» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » کاهش توقفات غیر قابل پیش‌بینی در کوره‌های قوس الکتریکی فولاد مبارکه
اخبار شهرستان مبارکه

کاهش توقفات غیر قابل پیش‌بینی در کوره‌های قوس الکتریکی فولاد مبارکه

آذر 2, 1392 1010

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، علی حسین‌پور در این باره اظهار کرد: با انجام این کار علاوه بر جلوگیری از ایجاد خلل در فرآیند تولید فولاد مذاب و توقف کوره‌های قوس که می‌توانست خسارت‌های زیادی را در پی داشته باشد، ارزش افزوده‌ای معادل 8 میلیارد و 246 میلیون و 530 هزار تومان برای فولاد مبارکه حاصل شد.

وی گفت: از آنجایی که کُک در فرآیند تولید مذاب به منظور کاهش سرباره (feo) و همچنین کاهش تلفات آهن (fe) مورد استفاده قرار می‌گیرد و کربن موجود آن در این فرآیند به جای آهن وارد واکنش شده و جایگزین آهن می‌شود، بسته به میزان کربن موجود در آهن اسفنجی بین 500 تا 1500 کیلوگرم کک در هر ذوب 180 تنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرپرست حمل مواد ناحیه فولادسازی شرکت فولاد مبارکه اصفهان بیان کرد: به طور متوسط در کوره‌های قوس الکتریکی فولادسازی روزانه حدود 95 تن کک متالوژی با دانه بندی 25 الی 40 میلیمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در کوره‌های قوس الکتریکی در مقاطعی به دلایل مختلف با مشکل کمبود و اتمام موجودی کک متالوژی با دانه‌بندی مذکور و احتمال خلل در فرآیند تولید فولاد مذاب و حتی توقف کوره‌های قوس مواجه شده بودیم، خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل کار گروهی تشکیل شد و دو راهکار تامین بیرونی و یا تبدیل کک‌های نامناسب و بلا استفاده موجود در انبارهای فولاد مبارکه به کک با دانه بندی مناسب مورد ارزیابی قرار گرفت که در نهایت راهکار دوم مورد تایید کارگروه قرار گرفت.

حسین‌پور تصریح کرد:‌ در مراحل بعدی، امکانات داخلی در فولاد مبارکه و بیرون از شرکت برای خرد کردن و رسیدن به دانه‌ بندی مناسب مورد بررسی قرار گرفت و گزینه‌های یافت شده در جلسه به شور گذاشته شد و در نهایت با مشاوره قسمت خرید و واحد حمل و نقل جاده‌ای تصمیم بر انتقال ککهای مذکور به محوطه دپوی ضایعات (محل شرکت ریوا تدبیر) و خرد کردن و دانه بندی توسط این شرکت و بازگشت به فولادسازی گرفته شد و این عملیات در حدود دو ماه با همکاری واحد حمل و نقل و شرکت ریوا تدبیر انجام پذیرفت.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا مقدار 9214 تن کک به شرکت ریوا تدبیر ارسال و خرد و دانه بندی شده و در سیکل تولید کوره‌های قوس الکتریکی مورد استفاده قرار گرفت.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×