» عمومی » علمی آموزشی » تصویر تشکیل ستاره‌ای بزرگتر از خورشید
علمی آموزشی

تصویر تشکیل ستاره‌ای بزرگتر از خورشید

خرداد 2, 1394 1010

ناسا تصویر شگفت انگیزی از ستاره ای بزرگتر از خورشید را منتشر کرده که آن را «نستی۱» نامیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ناسا تصویری از ستاره ای بزگتر از خورشید را منتشر کرده که تاکنون دیده نشده و آن را «Nasty ۱» نامگذاری کرده است. ستاره‌های وولف رایت
Wolf-Rayet stars ستارگانی بسیار پر جرم یعنی با جرم بالای ۲۰ جرم خورشید هستند. آنان همچنین بسیار روشن و داغند و از این رو توجه اخترشناسان را به خود جلب کرده‌ اند و به دلیل روشنایی زیاد خود یکی از گونه های فراغول‌ ها هستند. طیف این ستارگان نیز غیر عادی است و این خود یکی از عواملی است که آنان را از دیگر ستارگان آسمانی جدا می‌ سازد.

یکی از شگفتی‌ های این ستارگان ویژه را می توان در بادهای ستاره‌ ای بسیار نیرومند در آنها دانست. بادهای ستاره‌ ای سرعت ستارگان وولف را به بیش از حدود ۲۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه می رساند. این ستارگان ترکیبات شیمیایی گوناگونی دارند. در جوهای بیرونی برخی از آنان عنصر کربن به میزان فراوان وجود دارد. برخی دیگر نیز دارای میزان فراوان نیتروژن در جوهای بیرونی خود هستند.

کارشناسان ناسا در رابطه با کشف این ستاره آورده اند: «این تصویر را می توان جزو نادرترین تصاویری دانست که در آن دو وولف رایت در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تا یک منظومه نوری را تشکیل دهند. هیدروژن و هلیومی که از ستاره بزرگتر منتشر می شود به عنوان سوخت از سوی ستاره کوچکتر جذب سپس به فضا پرتاب می شود.»

جان مائورهان، سرپرست این تیم و از دانشگاه برکلی می گوید: «این تصویر تمامی کارشناسان فضایی را به تعجب وا داشته زیرا یک وولف رایت از کنش بین دو ستاره تشکیل شده است.»

1716854

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی