» عمومی » خانواده » ترغیب هنر و استعداد فرزند
خانواده

ترغیب هنر و استعداد فرزند

خرداد 12, 1394 008

اگر مایلید خلاقیت و هنر  فرزندتان را شکوفا کنید و آنان را مشتاق و مایل به شکوفایی استعدادشان کنید با ما همراه باشید.

هنر حدیث شریف زندگی است، صور اسرافیلی است که آدمی را از خواب برمی‌خیزاند تا جهان را به‌گونه‌ای ببیند که صورت اصیل آن است، آوایی سحر انگیز است که جهان بی‌آن گوری خاموش است و تکیه‌گاهی استوار و مطمئن است تا در پناه آن بیاسایی و پس از آن بر خیزی و جهان را نقشی دیگر اندازی.

هنر عامل بروز خلاقیت در کودکان
با نگاهی ساده درمی‌یابیم که جهان امروز جهان شتاب و سرعت است. جهان دگرگونی آن به آن و عصر ارتباط است. در آن واحد می‌توان در این عصر از اتاقی کوچک با انسان‌های بسیاری در دورترین نقاط خاک به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت. اما گذشته از محسنات این عصر باید به نکات منفی آن نیز توجه داشت. این عصر، به نوعی عصر جدایی از خویش است. عصر دوری از درون.

اما اگر برآنیم تا کودکانی تربیت کنیم که گذشته از هیاهو و کشش بیرون به درون خویش نیز بپردازند، بهترین روش برای این کار پرداختن به هنر است.

هنر این امکان را فراهم می‌سازد تا کودکان ساعاتی از جهان و هیاهوی آن دور وکنده شوند و فرصتی یابند تا به خویش نظر بیفکنند.هنر علاوه بر ایجاد این امکان می‌تواند فرصتی به آنها دهد تا در خلوت خویش دست به اندیشه‌هایی نو بزنند و به مشکلات بپردازند و با هنرمندی سکان کشتی زندگی خویش را در این دریای متلاطم به دست گیرند .

در این میان ممکن است پرنده ذهن او به آسمان پرواز کند و در جست‌وجوی خالق خویش به سیر و سیاحت بپردازد یا در دل اعماق دریای وجود به جست‌وجوی درون خود بپردازد و هر لحظه تجربه‌ای تازه کسب کند و در این میان چه بسا اولین جرقه‌های خلاقیت پدیدار شده و زمینه ساز افکار نو شود. کودکان امروز، نیازمند هنرند تا در آینده با کمک آن بتوانند بهتر بیندیشند. پس هنر مهم‌ترین عامل بروز خلاقیت است. و خلاقیت عامل بوجود آمدن انگیزه‌های بالاست انسان را کنجکاو و جست‌وجوگر می‌کند و به زندگی انگیزه می‌بخشد.

تصور کنید کودکی ساعت‌ها در حال نقاشی کردن است و به دور از هیاهوی دنیا، در تخیل خود سیر می‌کند و گویی ذهن او در دریای آرام درون، قلابی را رها ساخته و ساعت‌ها به دنبال یافتن چیزی تازه، در دل این دریاست.

هنر در کودکان میل به استقلال می‌دهد  و از اینکه هم‌رنگ جامعه باشند دور می‌کند و در مقابل آنچه خلاف تفکر آنان است تمایل به سرپیچی و مخالفت می‌دهد. هنر روحیه‌ای طنز‌گونه  می‌بخشد و این روحیه باعث انتقال شادی به دیگران می‌شود. اگر دقت کرده باشیدهنرمندان بیشتربه جزییات نظر می‌کنند و به این واسطه برای حل مشکلات معمولا چندین راه حل در ذهن دارند.

ممکن است با توجه به این توضیحات و توجه به اهمیت و ضرورت آموختن هنر در زندگی، برای والدین این سوال به وجود آید که زمان آموزش هنر به کودکان چه سنی است؟

متاسفانه ما در گذشته نتوانسته‌ایم هنر را در اعماق وجود مردم خویش همچون گنجینه‌ای ارزشمند قرار دهیم تا با بهره‌گیری از آن محیطی زیبا برای خود پدید آوریم. این نشان‌دهنده ضعف آموزش هنر در سطح کشور است.

باید بدانید هنگامی که فریاد نوزادی به هنگام تولد به آسمان می‌رود، گویی فریاد می‌کشد که چرا از یک مکان آرامش‌بخش به دنیایی قدم گذاشته‌ام که شگفت‌انگیز و پیچیده و تاحدی نا امن است. او در این هنگام نیازمند آغوش گرم مادر است تا در شب هنگام، با صدای لالایی او به خواب رود. لالایی‌های مادر که با آهنگی دلنشین خوانده می‌شود، اولین تاثیر گذاری هنر روی جسم و روان کودک است. این شعرهای آرام بخش که نسل اندرنسل منتقل شده‌اند،  این نکته را به خوبی نشان می‌دهند که انسان از بدو تولد نیازمند هنر است و می‌تواند از لحظه نخست هم تحت تاثیر آموزه‌های آن قرار‌گیرد.

پس باید آموزش هنر در دوران کودکی ونوجوانی جدی گرفته شود تا در سال‌های آینده تاثیرات آن را در کشور خود شاهد باشیم.

روزنامه قانون

images.jpg45257

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×