» عمومی » فرهنگی ادبی » برخورد ارشاد با نویسندگان تحقیر است نه تدبیر/مشکل بیمه حل نشده
فرهنگی ادبی

برخورد ارشاد با نویسندگان تحقیر است نه تدبیر/مشکل بیمه حل نشده

خرداد 3, 1394 008

عضو کمیته حقوقی انجمن نویسندگان کودک گفت: هنوز مشکل بیمه اعضای انجمن نویسندگان کودک حل نشده و برخورد وزارت فرهنگ و ارشاد با نویسندگان تدبیر نیست بلکه تحقیر آنهاست.

به گزارش خبرنگار مهر، همه چیز آنجا آغاز شد که در یکی از شبکه‌های اجتماعی مرتبط با «نویسندگان کودک و نوجوان» خبری مبنی بر قطع بیمه نویسندگان منتشر شد. در آن خبر آمده بود شرط بیمه نویسندگان از داشتن دو کتاب به تالیف ۵ اثر رسیده است.

درپی انتشار این خبر در فضای مجازی، خبرنگار مهر، صحت آن را در گفتگو با مجید غلامی جلیسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب، پیگیر شد و جلیسه در پاسخ گفت: خیر، چنین چیزی صحت ندارد. در این خصوص آئین‌نامه‌ای در سال‌های ۸۳ و ۸۴ از سوی معاون فرهنگی وقت وزارت ارشاد مصوب و ابلاغ شد که در آن موضوع «استمرار فعالیت» مطرح شده است با درج این شرط که برای بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای، نباید بیش از ۵ سال از انتشار آخرین اثر یک اهل قلم گذشته باشد.

محسن هجری، عضو کمیته حقوقی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است. او نیز به تبصره‌ای که در آیین‌نامه بیمه نویسندگان آمده اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس این تبصره، نویسندگانی، حق استفاده از مزایای بیمه را دارند که هر پنج سال یک بار، کار تازه‌ای منتشر کنند. در غیراین صورت می‌توانند، در پنج سال دوم از قانون معافیت بهره برده و به روال پیشین از بیمه وزارت ارشاد استفاده کنند.

به گفته نویسنده رمان «چشم عقاب» هنوز هم نویسندگان با داشتن دو عنوان کتاب ثبت شده در فهرست خانه کتاب می‌توانند بیمه شوند و این دو کتاب به پنج عنوان افزایش پیدا نکرده است. کافی است نویسنده‌هایی که از قبل بیمه بوده‌اند به خانه کتاب بروند و فهرست آثار خود را دریافت کنند و از بیمه صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان بهره‌مند شوند.

هجری، گفته‌های خود را با انتقاد از سیاست خانه کتاب ادامه می‌دهد و می‌گوید: خود خانه کتاب به همه اطلاعات دسترسی دارد اما نویسندگان باید به این مرکز مراجعه و فهرست آثار منتشر شده خود را دریافت کنند و این برای اهل قلم، یک زحمت اضافی است.

این نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به این‌که روز گذشته، دوم خرداد ماه به اداره بیمه مراجعه کرده و آنها از او نامه‌ای مبنی بر ادامه بیمه او از طرف صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان خواسته‌اند می‌گوید: اگر به سایت صندوق مراجعه کنید، خطاب به متقاضیان بیمه آمده که به صندوق مراجعه نکنید چون برایتان پیامک می‌آید؛ من یک ماه است که منظر پیامک هستم. به بیمه هم مراجعه کردم نامه خواستند.

هجری، این طرز برخورد وزارت فرهنگ و ارشاد با نویسندگان را نه تدبیر که تحقیر آنان می‌داند و می‌گوید: در شرایط کنونی، نویسندگان گرفتار یک دور باطل شده‌اند. آنها باید به خانه کتاب بروند و از جایی کسب اطلاعات کنند که خودش، باعث و بانی قطع و مسدود شدن بیمه نویسندگان بوده؛ ضمن این‌که وقتی در سایت خانه کتاب به عنوان نویسنده ثبت نام می‌کنیم، به‌طور خودکار عنوان آثارمان نمایش داده می‌شود؛ خب این چه کاری است؟ خانه کتاب یا من نوعی را قبول دارد یا ندارد. اگر مرا به عنوان نویسنده می‌شناسد چرا باید این مراحل خسته‌کننده را دوباره پشت سر بگذارم!؟

به گفته عضو کمیته حقوقی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، بیش از یک سال است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای تازه این انجمن را بیمه نکرده و فقط بیمه کسانی ادامه پیدا کرده که در دولت پیشین بیمه شده‌اند و به نظر می‌رسد که مشکل اصلی این است که دولت بودجه ندارد و می‌خواهد به هر بهانه‌ای از شمار بیمه‌شدگان بکاهد.

1640591

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×