» عمومی » علمی آموزشی » دانشمندان پای انسان امروزی را مومیایی کردند
علمی آموزشی

دانشمندان پای انسان امروزی را مومیایی کردند

خرداد 6, 1394 009

دانشمندان در اقدامی بی سابقه و با هدف پی بردن به بخشی از راز مصریان باستان، پای یک انسان امروزی را مومیایی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، انسانهای مدرن امروزی از مصریان باستان و شیوه زندگی آنها الهاماتی گرفته اند. پاپیروس و اهرام از جمله این موارد است و حالا نوبت به مومیایی کردن رسیده است.

بیشتر نکاتی که درباره مومیایی کردن می دانیم به مواردی مربوط می شود که در دست نوشته های هرودوت (۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح) به دست آمده است. در آنها آمده است که مصریان باستان چگونه مرده های خود را مومیایی می کردند.

اما دانشمندان این پرسش را مطرح می کنند که چگونه می توان به این نکات اطمینان کرد؟ به همین دلیل آنها خود دست به کار شده و تصمیم گرفتند که مومیایی کردن واقعی را در عصر حاضر تجربه کنند.

دانشمندان در مقاله ای که در نشریه The Anatomical Record منتشر شده به برنامه موفقیت آمیز مومیایی کردن یک انسان مدرن امروزی با استفاده از روشهای باستانی اشاره کرده اند، البته با یک تفاوت کوچک و آن هم اینکه به جای بدن کامل انسان تنها به مومیایی کردن پاهایش اکتفا کردند. آنها به این نکته تأکید می کنند که برای مومیایی کردن بدن کامل انسان باید آن را شکافته و اعضا و جوارح داخلی آن نظیر روده و معده را خارج کنند و این همان روشی است که در مصر باستان نیز صورت می گرفته است. اما در عصر حاضر نمی توان توجیهی برای این کار ارایه کرد. به همین دلیل دانشمندان به مومیایی کردن پاها اکتفا کرده اند.

آنها در ابتدا یکی از پاها را در یک گرمخانه مخصوص قرار دادند تا شرایطی مشابه محیط خشک و سوزان صحراهای مصر در اختیار داشته باشند و در آن مومیایی شدن طبیعی در محیط سوزان را مورد مطالعه قرار دهند. بررسی های آنها نشان داد که با گذشت یک هفته هیچ گونه پیشرفتی در فرآیند مومیایی کردن طبیعی پا روی نداد و به همین دلیل این بخش از پروژه نیمه کار رها شد.

اما پای دیگر در دستگاه مخصوص آزمایشگاهی گذاشته شده و به آن مخلوطی از نمک اضافه شد. پس از ۲۰۸ روز یا چیزی درحدود ۷ ماه دانشمندان عملا موفق به مومیایی کردن پا شدند. ماهیچه ها و پوست پا کاملا سالم بودند و این درحالی بود که میکروبها نیز تأثیری بر عضو مومیایی شده نگذاشته بودند.

1721020

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×