و دیگری بروز حادثه برای هواپیمای حامل کلینتون در هنگام عبور از فراز ایران و فرود آن در یکی از شهرهای کشورمان بود.

نتیجه آنکه در چنین شرایطی معمولا فرضیه ها و سناریوهای مختلفی مطرح می شود که البته فقط مرور زمان صحت و درستی آنها را به اثبات می رساند.

1725256

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×