» عمومی » ورزشی » ایران می‌تواند کرسیIOC را پس بگیرد/از پیشرفت بانوان محجبه خوشحالم
ورزشی

ایران می‌تواند کرسیIOC را پس بگیرد/از پیشرفت بانوان محجبه خوشحالم

اردیبهشت 31, 1394 009

رئیس شورای المپیک آسیا با ابراز رضایت از اینکه قوانین ورزش ایران به کمیته بین‌المللی المپیک شبیه شده است گفت: پیشرفت بانوان محجبه در همه رشته‌ها که با مدال‌آوری همراه شده، خوشحال کننده است.

به گزارش خبرنگار مهر شیخ احمد الفهد الصباح پس از پایان اجلاس شورای المپیک آسیا با حضور در نشست خبری به پرسش خبرنگاران پاسخ داد. البته وی در این بخش تنها به سه پرسش مطرح شده از سوی خبرنگاران پاسخ داد. پرسش ها و پاسخ های شیخ احمد به این شرح است:

سوال اول: انگیزه شما برای برگزاری این نشست چه بود؟
خیلی خوشحالم از اینکه قوانین ورزش ایران تغییر کرده و به قوانین بین المللی  و IOC شبیه شده است. اگر یادتان باشد سال گذشته مشکلات زیادی بین وزارت ورزش و جوانان ایران با NOC داشتیم در حالی که الان محیط بسیار آرام تر شده است و طبق استانداردهای کمیته بین المللی المپیک است.

اولین بار است که کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش ایران تعامل نزدیک با یکدیگر

دارند. این یعنی اینکه دولت پذیرفته زندگی اجتماعی و تغییرات ایجاد در آن را و اینکه باید به قوانین کمیته بین المللی احترام بگذارید.

من به خاطر این قدم و حرکت انجام شده ابراز خوشحالی می کنم و حتما امروز پیام تشکر خود را در دیدار با معاون اول رئیس جمهور را به وی اعلام می کنم البته اینکه فکر نکنید این تغییرات مختص ایران است و در خیلی از کشورهای دیگر هم این اتفاق افتاده است.

سوال دوم: پیش از این برای حضور محجبه ورزشکاران زن مسلمان در میادین بین المللی تلاش های زیادی از طرف شما انجام شد و نتایج خوبی هم به دست آمد اما این موضوع همچنان با مخالفت از سوی برخی مراجع ورزشی جهان روبرو است. آیا شورای المپیک آسیا و انجمن جهانی کمیته های ملی المپیک برنامه ای برای پیگیری این موضوع دارد؟

ما در این زمینه از بانوان حمایت می کنیم. شروع کارمان هم با فائزه هاشمی در ایران بود تا بستر مناسبی برای پیشرفت بانوان فراهم کنیم البته این شروع کارمان است. بعد از ۲۲ سال بسیار خوشحالم فعالیت خانم‌های باحجاب را در بازی های آسیایی و المپیک تابستانی و زمستانی می بینیم. نه تنها بانوان به صورت محجبه در این میادین حاضر می شوند بلکه مدال هم می گیرند.

احساس می کنم برای حجاب در عرصه ورزش کار درستی انجام داده ایم. این موضوع با فدراسیون بین المللی خیلی از رشته ها مطرح شده است و در رشته هایی مثل والیبال، فوتبال و حتی شنا موضوع حل شده است، تنها مشکل در بسکتبال بود که آن هم حل شد و برای اولین بار یک دیدار آزمایشی با این شرایط در این رشته برگزار شد تا اگر موفقیت آمیز باشد آن را در سطح آسیا گسترش دهیم.

وقتی ما از حجاب صحبت می کنیم منظورمان دین نیست در مورد سنت حرف می زنیم. هر جای دنیا عکس های قدیمی از هر دینی را ببینیم محجبه است و به این دلیل می گویم حجاب نه تنها دین است بلکه سنت هم است. اطیمنان دارم آنها (مراجع ورزشی جهان) به مرور به ما ایمان می آوردند و حمایتمان می کنند.

سوال سوم: با توجه به جایگاه ایران در بازی های آسیایی و المپیک و اینکه توانستیم در دوره اخیر این بازی ها به ترتیب در رده پنجم و بیستم قرار بگیریم و اینکه پیش از این ایران در IOC صاحب کرسی بود آیا حمایت ویژه ای خواهید داشت برای کسب کرسی های جدید توسط ایرانی ها؟

ایران زمانی که توسط هاشمی‌طبا در آسیا مطرح بود مورد حمایت قرار داشت اما وقتی وی به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک ایران این جایگاه را از دست داد جایگاهش در IOC نیز ترک شد.

فقط ۱۵ عضو در کمیته بین المللی المپیک حضور دارند که نماینده کمیته ملی المپیک کشورشان هستند. هیچکس نمی گوید ایران نباید جایگاه داشته باشد. فکر می کنم طی چند سال آینده ایران بتواند جایگاهش را پس بگیرد. آسیا یک سری از کرسی های خود در IOC را از دست داده و امیدوارم کشورهای این قاره بتوانند سهم خود را پس بگیرند و قطعا ایران هم یکی از اولویت هاست.

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×