» عمومی » ورزشی » ورزش فدای استقلال و پرسپولیس نشود/ از چاله به چاه افتادن سرخابی!
ورزشی

ورزش فدای استقلال و پرسپولیس نشود/ از چاله به چاه افتادن سرخابی!

خرداد 16, 1394 007

معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش که در سال حساس کسب سهمیه المپیک باید تمرکزش روی رشته‌ها و فدراسیون‌های المپیکی باشد، با مسئولیت جدید باید توانش را روی اتفاقات پرحاشیه استقلال و پرسپولیس بگذارد!

به گزارش خبرنگار مهر، خبر بسیار کوتاه و اما نگران کننده بود؛ آنهم با این عنوان که «نصرالله سجادی جانشین امیررضا خادم نماینده تام الاختیار وزیر ورزش و جوانان برای پی‌گیری فرآیند خصوصی‌سازی و واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس شد.» خبر مهمی که از سوی وزارت ورزش و جوانان تایید شد.

امیررضا خادم که حکم نماینده تام‌الاختیار شدن در بحث واگذاری سرخابی‌ها را ۲۰ بهمن‌ماه سال گذشته دریافت کرد، نتوانست در این امر موفق باشد و با اقدامات و انتخاب‌های که در بخش مدیریتی و حامی مالی این دو باشگاه انجام داد، زمینه‌ساز ناکامی آنها را فراهم کرد.

استقلال هرچند در بخش مدیریتی و فنی ثبات داشت اما در بخش نتیجه گیری نه تنها در لیگ و جام حذفی، قهرمان نشد بلکه همانند سال گذشته شانس حضور در لیگ قهرمانان آسیا را هم بدست نیاورد. توجیه کادرفنی و بازیکنان هم در رقم خوردن این ناکامی مشکلات مالی بود.

پرسپولیس اما شرایط بسیار متفاوتی داشت و اگر جمله «پرسپولیس تا نابودی فاصله چندانی نداشت» را برای این تیم و باشگاه به کار ببندیم، چندان با واقعیت فاصله ندارد. اداره شدن در یک فصل توسط ۲ مدیرعامل که یکی از آنها به زندان افتاد، ۳ سرپرست و یک قائم مقام، اختلاف در بین حامیان مالی و انتخاب ۳ سرمربی و یک مربی در بخش فنی؛ یک سوی سکه باشگاه پرحاشیه پرسپولیس بود.

روی دیگر سکه به درون مستطیل سبز باز می‌گشت، جائیکه هرچند این تیم در لیگ قهرمانان آسیا نتایج قابل قبولی را گرفت اما در لیگ ایران در آستانه سقوط به دسته اول قرار گرفت و اگر تیم‌های پائین جدولی به راحتی امتیاز از دست نمی‌دادند، این تیم سرنوشت بسیار تلخی را تجربه می‌کرد. از نظر جذب بازیکن هم که باید گفت: «این قصه سر دراز دارد…»

امیررضا خادم - علی پروین

البته نمی‌خواهیم بحث منابع هزینه‌های انجام شده در این دو باشگاه را با سال گذشته مقایسه کنیم زیرا انتظار از وزارت ورزش و جوانان این است که بزودی قراردادها و هزینه‌های صورت گرفته در این دو باشگاه را همانند فصل گذشته اعلام کند اما بحث، مشکلات مدیریتی و مالی در این دو باشگاه است.

کارشناسان فوتبال تمام این اتفاقات را ماحصل اقدام‌ها و انتخاب‌های غیر اصولی و غیر منطقی نماینده تام الاختیار وزیر ورزش و جوانان برای پی‌گیری فرآیند خصوصی‌سازی و واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس می‌دانند که خودش اعلام می‌کند، دیگر چنین مسئولیتی ندارد.

با تغییراتی که درون وزارت ورزش و جوانان صورت گرفته و سجادی با آن همه مشغله کاری و سرکشی به نزدیک به پنجاه فدراسیون حالا مسئولیت دو باشگاه بزرگ را هم برعهده گرفته است یاد ضرب المثل «از چاله به چاه افتادن» می‌افتیم زیرا نمی‌توان با این انتخاب جدید، بازهم به آینده سرخابی‌ها امیدوار بود؛ آنهم با طرح دو پرسش.

پرسش اول اینکه باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مدیران و پیشکوستانی دارند که می‌توانند در این مقطع حساس به میدان آمده و ضمن پیگیری بهتر پروژه واگذاری سهام این دو باشگاه، اقدامی مناسب جهت حضور موفق آنها در مسابقات فصل آینده فوتبال ایران داشته باشند، پس چرا باید یکی دیگر از مدیران سازمانی وزارت ورزش و جوانان عهده‌دار چنین مسئولیت خطیری باشد؟

و سوال دوم اینکه امسال ورزش ایران برای کسب سهمیه بیشتر المپیک و آماده‌سازی تیم‌های مختلف ورزشی جهت حضور موفق در این رویداد مهم بین‌المللی کارهای بزرگی را پیش‌رو دارد، آیا بهتر نیست نصرالله سجادی که مسئولیت خطیر معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان را عهده‌دار است، تمرکز کامل خود را روی برنامه‌ریزی صحیح و اجرای مناسب این برنامه‌ها معطوف کند؟

همانطور که بزرگان و گذشتگان می‌گویند «با یک دست نمی‌توان دو هندوانه برداشت»، انتظار از وزیر ورزش و جوانان و این وزارتخانه این است شرایطی را ایجاد نکند که هم حرکت ورزش ایران در این سال مهم دچار وقفه شود و هم واگذاری سرخابی‌ها و عملکرد تیم‌های فوتبال آنها در فصل آینده فوتبال ایران، دوباره با ناکامی عجین شود.

ضمن اینکه اگر هدف نهایی وزارت ورزش و جوانان واگذاری سرخابی‌ها به اداره کل ورزش و جوانان استان تهران بوده، عاقلانه‌ترین کار این است مدیران جدید این اداره کل را با عملکردشان در تیم‌های دیگر ورزشی استان مورد ارزیابی قرار داده و سپس اداره این دو باشگاه بزرگ و پرطرفدار را به آنها واگذار کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×